VAMPİR FİGÜRÜNÜN SİNEMA VE DİZİ FİLMLERDE UYARLANMASI TÜRKİYE ÖRNEĞİ: YAŞAMAYANLAR

Edebiyat, hiç kuşkusuz ki hem sinemanın hem de televizyonun modern dünya insanının hayatına girdiği ilk zamanlardan bugüne kadar, teknolojiyle birlikte sürekli ilerleyen bu iki mecra için üretilen kurmaca yapımların beslendiği en önemli kaynaklarından biridir. Vampirler ise yüzyıllardan beri hem sözlü, hem yazılı, hem de görsel-işitsel sanatların korku türüyle özdeşleşen en ikonik imgelerden birisidir. Vampirlerle ilgili çok geniş bir yazınsal alan bulunmasına rağmen Bram Stoker’ın 1896’da yazdığı ünlü romanı Dracula, belki de sinema ve televizyon için uyarlamasının en çok yapıldığı romandır. Bu nedenle Dracula’nın vampir anlatısının büyük ölçüde karakteristiğini oluşturduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Bu çalışmada sinema ve televizyondaki vampir mitiyle ilgili birçok uyarlamanın karakteristiğini oluşturan Dracula’yı esas alan örneklere yer verilmiştir. Bu bağlamda Dracula’ya dayanan vampir anlatısının, Türkiye’de Eylül 2018- Ekim 2018 tarihleri arasında toplam sekiz bölümden oluşan yerli vampir dizi filmi Yaşamayanlar’daki dönüşümü incelenmiştir. 

ADAPTATION OF VAMPIRE FIGURE IN CINEMA AND SERIALS TURKEY CASE: YAŞAMAYANLAR

Literature is undoubtedly one of the most important sources of fictional productions produced for these two channels, which are constantly advancing along with technology, from the early times when both cinema and television entered the life of the modern world people. Vampires have been one of the most iconic images that have been identified with the horror genre of both oral, written, and audio-visual arts for centuries. Although there is a very large literary field about vampires, Bram Stoker's famous novel Dracula, written in 1896, is perhaps the most adapted novel for cinema and television. Therefore, it would not be wrong to say that Dracula constitutes largely the characteristic of vampire narrative. In this study, the place of Dracula in the vampire myth is mentioned; examples based on Dracula, which constitute the characteristics of many adaptations about vampire myth in cinema and television are given; the relationship between fear, monster and victim is evaluated in relation to “otherness”. In this theoretical frame, Turkish vampire serial Yaşamayanlar, released in September 2018-October 2018 as eight episodes, is examined in the meaning of transformation of vampire narrative based on Dracula.

___

  • BORGES, Jorge Lois (2018). Düşsel Varlıklar Kitabı. 3. Baskı, (Çev.: Celal Üster), İstanbul: İletişim Yayınları
  • CARROLL, Noël (1981), "Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings", Film Quarterly, 34.3 (1981), pp.16-25
  • Çobanoğlu, Özkul (2015). Türk Halk Kültüründe Memoratlar ve Halk İnançları. 2. Baskı, Ankara: Akçağ Yayınları
  • FRAYLING, Christopher (Der.). (2009). Vampirizm. (Çev.: Elif Ersavcı), İstanbul: Varlık Yayınları.
  • MORETTI, Franco (2005). Mucizevi Göstergeler. (Çev.: Zeynep Altıok Akatlı), İstanbul: Metis Yayınları.
  • ÖZKARACALAR, Kaya (1999a). "Halkinanışından Edebiyata Vampir İmgesi Vampir Dosyası”, Geceyarısı Sineması, s. 26-35, 1999, 3. Sayı Kış. ÖZKARACALAR, Kaya. (1999b). ”Vampir Dosyası II Beyaz Perdede Dracula” Geceyarısı Sineması, s. 2-15, 1999, 4. Sayı Bahar.
  • PASİN, Gülay ER (2013). Vampirin Kültür Tarihi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SARPKAYA, Seçkin (2018). Türk Kültüründe Vampirler ”Oburlar, Yalmavuzlar ve Diğerleri”, Seçkin Sarpkaya ve Mehmet Berk Yaltırık, Köyün Delisi’nin Kaleminden Türk Halk Bilgisi Ürünlerinde Vampirler, Ankara: Karakum Yayınevi, s. 17-71.
  • SCOGNAMILLO, Giovanni (2006). Canavarlar, Yaratıklar, Manyaklar. 2. Basım. İstanbul: +1 Kitap.
  • SCOGNAMILLO, Giovanni (2014). Korkunun ve Dehşerin Kapıları, İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
  • STOKER, Bram (2009). Dracula. (Çev.:Zeynep Akkuş). İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
  • WOOD, Robin (1986). Hollywood From Vietnam to Reagan, USA: Columbia UniversityPress.
  • URL-1: “Eskiz Ft. Kamufle-Sallan Yuvarlan”. https://www.youtube.com/watch?v=j56cst9cBlY (Erişim: 4 Mart 2019)
  • URL-2: “Behind the Name”. https://www.behindthename.com/name/mia (Erişim: 4 Mart 2019)
  • URL-3: “Behind the Name”. https://www.behindthename.com/name/karmen (Erişim: 4 Mart 2019)
  • URL-4: “Behind the Name”. https://www.behindthename.com/name/dmitriy (Erişim: 4 Mart 2019)