MUHAFAZAKÂRLIK VE ERKEKLİK İLİŞKİSİNİN “POTANSİYEL” UĞRAKLARI: GAZİANTEP'TE LGBTİ+ SEKS İŞÇİLERİ

Bu çalışma, Gaziantep kentinde doğmuş ve orada yaşayan seks işçisi LGBTİ+ bireylerle derinlemesine görüşmelere yaslanan etnografik bir araştırmadır. Kentin simgesel evreni ve beraberindeki muhafazakâr kültürel iklim ile LGBTİ+ bireylerin zihin dünyası arasındaki ilişkiselliğin boyutları anlaşılmaya çalışılacaktır. Bu doğrultuda öncelikle Gaziantep kentinde muhafazakârlığın kendine özgü biçimlerine ilişkin bir kültürel durum tahlili yapılacak ve hemen ardından bu muhafazakârlık çerçevesini besleyen iki ana güzergâh olarak devlet tartışmaları ile ideoloji meselesi konu edilecektir. Bu noktada özellikle Agamben’in “potansiyel” kavramı, muhafazakârlık repertuvarı ile toplumsal özneler arasındaki hegemonik ilişkiyi göstermesi açısından mühimdir. Yeni toplumsal hareketler ile LGBTİ+ bireyler arasındaki sınır hattının izlendiği bir sonraki bölüm, Türkiye’deki LGBTİ+ bireylere bakışın tarihsel seyrine ilişkin notlarla kapanacaktır. En nihayetinde görüşme yapılan LGBTİ+ seks işçilerinin söylemsel güzergâhları ve anlam haritaları, “beden”, “devlet”, “normal”, “sınıf”, “vatan ve din” imgelerinin izleğinden yorumsamacı bir perspektifle okunmaya çalışılacaktır. Genel olarak bakıldığında; muhafazakârlık ve erkeklik arasındaki “potansiyel” ilişkinin uğraklarının, bu ilişkinin dışında bir tecrübe ufkuna sahip toplumsal öznelerin söylem alanında da büyük oranda temsil edildiği görülmektedir.

“POTENTIAL” MOMENTS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CONSERVATISM AND MASCULINITY: LGBTI+ SEX WORKERS IN GAZİANTEP

This study is an ethnographic research based on in-depth interviews with LGBTI+ sex workers who were born and live in Gaziantep. The dimensions of the relation between the symbolic universe of the city and the accompanying conservative cultural climate and the mental world of LGBTI+ individuals will be explored. In this direction, first of all, an analysis of cultural situation will be conducted in regard to unique forms of conservatism in the city of Gaziantep, and then debates on state and the issue of ideology will be the subject of the two main routes that feed this framework of conservatism. At this point, Agamben's concept of "potential" is especially important in terms of showing the hegemonic relationship between reportoire of conservatism and social subjects. The next section, which traces the borderline between the new social movements and LGBTI+ individuals, will close with notes on the historical course of the perspective towards LGBTI+ individuals in Turkey. Finally, a reading of the discursive routes and semantic maps of the interviewed LGBTI+ sex workers will be attempted from a hermeneutic perspective, following the images of “body”, “state”, “normal”, “class”, “homeland and religion”. In general terms; It is seen that the moments of the “potential” relationship between conservatism and masculinity are largely represented in the field of discourse of social subjects who have a horizon of experience outside of this relationship.

___

  • Acar-Erdur, D. ve Özgunlu, F. (2020). Çalışma Yaşamında Ayrımcılık: LGBT+ Bireylere Yönelik Nitel Bir Araştırma. Business and Economic Research Journal, 11(2), 479-494.
  • Agamben, G. (1999). On Potentiality. D. H. Roazen (Ed.), in, Potentialities: Collected Essays in Philosophy (s. 177-184). California: Stanford University Press.
  • Agamben, G. (2001). Kutsal İnsan; Egemen İktidar ve Çıplak Hayat (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Althusser, L. (1991). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları (Y. Alp ve M. Özışık, Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Anderson, B. (1993). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması (İ. Savaşır, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Baudrillard, J. (2003). Simulakrlar ve Simulasyon (O. Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı.
  • Bauman, Z. (2011). Postmodern Etik (A. Türker, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Benhabib, S., Butler, J., Cornell, D., Fraser, N. (2008). Çatışan Feminizmler (F. E. Sezer, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Berger, J. (2019). Manzaralar (B. Eyüboğlu, Ö. Dalkıran ve O. Tecimen, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Bergson, H. (2007). Madde ve Bellek (I. Ergüden, Çev.). Ankara: Dost.
  • Bourdieu, P. (2014). Eril Tahakküm (B. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Bağlam.
  • Braudel, F. (1996). Uygarlıkların Grameri (M. A. Kılıçbay, Çev.). Ankara: İmge.
  • Callinicos, A. (2004). Toplum Kuramı (Y. Tezgiden, Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Deleuze, G. ve Guattari, F. (2012). Anti Ödipus: Kapitalizm ve Şizofreni (F. Ege, H. Erdoğan ve M. Yiğitalp, Çev.). Ankara: Bilim ve Sosyalizm.
  • Erdoğan, B. ve Köten, E. (2014). Yeni Toplumsal Hareketlerin Sınıf Dinamiği: Türkiye LGBT Hareketi. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 2 (1), 93-113.
  • Erzen, J. N. (2015). Üç Habitus: Yeryüzü, Kent, Yapı. İstanbul: YKY.
  • Esmer, Y. (2009). Radikalizm, Aşırılık ve Toplumsal Değerler: Bir Saha Araştırmasının Bulguları. İstanbul: Uğur.
  • Foucault, M. (2000), Özne ve İktidar (I. Ergüden ve O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Foucault, M. (2003). Cinselliğin Tarihi (H. U. Tanrıöver, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Foucault, M. (2005). Entelektüelin Siyasal İşlevi (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Freud, S. (2000). Bir Yanılsamanın Geleceği (A. Yardımlı, Çev.). İstanbul: İdea.
  • Göregenli, M. ve Serdengeçti, T. Ş. (2017). Türkiye’de Özel Sektör Çalışanı Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Trans ve İntersekslerin Durumu: 2017 Yılı Araştırması. Ankara: Kaos GL.
  • Haenni, P. (2014). Piyasa İslamı, İslam Suretinde Neoliberalizm (L. Ünsaldı, Çev.). Ankara: Heretik.
  • Harvey, D. (2014). Postmodernliğin Durumu (S. Savran, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Hall, S. ve Jacques, M. (1995). Yeni Zamanlar (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Hegel, G.W.F. (2010). Tinin Görüngübilimi (A. Yardımlı, Çev.). İstanbul: İdea.
  • Jessop, B. (2008). Devlet Teorisi: Kapitalist Devleti Yerine Oturtmak (A. Özcan, Çev.). Ankara: Epos.
  • Joannidis, C. (2013). Tefekkür Yakınlıkları (M. T. Sivri, Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi.
  • Kaos GL (2016). Türkiye’de Kamu Çalışanı Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Trans ve İntersekslerin Durumu. Ankara.
  • Kaos GL (2021a). Türkiye’de Kamu Çalışanı Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Trans, İnterseks ve Artıların Durumu. Ankara.
  • Kaos GL (2021b). Türkiye’de Özel Sektör Çalışanı Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Trans, İnterseks ve Artıların Durumu. Ankara.
  • Lacan, J. (2006). Écrits (B. Fink, Transl.). New York and London: W.W.Norton.
  • Laclau, E. (2015). Evrensellik, Kimlik ve Özgürleşme (E. Başer, Çev.). İstanbul: Birikim.
  • Laclau, E. ve Mouffe, C. (2008). Hegemonya ve Sosyalist Strateji: Radikal Demokratik Bir Politikaya Doğru (A. Kardam, Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Lyotard, J. F. (2013). Postmodern Durum (İ. Berkan, Çev.). Ankara: BilgeSu.
  • Martin, E. (1989). The Woman In the Body: A Cultural Analysis of Reproduction. Milton Keynes: Open University Press.
  • Offe, C. (1987). Challenging the Boundaries of Institutional Politics: Social Movements since the 1960’s. C. S. Marler (Ed.), in, Changing Boundaries of the Political (p. 63-106). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Öner, A. (2015). Beyaz Yakalı Eşcinseller-İşyerinde Cinsel Yönelim Ayrımcılığı ve Mücadele Stratejileri. İstanbul: İletişim.
  • Öz, Y. (2009). Ahlaksızların Mekânsal Dışlanması. Ayten Alkan (Der.), içinde, Cins Cins Mekân (s. 284-302). İstanbul: Varlık.
  • Özbek, Ç. (2017). Ayrımcılıkla Mücadelenin Kamusallığı: LGBT, Hareket ve Örgütlülük. Toplum ve Demokrasi Dergisi, 11 (24), 141-165.
  • Özkırımlı, U. (1999). Milliyetçilik Kuramları. İstanbul: Sarmal.
  • Pakulski, J. (1993). Mass Social Movements and Social Class. International Sociology, 8 (2), 131-158.
  • Ponty–Marleau, M. (2010). Algılanan Dünya (Ö. Aygün, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Poulantzas, N. (2004). Devlet, İktidar ve Sosyalizm (T. Ilgaz, Çev.). Ankara: Epos.
  • Selek, P. (2001). Maskeler, Süvariler, Gacılar: Ülker Sokak – Bir Alt Kültürün Dışlanma Mekânı. İstanbul: Aykırı.
  • Sennett, R. (2015). Yeni Kapitalizmin Kültürü (A. Onacak, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Slattery, M. (2008). Sosyolojide Temel Fikirler (Ü. Tatlıcan ve G. Demiriz, Çev.). İstanbul: Sentez.
  • Tanpınar, A. H. (1998). Mahur Beste. İstanbul: Dergâh.
  • Tilly, C. (2008). Toplumsal Hareketler (O. Düz, Çev.). İstanbul: Babil.
  • Toktaş, Ş. ve Altunok, G. (2003). Yeni Sosyal Hareketler Çerçevesinde Türkiye Gay Lezbiyen Hareketi ve Siyasalın Dönüşümü, Lezbiyen ve Gaylerin Sorunları ve Toplumsal Barış İçin Çözüm Arayışları. Kaos GL Sempozyumu Kitapçığı, 39-49.
  • Tüzen, H. (2008). Postmodernizm Mitosu. SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 145-158.
  • Williams, R. (2013). Kültür ve Materyalizm (F. B. Aydar, Çev.). İstanbul: Sel.