Çağdaş Kural Dışı Tekfirciliğin Yapısal Unsurları Üzerine Bir Model Denemesi - III

Makalede dört örnek kişiden hareketle çağdaş tekfirciliğin sosyal kimliği ele alınmaktadır.Gözlem altına alınan örnekler, genel bir profilden ziyade, itibari değerlendirmelereizin vermektedir. Buna göre, sosyal cinsiyet bakımından tekfircilik erkekegemen bir harekettir, kadınlar grup faaliyetlerinde önde değildirler. Yirmili yaşlarınortalarında belirginleşen tekfirci eğilimler yaş ilerledikçe azalmaktadır. Çağdaş tekfirciliğinçatışma bölgelerinde şekillenen bir ideoloji olduğu görülmektedir. Resmi dineğitiminden gelmeyen tekfirciler, çeşitli dini gruplar içinde kendi kimliklerini bulmaktalarve İslâmî hareketlerde öne çıkarılan külliyatlardan özel okumalara dayalıyorumlarla tekfiri çizgiye kaymaktadır. Sınıfsal olarak alt-orta gelir grubuna mensupturlar.Dava işleri dışında ya ek/yan işleri ya aileden mülkleri vardır ya da grupiçi bağış ekonomisine dayalı gelirleri vardır. Çatışma bölgeleriyle ilişkileri, kendileriniaskeri kamplara, dolayısıyla silaha aşina kılmakla birlikte; modern tekfircilerin,umumiyetle, ideolog vazifesi gördükleri, fikirlerinden etkilenen dış halkaların şiddetedaha meyyal oldukları görülmektedir.

A Model for the Structural Elements of Contemporary Takfir Discourse-III

This article deals with the social identity of contemporary takfiris basedon the four distinctive cases as the last chain of our series about the problem. Thesecases provide a general explanation of the modern takfirists, rather than a try to putforward a typology. From the cases observed in this article, in terms of social gender,takfir is a masculine movement and women are not in the forefront within the groupactivities. Takfiris are generally persons who are in their mid-twenties, and there isa contrasting relationship between takfir and age; as age increases tendency towardstakfiri belief diminishes. In terms of geography, modern takfir has been shaped in theconflicting areas among the Muslim countries. Lacking regular and official religiouseducation, takfiris get closer to the takfir line by special reading and interpretationsfrom the anthology of Islamic movements. In terms of economy, they reflect the lowerand middle classes. Beside “dava” activities, there are some possibilities of their economicsituations. They can have an extra economic activity/job, properties handeddown from parents or donations from inner-group relations. Having connectionswith the conflict areas in the Islamic world or socializing in those cultural spheresfamiliarizes them with arms and violence; however, the cases here show that they areideologues who affect outer circles inclined towards terror and violence.

___

  • Anjarini, Suhaib, “The Mufti of the Syrian Opposition” http://english.al-akhbar.com/content/ mufti-syrian-opposition, 08.01.2015.
  • Anadolu Haberim, “Sevilen Alim Ebu Basir Tartusi İstanbul’daydı”, http://www.anadoluhaberim. com/haber_detay.asp?haberID=3433, 07.01.14.
  • Aydınalp, Halil, “Bir Karşıt Kültür Unsuru Olarak Çağdaş Tekfircilerin Türkiye’de Dini Hayata Bakışı ve Anlamları”, Toplum Bilimleri Dergisi, C.7, S.14, Temmuz-Aralık 2013.
  • Aydınalp, Halil, “Çağdaş Kural Dışı Tekfirciliğin Yapısal Unsurları Üzerine Bir Model Denemesi-I”, Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 49, Sayı 49, Aralık
  • Aydınalp, Halil, “Çağdaş Kural Dışı Tekfirciliğin Yapısal Unsurları Üzerine Bir Model Denemesi-II”, Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 50, Sayı 50, Haziran 2016.
  • Aydınalp, Halil, “Kural Dışı Dini Bir Yönelim Olarak Çağdaş Tekfir İdeolojisini Anlamak”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.46, C.1, Nisan 2014.
  • Aydınalp, Halil, İntihar Eylemleri Ekseninde Din ve Terör, Birleşik Yayınları, Ankara 2001.