İNANÇLARIMIZI SEÇEBİLİR MİYİZ?

Sahip olduğumuz inançlara dair sorumluluğu temellendirebilmek için, inançlarıedinirken özgür irademizi kullanarak seçtiğimiz iddiası, epistemik anlamda tar-tışılması hayli zor gözüken konulardan birisidir. İnancın edinilmesinde iradeninözgür olduğunu savunanların öne sürdüğü iddialar epistemik açıdan tutarlı ol-makla birlikte; inançta iradîliğin mümkün olamayacağını öne sürenler tarafındanyöneltilen eleştirilere tatmin edici felsefi cevaplar veremediği gözlenmektedir.Bağdaşımcı yaklaşımın, inançları eylemlerimiz ile kıyaslayarak, ortada açıkçaanlaşılır herhangi bir engel olmaması halinde, eylemlerde varlığı hissedilen öz-gürlük ve seçmenin, inançlar için de geçerli olabileceği tezi; inancın tabiatınıoluşturan ‘doğruyu bulma’ niteliği söz konusu olduğunda özneye seçme şansıtanınmasını imkânsız kılmaktadır. Çünkü öznenin inancı seçebilmesi, aynı za-manda inancın tekabül edeceği doğruluğu da belirlemesi anlamına gelecektir ki,böyle bir durum da hakikatin inançtan bağımsız olması gerçeği ile çelişecektir.

CAN WE CHOOSE OUR BELIEFS?

The Doxastic voluntarism argument which advocates that our will is free in choosing our beliefs and consequently we are responsible for our beliefs, seems a quite difficult issue to discuss epistemically. Although the arguments put by doxastic voluntarists seems epistemically plausible, their responses to involuntarist objections appear not so much successful. Compatibilists’ argument about our being doxastically free in absence of apparent obstacles making an analogy to our actions contradicts with the fact that the aim of the belief is ‘seeking the truth’, that prevents agent having any choice or control in our beliefs. Thus, if agent can choose his/her beliefs, it requires he/she has some control on determining the truth which obviously contradicts with independence of the truth from our beliefs.

___

Alston, William; Epistemic Justification Essays in the Theory of Knowledge, Cornell Univer- sity Press, Ithaca, 1989.

Bennett, Jonathan, “Why Is Belief Involuntary?” Analysis, 50, 2, 1990, ss. 87-107.

Buckareff, Andrei A.; Doxastic Decisions and Controlling Belief. Acta Analytica 21 (1):102- 114, 2006.

Buckareff, Andrei A.; “Acceptance and Deciding to Believe”, Journal of Philosophical Rese- arch, 29, 2004, ss.173-190.

Ginet, Carl; “Deciding to Believe”, M. Steup (Ed.), Knowledge, Truth, and Duty, New York: Oxford University Press, 2001, ss.163–76.

Montmarquet, James; “The Voluntariness of Belief”, Analysis, 46, 1, 1986, ss. 49 - 53.

Peels, Rik; Responsible Belief: A Theory in Ethics and Epistemology, Oxford University Press, USA, 2017.

Peels, Rik; “Believing at Will is Possible”, Australasian Journal of Philosophy, 93, 3, 2015, ss. 1-18.

Pojman, Louis P.; “Believing and Willing”, Canadian Journal of Philosophy, 15, 1985, ss. 37-56.

Ryan, Sharon; “Doxastic Compatibilism and the Ethics of Belief”, Philosophical Studies, 114:1-2, 2003, ss. 47-79.

Scott-Kakures; Dion “On Belief and Captivity of the Will”, Philosophy and Phenomenologi- cal Research, 54, 1994, ss. 77-103.

Scott-Kakures; “Doxastic Freedom”, Synthese, 161, 3, 2008, ss. 375-392.

Scott-Kakures; “Doxastic Voluntarism and Epistemic Deontology”, Acta Analytica, 15, 1, 2000: 25-56.

Scott-Kakures; “Belief Control and Intentionality”, Synthese, 188, 2, 2012, ss.145-163.

Williams, Bernard; “Deciding to Believe”, ed. Bernard Williams, Problems of the Self, Camb- ridge University Press, 1970, ss. 136-51.

Winters, Barbara; “Believing at Will”, Journal of Philosophy, 76, 1979, ss. 243-256.