Cevat Şakir Kabaağaçlı'nın hikâyelerinde "İnsan"

Bu çalışmada, Cumhuriyet dönemi (1939-1973) Türk edebiyatının önemli simalarından birisi olan Cevat Şakir Kabaağaçlı'nm (Halikarnas Balıkçısı) hikâyelerinde "insan" konusu değerlendirilmiştir. Halikarnas Balıkçısı, kalebentliğe mahkûm edildiği Bodrum'u, Osmanlı aristokrat yaşamına tercih etmiş, ömrünü Bodrum'da geçirmiş ve bu sürgünlüğü aşka dönüştürmüş bir yazardır. Hikâyelerinde, Bodrum'un da içinde bulunduğu kıyı Ege insanı ve yaşamını, kendine has üslûbu ve gerçekçilik anlayışıyla bir arada vermiş, en az edebî eserleri kadar, denize ve dolayısıyla Bodrum'a olan tutkusuyla da tanınmış bir şahsiyettir. Bodrum, onun eserlerinde beyaz badanalı evleri ve masmavi deniziyle antik çağdan günümüze seslenen bir eski zaman insanı gibidir. Kabaağaçlı'nm, bu, denizle ve Bodrum'la iç içe geçmiş yaşamı, hikâyelerindeki insan tiplerine de yansımıştır. Bu çalışmada, hikâyelerinden yola çıkılarak, bu insan tipleri ortaya konmaya çalışılmıştır.

"Human" in the stories of Cevat Şakir Kabaağaçlı

This study evaluates the "human" theme in the stories of Cevat Şakir Kabaağaçlı (1939-1973), one of the prominent figures of Republic Era Turkish literature. Changing exile into love, Halikarnas Balıkçısı was an author who preferred Bodrum, where he was sentenced to fortress confinement and lived for the rest of his life, to the aristocratic life of Istanbul. In his stories Cevat Şakir described the people and life of the coastline of Aegean Sea including Bodrum from a unique and realist perspective. As much as his literary works, he is well-known for his passion for Bodrum. In his works, with their lime-washed houses and deep blue sea, Bodrum is like an antique human being whom voice resonates from the past to the present. His intertwined life with the sea and Bodrum is also reflected on the characters in his stories. Therefore, this study investigates the human types in his stories.

___

  • BELGE, Murat, (1998), "Mavi Anadolu Hümanizmi", Edebiyat Üstüne Yazılar, İletişim Yayını, İstanbul.
  • BORAK, Sadi, (2002), Halikarnas Balıkçısı ve Bir Duruşmanın Öyküsü, Bilgi Yaynevi, İkinci Baskı, Ankara.
  • DOĞAN, Mehmet H., (1982), "Son Günlerinde Balıkçı'yla", Dönemeç Dergisi, Halikarnas Balıkçısı Özel Sayısı, Temmuz/Ağustos 1982 (59/60) s.14-17.
  • ERHAT, Azra, (1982), "Halikarnas Balıkçısı'nın Düşüncesinde Özgürlük ve Özgünlük", Dönemeç Dergisi, Halikarnas Balıkçısı Özel Sayısı, Temmuz/Ağustos, (59/60) s.10-12.
  • GÖKOVALI, Şadan, (1996), Halikarnas Balıkçısı Bütün Eserleri: Çiçeklerin Düğünü, Önsöz, Bilgi Yayınevi, Ankara, s.7-8.
  • HALİKARNAS Balıkçısı, (1996), Çiçeklerin Düğünü, Bilgi Yayınevi, 2.baskı, Ankara.
  • -----, (2003a), Ege'den Denize Bırakılmış Bir Çiçek, Bilgi Yayınevi, 8.baskı, Ankara.
  • -----, (2003b), Gençlik Denizlerinde, Bilgi Yayınevi, 5.baskı, Ankara.
  • -----, (2003c), Parmak Damgası, Bilgi Yayınevi, 5.baskı, Ankara.
  • HEPÇİLİNGİRLER, Feyza, (1982), "Balıkçının Öykü Dünyası", Dönemeç Dergisi, Halikarnas Balıkçısı Özel Sayısı, Temmuz/Ağustos 1982, (59/60), s.34-37.
  • MORAN, Berna, (1996), Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2, (Sabahattin Ali'den Yusuf Atılgan'a), 4.b., İletişim Yay., İstanbul.
  • YAZICI, Nermin, (2002), Halikarnas Bahkçısı'nm Eserlerinde Tabiat, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • -----, (2005), "Halikarnas Balıkçısı'nda Kamusal Ütopya: Doğanın Kamusal Alana Aktarılması", Pasaj, S.l, Ankara, Mayıs/Ağustos, s.35-51.
  • (2007), "Halikarnas Balıkçısı'nın Yazınsal Eserlerinde Türk Kimliğine İlişkin Söylemler", Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu,
  • 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi (ICANAS), Ankara 10-15 Eylül 2007.