Taksim Gezı Parkı Olayları ve Bir Muhalefet Ögesi Olarak Aleviler

Modernleşmeye eşlik eden sanayileşme, kentleşme ve son zamanlarda iletişim ve ulaşım teknolojilerindeki gelişmelere bağlı olarak hızlanan küreselleşme, sosyal bünyede oldukça radikal değişim ve dönüşümlere yol açmıştır. Tüm bu süreçler, ‘eski’ ve ‘yeni’ biçimleriyle toplumsal hareketlerin siyasal sahnede ana aktörler olarak boy göstermesine yol açan canlandırıcı etkenler olmuşlardır. Özellikle heterodoks bir grup olarak Aleviler, toplumsal süreçlerde, başından itibaren muhalif bir duruş sergilemiş; belli toplumsal hareketleri yönlendiren ana muhalif grubu meydana getirmişlerdir. Bu çalışmanın amacı, Alevi muhalif grupların Gezi Parkı eylemlerindeki yeri ve rolünü betimlemek, netleştirmek ve değerlendirmektir.

Gezi Park Protests and Alevis as an Oppositional Group

Industrialization, urbanization concomitant with modernization and recently globalization resulted from developments in communication and transportation technologies have brought about some radical changes and transformations in social body. All these become spurring and reviving factors for social movements with its ‘old’ and ‘new’ forms to appear as one of the main actors in political scene. Especially Alevis in Turkey as a heterodox group, forms an oppositional stance in Turkish politics and sometimes comes to picture as the leading social group of a certain social movement like in Gezi Park Protests. This paper aims at describing, clarifying and evaluating the role and place of Alevi oppositional groups in Gezi Park Protests.

___

  • Akgün, M., Cop B., vd. (2014) Gezi Parkı’nda Ne Oldu? Katılımcıların Penceresinden Bir Gezi Parkı Değerlendirmesi, İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yay.
  • Bellamy, R. (2006) “Developments in Pluralist and Elite Approaches”, in Nash, K., Scott, A. (eds.), Blackwell Companion to Political Sociology, Oxford: Blackwell Publishing.
  • Çetinkaya, Y. D. (2008) “Tarih ve Kuram Arasında Toplumsal Hareketler”, içinde Y. Doğan Çetinkaya (der.), Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim içinde, İstanbul: İletişim Yayınları, 15-61.
  • Erdoğan, B., Köten, E. (2014) “Yeni Toplumsal Hareketlerin Sınıf Dinamiği: Türkiye LGBT Hareketi”, M.Ü. Siyasal Bilimler Dergisi, 2(1), 93-113.
  • Genç Yılmaz, A. (2014) “Toplumsal Hareketin Kalbinde Bir Yeni Özne: Türkiye’de Cumartesi Anneleri ve Arjantin’de Mayıs Meydanı Anneleri üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz”, M.Ü. Siyasal Bilimler Dergisi, 2(1), 51-74.
  • Koçlar, B. (2011) “Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne Dersim’de Yönetim Sorunu”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 261-273.
  • Massicard, E. (2003) “Alevism as a Productive Misunderstandig: The Hacıbektas Festival”, in P.J. White, J. Jongerden (eds.), Turkey’s Alevi Enigma: A Comprehensive Overview, Leiden: Koninklijke Brill.
  • Melikoff, I. (1994) Uyur İdik Uyardılar: Alevîlik-Bektaşîlik Araştırmaları, (çev. Turan Alptekin), İstanbul: Cem Yay.
  • Meyer, D. S. (2006) “Protest and Political Process”, in Nash, K., Scott, A. (eds.), Blackwell Companion to Political Sociology, Oxford: Blackwell Publishing.
  • Nash, K., Scott, A. (eds.) (2006) Blackwell Companion to Political Sociology, Oxford: Blackwell Publishing.
  • Nash, Kate (2010) Contemporary Political Sociology: Globalization, Politics, and Power, Oxford: Wiley-Blackwell.
  • Ocak, A. Y. (1991), “Babailik”, içinde, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Ankara: TDV Yay.
  • Ocak, A. Y. (2001) Türkler, Türkiye ve İslam, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Osmanlı Ansiklopedisi (1996), “Yavuz Selim”, cilt 2, İstanbul: İz Yay.
  • Subaşı, N. (2010) Alevi Çalıştayları Nihai Rapor, Ankara.
  • Uncu, B. A. (2014) “Kentin ve Demokrasinin Asli Unsurları Olarak Toplumsal Hareketler: Kuzguncuk ve Arnavutköy Örnekleri”, Şehir &Toplum, 1(1): 53-67.
  • Ünlü Gök, S. (2014) “Politikayı Deneyimleyen Bir Toplumsal Hareket Olarak Gezi Direnişi”, M.Ü. Siyasal Bilimler Dergisi, 2(1), 75-92.
  • Yılmaz, N. (2005) Kentin Alevileri, İstanbul: Kitabevi.