ŞİİRİ TENASÜPLEŞTİREN HÜNERLİ BİR NÂZIM: RODOSÇUKLU KÖMÜRKAYAZÂDE FENNÎ VE DİVANÇESİ

XVIII. yüzyılın ikinci yarısında yaşamış olan Rodosçuklu Kömürkayazâde Fennî Efendi’nin tespit edilebilen tek eseri mürettep Divançesi’dir. Divançe’de yekûn tutan gazellerin taranması sonucunda Fennî’nin şiirinde ön plana çıkan özelliklerden birisi de aynı kavram alanına giren kelimelerin bir beyit içerisinde toplanması yahut bir başka deyişle tenasüp sanatının ağırlıklı olarak kullanılmasıdır. Şair tarafından maddi ve manevi birçok unsuru içeren beyitler kaleme alınmıştır. Bu makale de Divan şiirinde birçok şairin kullandığı tenasüp sanatının Rodosçuklu Kömürkayazâde Fennî Divançesi’nde yoğun olarak kullanılmasının şairin sanatçılığına etkisi değerlendirilmeye çalışılmıştır.

___

  • BAYTOP, Turhan (1994). Türkçe Bitki Adları Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • DEMİRKAZIK, Hacı İbrahim (2016). “18. Yüzyıl Şairlerinden Kömürkayazâde Fennî ve Divançesi. Uluslar Arası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9 (43):147-165.
  • Fennî. Divançe. Milli Kütüphane. Tokat Müzesi Yazmaları. No: 60 Mü 193.
  • Fennî. Divançe. Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi. Emanet Hazinesi. No: 1633.
  • HOCAOĞLU ALAGÖZ, Kadriye (2016). Rodosçuklu Kömürkayâzâde Fennî Efendi ve Divançesi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • ÖZTUNA, Yılmaz (1990). Büyük Türk Mûsikîsi Ansiklopedisi (I-II). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • PAKALIN, Mehmet Zeki (1993). Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü (I-III). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.