MÜZİK EĞİTİMİNİN TEMEL SOSYOLOJİ TEORİLERİ ÜZERİNDEN SOSYOLOJİK ANALİZİ
Bu çalışmada, müzik eğitimine sosyolojik açıdan bir bakış yöneltilmiş; müzik eğitimi alanındaki eşitsizlikler ve adaletsizlikler, çeşitli sosyolojik teorilerden yola çıkarak ele alınmıştır. Müzik eğitimi alanında bir sosyolojik temel kurarken; işlevselci teori, çatışmacı teori ve sembolik etkileşimcilik ile beraber bürokratikleşmeye yer verilmiştir. Bu teori ve yaklaşımlar, eğitim sosyolojisi ile birlikte ele alınarak müzik eğitiminin sosyolojik değerlendirmesi için bir temel oluşturulmuştur. İşlevselci teori üzerinden müzik eğitimini; toplumsal varlığın sürdürülmesi, egemen ideoloji ve doğrunun meşrulaştırılması ve onaylatılması ile sisteme uyum sağlanmasında etkili bir araç olarak değerlendirmek mümkündür. Müzik eğitimi içindeki eşitliksiz ve adaletsiz durumların açığa çıkarılması ve eşitsizliklerin ve adaletsizliklerin geriletilmesi yönünde nelerin değiştirilebileceği gibi konular ise çatışmacı bakış açısı ile birlikte önem kazanmıştır. Sembolik etkileşimci teoriden müzik eğitimine bakıldığında; başarılı, başarısız etiketlemelerinin, çevreye ve içinde gelişilen aile yapısına dayalı eşitsizlikleri pekiştirdiği görülmüştür. Müzik dersine yönelik ders notları, zümre toplantı tutanakları gibi dokümanların bulunması, müzik dersinin zorunlu bir ders olması müzik eğitimini bürokratik özelliklerin tümüne sahip kılmaktadır.
SOCIOLOGICAL ANALYSIS OF MUSIC EDUCATION FROM THE STANDPOINT OF MAIN SOCIOLOGY THEORIES
In this study, social and economic inequality and injustice through various sociological approaches have been studied to develop a sociological perspective in music education. When establishing a sociological basis for music education, the functionalist theory, the conflict theory, symbolic interactions, and bureaucratization have taken into consideration together with the sociology of education. It is possible to consider the music education through the functionalistic theory as an effective tool in ensuring compliance with the system the continuation of the social existence, the legitimacy and validation of the dominant ideology and the right. When evaluating music education through the conflict theory, how could cases of inequality and injustice in music education be identified and resolved has been considered. With regards to symbolic interactions, using labeling in music education further reinforces the inequalities. Through the implementation of given course content, class notes and class meetings and being a mandatory lesson confers a rather bureaucratic characteristic to music education.
___
- Arslantürk, Z. & Amman, T. (1999). Sosyoloji. İstanbul: MÜİFV Yayınları.
- Aydın, K. (2014). Yapısal işlevselci teori ve toplumsal tabakalaşma. Yalova Sosyal BilimlerDergisi, 5(8), 213-239.
- Akşit, B. (1985). Köy, kasaba ve kentlerde toplumsal değişme. Toplum, Siyaset ve Kültür Dönüşümleri Üzerine Araştırmalar. Ankara: Turhan Kitabevi.
- Baldwin, J. (1986). George Herbert Mead: A unifying theory for sociology. London: Sage Publications.
- Bozkurt, V. (2012). Değişen Dünya’da Sosyoloji. Bursa: Ekin Yayınevi.
- Cahoone, L. E. (2001). Modernliğin çıkmazı (çev. A.Demirhan-E.Çatalbaş). İstanbul: İnsan Yayınları.
- Coser, L. A. (2010). Sosyolojik Düşüncenin Ustaları (çev. H. Hülür-S.Toker-İ.Mazman). Ankara: DeKi Basım Yayım.
- Dinçer M. (2003). Eğitimin toplumsal değişme sürecindeki gücü. Ege Eğitim Dergisi, 3(1), 102- 112.
- Giddens, A. (2009). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
- Geuss, R. (2002) Eleştirel teori Habermas ve Frankfurt Okulu (çev: F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Güngör,Ö. (2013). Sosyolojik bir teori olarak sembolik etkileşimciliğin ontolojik temeli ve din olgusu. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 57-91.
- Harvey, D. (2006). Postmodernliğin durumu. kültürel değişimin kökenleri (Çev. S. Savran). İstanbul: Metis Yayınları.
- İçağasıoğlu Çoban A. & Buz S. (2008). Eleştirel teori: gelişimi, kabulleri ve sosyal hizmette kullanımı. Toplum ve Sosyal Hizmet, 19(1), 71-88.
- Kaya, M. (2012). Klasik sosyolojik perspektifte modernleşme tartışmaları. Birey ve Toplum, 2(4), 111-132.
- Kelly, S. N. (2002). A sociological basis for music education. International Journal of Music Education, 39(1), 40-49.
- Köroğlu, S. A. (2015). Literatür taraması üzerine notlar ve bir tarama tekniği. Gibd Dergi, 1(1), 61- 69.
- Lynch K. & Baker J. (2005). Equality in education; an equality of condition perspective. Theory and Research in Education, 3(2), 131-164.
- Murphy, R. (1982). Power and autonomy in the sociology of education. Theory and Society, 11(2), 179-203.
- Ritzer, G. (1992). Sociological theory. New York: McGraw-Hill Publishing..
- Suğur, S. (2010). Sosyolojide temel yaklaşımlar. Sosyolojiye Giriş (Ed. N.Sungur). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
- Swingewood, A. (2010). Sosyolojik düşüncenin kısa tarihi (Çev. O. Akınbay). İstanbul: Agora Kitaplığı.
- Timur, T. (2008). Habermas’ı okumak. İstanbul: Yordam Yayınları.
- Turner, J.H. (1991). The structure of sociological theory. Belmond California: Wadsworth Publishing Company.