Cennetin Kapıları: Divriği Ulucamisi ve Şifahanesi’nde Hürremşah’ın Yontu Sanatı

Prof. Dr. Doğan Kuban, “İslam Ortaçağı’nın en sıra dışı yapısı” olarak tanımladığı Divriği Ulucamisi ve Şifahanesi’ni, Cennetin Kapıları: Divriği Ulucamisi ve Şifahanesi’nde Hürremşah’ınYontu Sanatı adlı eserinde, farklı bir bakış açısıyla tekrar ele alarak külliyenin sorumlu mimarı Ahlatlı Hürremşah ve taş yontuları bağlamında gündeme getiriyor. Uzun meslek yaşamının büyük bölümü boyunca Divriği Külliyesi üzerinde çalışan, kitap ve yazılar yayımlayan Kuban, külliye ile ilgili bu son eserinde yaptığı karşılaştırmalı analiz ve ilgi çekici çözümlemelerle, dünya mimarlık ve sanatındaki yeri ve değeri henüz tam anlamıyla anlaşılamamış bu görkemli yapının “evrensel bir heykel kavramı” içindeki konumunu irdeliyor. Yazarın, tarih ve coğrafya olgularına politik oluşumların ötesindeki çok yönlü yaklaşımı, mimarlık tarihini eleştirel bir gözle, çok geniş bir perspektiften bakarak yorumlayan, klişeleşmiş kavram ve yorumların dışına çıkararak tekrar düşünmeye sevk eden üslubunun, bu eserinde de ön planda olduğunu görmekteyiz.