KNOWLEDGE SHARING BETWEEN DESIGNERS AND CRAFTSPEOPLE IN TURKEY: DEVELOPMENT OF A PLATFORM

In this study an online learning resource was developed to support new and contemporary production of craftspeople both to expand craft for daily use and to enlarge their marketing opportunities. The study started with the aim of creating a bridge between formal design knowledge and craft knowledge. First, two learning modules were developed based on desk research, field visits and interviews with master craftsmen. These modules were proposed as learning material rather than educational instructions. Hence, craftspeople can use the resource for motivation to think out of traditional boundaries. While preparing the learning resource a cyclical procedure was followed. The researchers first visited a goldsmith (sadekar) and a leatherwork master (saraç) to get an understanding about the resources they use to make new products. Following this, initial content of modules were discussed. A paper prototype was designed with the developed content. Feedback for the prototype was collected from the masters. Based on the feedback from masters and desk research the content was revised. Two more modules were added and proposed product examples were revised and redesigned. The final design was uploaded to www.yenizanaat.net [www.newcraft.net]. To test the resource, a jet stone (oltu) master used the website to experiment with jet stone. The products he made were evaluated both by the researchers and an external examiner to gain an understanding of the content’s effect. Significant experimentation and differentiation was seen in the final work of the master.

Türkiye’de Tasarımcılar ve Zanaatkârlar Arasında Bilgi Paylaşımı: Bir Platformun Gelişimi

Bu çalışmada yeni ve çağdaş ürünler tasarlamak isteyen zanaatkarları tasarım bilgisi ile desteklemek için çevrimiçi bir öğrenme kaynağı geliştirilmiştir. Çalışma tasarım bilgisi ile zanaat bilgisi arasında bir köprü oluşturma amacıyla başlamıştır. Çalışmanın amacı uzun vadede hem zanaatin günlük kullanımını yaygınlaştırmak hem de pazarlama fırsatlarını genişletmektir. Öğrenme kaynağı, zanaatkarlar tarafından kullanılabilecek çağdaş tasarım bilgisi içeren bilgi birimleri ve ürün örneklerinden oluşmaktadır. Bu birimler eğitim talimatları yerine öğrenme malzemesi olarak önerilmiştir. Böylece, geleneksel biçimler dışında düşünmek isteyen zanaatkarlar gereksinim duyduklarında öğrenme kaynağını motivasyon bulma amacıyla kullanabilmektedirler. Öğrenme kaynağını hazırlarken ustaların görüşleri birden fazla kere alınıp öğrenme kaynağına yansıtılarak döngüsel bir süreç izlenmiştir. Araştırmanın birinci aşamasında, araştırmacılar deneyimli bir sadekar ve saraç ile görüşerek yeni ürün tasarlarken ustaların esinlendikleri kaynaklar hakkında anlayış geliştirmişlerdir. Bu adımın sonucunda hazırlanacak olan birimlerin içeriklerinin olasılıkları belirlenmiş ve bu liste literatür ile karşılaştırılarak iki öğrenme birimi taslağı geliştirilmiştir. Geliştirilen taslak içerik ile bir kağıt prototip tasarlanmıştır. Ustalar ile tekrar görüşülerek geliştirilen kağıt prototip hakkında geribildirim alınmıştır. Ustalardan alınan geribildirime ve devam eden literatür araştırmasına dayanarak modüllerin içerikleri tekrar ele alınmıştır. Yeniden değerlendirme aşamasında, kağıt prototipe iki birim daha eklenmiştir. Birimlerde önerilen ürün örnekleri gözden geçirilerek yeniden tasarlanmıştır. Son hali verilen birimler ve tasarımlar www.yenizanaat.net adresine yüklenmiştir. Geliştirilen dijital öğrenme kaynağını test etmek için deneyimli bir oltu taşı ustası öğrenme kaynağındaki birimleri inceleyerek oltu taşı ile ürün denemeleri yapmıştır. Öğrenme kaynağı içeriğinin ürünler üzerindeki etkileri hakkında bir anlayış geliştirmek için yapılan ürünler, araştırmacılar ve bir dış değerlendirmeci tarafından incelenmiştir. Son ürünlerde dikkate değer oranda deneysellik ve farklılaşma görülmüştür.

___

Alfoldy, Sandra. Introduction, içinde NeoCraft: Modernity and the Crafts. Sandra Alfoldy (ed.). Kanada: The Press of the Nova Scotia College of Art and Design, 2007.

Altintas, M. Kadir. “Kaybolmaya Yüz Tutmuş Geleneksel Türk El Sanatkârlarının Karşı Karşıya Bulunduğu Ticari Sorunların Analizi”. Bilig 77 (Bahar 2016): 157-182.

Bayazit, Murat., Uğur Ceylan ve Uğur Saylan. “Geleneksel El Sanatlarının Bölge Turizmine Etkisi: Güneydoğu Anadolu Bölgesi”. Journal of Life Sciences 1,1 (2012): 899-908.

Etikan, Sema., Tayfun Çukur. “Kırsal Turizm Faaliyetlerinin Çomakdağ-Kızılağaç Köyü El Sanatları Üzerine Etkisi”. Art-e Sanat Dergisi 8 (Kasım 2011): 1-15.

Günay, Nejla. “XIX. Yüzyıldan günümüze Maraş’taki Ekonomik ve Sosyal Değişikliklerin Şehirdeki Bazı Geleneksel Meslekler Üzerindeki Olumsuz Etkileri”. Millî Folklor 86 (Yaz 2010): 163-173.

Jakob, Doreen. “Crafting Your Way Out Of The Recession? New Craft Entrepreneurs And The Global Economic Downturn”. Cambridge Journal of Regions, Economy and Soci- ety 6,1 (2013): 127-140.

Kahveci, Mücella. “21. Yüzyıla Girerken Geleneksel Türk El Sanatları”. Folkloristik (1998): 387-397 (18 Şubat 2017) http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/mucella_kahveci_ 21.yuzyila%20girerken_ gele neksel_turk_ el_sanatlari.pdf

Kaya, Çiğdem. “New product development through design: The case of Craftswomen in Mardin”. Millî Folklor 106 (2015): 88-100.

Kaya, Çiğdem and Koray Gelmez. “Grassroots Empowerment with Design in a Community of Practice in Turkey” Journal of Arts and Communities 5,1:55-72.

Kaya, Cigdem and Burcu (Yancatarol) Yagiz. “Design in Informal Economies: Craft Neighborhoods in Istanbul”. Design Issues 27,2 (2011): 59-71.

Lang, W. Robert. Great Book of Shop Drawings for Craftsman Furniture: Authentic and Fully Detailed Plans for Projects You Can Build. East Petersburg, PA: Fox Chapel Publications, 2012.

Luckman, Susan. Craft And The Creative Economy. UK: Palgrave McMillan, 2015.

Mehta, G. S. Uttarakhand: Prospects of Development. New Delhi: Indus Publishing, 1996.

Mercin, Levent. “Geleneksel El Sanatlarını Yaşatma Sorunu ve Bir Çözüm Önerisi: Kent Müzeleri”. Sanat 13 (2008): 91-95.

Metcalf, Bruce. Replacing the Myth of Modernism, içinde NeoCraft: Modernity and the Crafts, Sandra Alfoldy (ed.). Kanada: The Press of the Nova Scotia College of Art and Design, 2007.

Noel, Lesley-Ann., Alicia Charles. Strategic Plan 2010-2015, A Diagnostic Review of the OECSEDU Clients in the Arts and Crafts Sector, Manzanare Design Solutions Ltd. (November 2010, Revised January 2011)

Oğuz, M. Öcal. “Ulusal Kalıtın Küreselleştirilmesi ve Türk El Sanatları”. Millî Folklor, 54 (Yaz 2002): 5-10.

O’Leary, Zina. The Essential Guide to Doing Research. Yyy: Sage Publications, 2004.

Olver, Elizabeth. The Art of Jewelery Design From Idea to Reality. London: Quarto Publishing, 2002.

Öter, Zafer. “Türk El Sanatlarının Kültür Turizmi Bağlamında Değerlendirilmesi”. Millî Folklor 86 (Yaz 2010):174-185.

Özdemir, Nebi. Kültür Ekonomisi ve Yönetimi, Ankara: Hacettepe, 2012.

Özdemir, Nebi ‘’Geleneksel Bilgi ve Kültür Ekonomisi’’. Türk Dünyası İ ncelemeleri Dergisi 18/1 (Yaz 2018): 1-28.

Öztuna, H.Yakup. Görsel İletişimde Temel Tasarım [Basic Design in Visual Communication]. İstanbul: Tibyan Yayıncılık, 2007.

Öztürk, Ismail. “Türk El Sanatlarının Günümüzdeki Durumu (Tarihçe, Sorunlar, Öneriler)”. Sanat Dergisi 7 (2010):67-75.

Rossin, K.J. Biomimicry: Nature’s Design Process Versus the Designer’s Process. WIT Transactions on Ecology and Environment 138. UK: WIT Press. 2010.

Sachs, Angeli. Nature Design: From Inspiration to Innovation, Lars Muller Publishers. 2007.

Smith, S. Marka., Wayn T. Pitard. The Ugaritic Baal Cycle. New York: E. J Brill Publishers. 1994.

Uslu, A., T. Kiper. Turizmin Kültürel Miras Üzerine Etkileri: Beypazarı/Ankara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 3(2006, 3): 305-314.

Wood, Nicola. Transmitting Craft Knowledge: Designing Interactive Media to Support Tacit Learning Skills. Unpublished PhD Thesis. Sheffield Hallam University. UK. 2006.