EKO-LOGOS MU, EKO-LOGIC MI?

Ekoloji on dokuzuncu yüzyılda bir “bilim” ya da “logic” olarak ortaya çıkmış, sonrasında kamusal alanda diğer ideolojiler gibi farklı görünümler kazanmaya başlamıştır. Bugün ekoloji hareketinin ideoloji olup olmadığı tartışması devam ediyor. Bütünlüklü bir politik programa sahip olmadığı için ve ekoloji sorunu bütün vahametini koruduğu için diğer ideolojiler de bu tartışmaya eklemleniyor. Eko-sosyalizm, eko-kapitalizm, eko-anarşizm, derin ekoloji vb. Elinizdeki metin genel hatlarıyla bir bilim ve bir “ideoloji” olarak ekolojiyi ve “eko-logos” olarak ekolojiyi tartışıyor. Faşizm ile bağlantısı yüzünden, solun bir süredir kendi politik programına dahil etmek istediği ekoloji sanki hiçbir yere ait değil. En azından eko-logos olarak değil. Elinizdeki metin “derin ekoloji,” “eko-sosyalizm,” “eko-logos,” “teknik” ve “teknoloji” kavramlarına odaklanarak bir ekoloji tartışması yürütüyor. Bu tartışmada varılan sonuçlardan biri şudur: “Meta-tahkiye” ya da “total” bir ideoloji formuna dönüştüğü zaman ekoloji ölümcül sonuçlar doğurabilir. Ekolojiyi eko-logos olarak yeniden düşünmemiz gerektiğine inanıyoruz.

___

  • ARISTOTELES, (2012). Nikomakhos’a Etik (çev: Saffet Babür), Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • BASALLA, G. (2013). Teknolojinin Evrimi (çev: Cem Soydemir), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • BERDYAEV, N. (2012). İnsanın Yazgısı: Yasa Etiği, Kurtuluş Etiği, Yaratıcılık/Özgürlük Etiği (çev:
  • Hüsamettin Arslan), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • BOOKCHIN, M. (2013). Ekolojik Bir Topluma Doğru (çev: Abdullah Yılmaz). İstanbul: Sümer Yayıncılık.
  • BOOKCHIN, M. (2013). Özgürlüğün Ekolojisi/Hiyerarşinin Ortaya Çıkışı ve Çözülüşü (çev: Mustafa Kemal Coşkun), İstanbul: Sümer Yayıncılık.
  • CAPRA, F. (2009). Batı Düşüncesinde Dönüm Noktası (çev: Mustafa Armağan), İstanbul: İnsan Yayınları.
  • ELKINS, S. (1994). “Mistik Ekolojik Politika” (çev: Sevda Alankuş Kural), http://www. birikimdergisi.com/birikim-yazi/5660/mistik-ekolojik-politika#.WLBFuDuLTIX (Erş. Tar.20.02.2017).
  • ELLUL, J. (2003). Teknoloji Toplumu (çev: Musa Ceylan), İstanbul: Bakış Yayınları.
  • GIDDENS, A. (2000), Tarihsel Materyalizmin Çağdaş Eleştirisi (çev: Ümit Tatlıcan), İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • HEYWOOD, A. (2011). Siyasi İdeolojiler (çev: Ahmet Bayram, Özgür Tüfekçi vd.), Ankara: Adres Yayınları.
  • MANNHEIM, K. (2002). İdeoloji ve Ütopya (çev: Mehmet Okyavuz), Ankara: Epos Yayınları.
  • MUTLU, A. (2007). “’Ekolojik Marx’ın Eleştirisi,” http://www.academia.edu/15418202/_ EKOLOJ%C4%B0K_MARX_IN_ELE%C5%9ET%C4%B0R%C4%B0S%C4%B0 (Erş. Tar.21.02.2017).
  • ÖNDER, T. (2003). “’Derin Ekoloji’ Üzerine,” s:95-111. http://www.libertedownload.com/LD/arsiv/30-31/09-tuncay-onder-derin-ekoloji-uzerine. pdf(Erş.Tar.20.02.2017).
  • PETER, F.E. (2004). (çev. ve haz.Hakkı Hünler), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • STAUDENMAIER, P. (2012). “Faşist Ekoloji” (çev:Ahmet Atıl Aşıcı ve Sezgin Ata), https:// komunalizm.wordpress.com/2012/02/19/peter-studentmaier-fasist-ekoloji/(Erş. Tar.20.02.2017).
  • SWIFT, G. (2007). Su Diyarı (çev: Aslı Biçen), İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • VINCENT, A. ( 2006). Modern Politik İdeolojiler (çev:Arzu Tüfekçi), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • YAYLI H. (2006). “Mekanik Düşünceden Ekolojik Düşünceye: Yeni Bir İnsan - Doğa İlişkisi
  • Tasarımının Doğuşu” s:67-82, file:///C:/Users/Ulrike/Downloads/6035-16469-1-SM%20 (4).pdf ( Erş. Tar.20.02.2017) ZEGERS, P. (2003). “Politik Ekolojinin Karanlık Yüzü” (çev: Nihat Bekler), s:69-80, http:// ekoloji.org/dergi/sayi3/07Ekolojinin_karanlikyuzu.pdf(Erş.Tar.21.02.2017). ZIMMERMAN, M.E. (2011), Heidegger/Moderniteyle Hesaplaşma: Teknoloji, Politika, Sanat (çev: Hüsamettin Arslan), İstanbul: Paradigma Yayıncılık. https://plato.stanford.edu/entries/aristotle-metaphysics/ (Erş.Tar.20.02.2017).