CORMAC McCARTHY’NİN İHTİYARLARA YER YOK ADLI ROMANINDA HETEROTOPİK MEKAN OLARAK SINIR BÖLGESİ

 Michel Foucault (1926-1984) “Başka Mekanlara Dair” (1967) adlı konferans/makalesinde Batı’daki mekan kavramının evrimini anlatır ve ütopya ile distopyadan farklı olarak, varlığının tam anlamıyla anlaşılmadığı ve tanımlanmadığı ya da yanılsamalı olarak anlaşıldığı yerleri heterotopya olarak nitelendirir.  Foucault’ya göre toplumsal düzenin/anlayışın bir arada olmasına izin vermediği öğelerin bir arada olduğu yerler olan heterotopyalar, aslında aldatıcı bir düzen ve mantık hissi verirler. Örneğin sınırlar, ideal anlamda oluşturulmuş yerleşim, hak ve düzen alanlarının başlangıcını ve sonunu tanımlarlar; ancak gerçek anlamda geçirgendirler ve söz konusu düzenin sürekli ihlal edildiği yerlerdir. Göreceli bir düzen imajı sunmalarının yanı sıra, politik, kültürel ve etik düzenin sorgulanıp yargılanmasına olanak tanıyan güçlerinden dolayı sınırlar heterotopik yerlerdir. Cormac McCarthy‘nin (1933-) İhtiyarlara Yer Yok (2005) adlı romanı, Amerika Birleşik Devletleri-Meksika sınırında geçer. Romanda, postmodern dönemde sınırların artık devletler arasındaki hukuku belirleyici temel ya da ütopik niteliklerini kaybettikleri ve distopya olmadan Foucault’nun deyimiyle heterotopya, yani bunların dışındaki ‘başka’ mekanlara dönüştükleri ortaya çıkar.

___

  • 1. Blair, John (2001). “Mexico and the Borderlands in Cormac McCarthy’s All the Pretty Horses”. Critique: Studies in Contemporary Fiction. 42 (3): 301-307. https://doi.org/10.1080/00111610109601146 [erişim tarihi:16.07.2018] 2. Connor, Steven (1999). Postmodernist Culture: An Introduction to Theories of the Contemporary. Oxford: Blackwell.
  • 3. Foucault, Michel (2001). Kelimeler ve Şeyler: İnsan Bilimlerinin Bir Arkeolojisi. Çev. Mehmet Ali Kılıçbay. Ankara: İmge Kitabevi.
  • 4. Foucault, Michel (2016). “Başka Mekanlara Dair” Özne ve İktidar. Çev: Işık Ergüden, Osman Akınhay. İstanbul: Ayrıntı. 291-302. 5. Gupta, Akhil ve James Ferguson (1992). “Beyond ‘Culture’: Space, Identity, and the Politics of Difference”. Cultural Anthropology. 7 (1) (Şubat-February): 6-23. http://www.jstor.org/stable/656518 [erişim tarihi: 15.07.2018]
  • 6. Hetherington, Kevin (1997). The Badlands of Modernity: Heterotopia and Social Ordering. London: Routledge.
  • 7. Johnson, Peter (2016). “Interpretations of Heterotopia”. (revised) Heterotopian Studies. http://www.heterotopiastudies.com [Erişim tarihi: 08.03.2018]
  • 8. LaFever, Kathryn (2013). “Foucault's Heterotopia and Pedagogical Space” Didactiques. 2 (1): 70-80. https://www.asjp.cerist.dz/en/article/24861 [erişim tarihi: 01.03.2018]
  • 9. Mangrum, Benjamin (2011). “Democracy, Justice, and Tragedy inCormac McCarthy's No Country For Old Men”. Religion & Literature. 43 (3) (Güz-autumn): 107-133. https://www.jstor.org/stable/23347090 [erişim tarihi: 25-09-2018]
  • 10. McCarthy, Cormac (2008). İhtiyarlara Yer Yok. Çev. Roza Hakmen. İstanbul: Kanat.
  • 11. Sullivan, Nell (2010). “Review of The Western Landscape in Cormac McCarthy and Wallace Stegner: Myths of the Frontier, by McGilchrist, M.R.”. The Cormac McCarthy Journal. 8 (1) (Güz- autumn): 101-105. http://www.jstor.org/stable/42909416 [erişim tarihi: 02-04-2018]
  • 12. Weiss, Daniel (2010). “Cormac McCarthy, Violence, and Borders: The Map as Code for What Is Not Contained”. The Cormac McCarthy Journal. 8 (1) (Güz-autumn): 73-89. https://www.jstor.org/stable/42909411 [erişim tarihi:12-08-2018]13. Yates, Christopher (2014). “Seams in the Desert: Cormac McCarthy’s Literary Ontology of Place”. Comparative & Continental Philosophy. 6 (2) (Kasım-November): 178–195. https://doi.org/10.1179/1757063814Z.00000000040 [erişim tarihi: 26.09.2018]