Gazzâlî'nin üçüncü Dünya'sı: Bilim-siyasi ve metafizik boyutlarıyla

Gazzâlî, hakkında pek çok şey yazılıp söylenmiş büyük bir İslam bilgesidir. Bu çalışmada, Gazzâlî'nin düşünceleri üzerine, pek çoğu bir bütün halinde söylenmemiş olanlar dile getirilecektir. Bunların başlıcası, Gazzâlî'nin düşüncelerinin, Doğudaki Pers-Sasani-Şiî ile Batıdaki Helen-Roma dünyalarından ayrı ve her ikisini kuşatan Üçüncü Dünya'nın metafizik temellerini hazırlamış olduğudur. Gazzâlî çalışmalarının bilim-siyasi boyutlarının sergileneceği bu bağlamda, onun eserlerini okuma yöntemleri konusunda yeni önerilerde bulunulacaktır.

Al Ghazali's third-world: With science-political and metaphysical dimensions

Al-Ghazâlî is a great Muslim wise about whom many things are written and said. In this paper, there will be expressed the things which have not been said before as a whole. The principal of these is that al-Ghazâlî's thoughts have had prepared the metaphysical foundations of a Third World which is distinct from and comprsing both the Persian-Sasanian-Shi'ite world at the East and the Hellenic-Roman world at the West. In the context that exhibits the science-political dimensions of al-Ghazâlîan studies, there will be offered the new methods of reading his works.

___

  • Abdullah, M. Amin 1992. The Idea of Universality of Ethical Norms in Ghazali and İmmanuel Kant, TDV Yay. 84, Ankara: TDV Yayınları.
  • Ansary, Tamim 2010. Destiny Disrupted: A History of World Through Islamic Eyes, 1. bsk, New York: Public Affairs.
  • Aydın, Hasan 2006. Gazzâlî, Felsefesi ve İslam Modernizmine Etkileri, Ankara: Naturel Yay.
  • Bury, J.B. - Taner, J.R - Previte-Orton, C.D. - Brooke, Z.N. 1923. The Cambridge Medieval History: The Eastern Roman Empire 717-1453, 8 c, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Corbin, Henry 1993. History of Islamic Philosophy, çev. L. Sherrard, Londra New York: Kegan Paul International - The Institute of Ismaili Studies.
  • Daryaee, Touraj 2009. Sasanian Persia: The Rise and Fall of an Empire, Londra: I.B. Tauris & Co Ltd.
  • Duralı, Şaban Teoman 2006a. Sorun nedir: Felsefe - Bilim Düşünme Biçimi, 1. bsk, İstanbul: Dergah Yay.
  • Duralı, Şaban Teoman 2006b. Çağdaş Küresel Medeniyet: Anlamı/Geliş imi/Konumu, 3. bsk, İstanbul: Dergah Yay.
  • Gazzâlî, Ebû Hâmid 1967. el-Munkız mine d-dalâl, ed. Cemil Saliba - Kâmil Iyâd, 7. bsk, Beyrut: Dâru 1-Endâs.
  • Gazzâlî, Ebû Hâmid 1407/1986. Mişkâtu l-envâr ve mısfâtu l-esrâr, ed. A.I. es-Seyrevân, 1. bsk, Beyrut: Âle-mul-Kutub.
  • Gazzâlî, Ebû Hâmid 1990. Tehâfutu l-felâsife, ed. Mâcid Fahri, 4. bsk, Beyrut: Dâru 1-Meşrık.
  • Gazzâlî, Ebû Hâmid 1422/2001. Fadâ'ihu l-bâtınıyye, ed. M.A. el-Kutb, Beyrut: Şirketu Ebnâ' Şerîf el-Ensârî.
  • Griffel, Frank 2005. "Taqltd of the Philosophers: al-Ghazâlî's Initial Accusation in his Tahâ-fut", Ideas, Images, and Methods of Portrayal: Insights into Classical Arabic Literature and Islam, ed. S. Günther, Islamic History and Civilization 58, Leiden - Boston: Brill, s. 273-296.
  • Hodgson, Marshall G.S. 1977. The Venture of Islam, 3 vols, Chicago - London: The University of Chicago Press.
  • İbn Haldûn, Abdurrahmân 2006. el-Mukaddime, ed. A. Eş-Şeddâdî, 5 c, Casa Blanca: Beytu 1-Funûn ve l-'Ulûm ve 1- Âdâb.
  • İbn Hallikân 1843. İbn Khallikân's Biographical Dictionary, çev. B.M. de Slane, 4 c, Paris -Londra: Oriental Translation Fund of GB and Ireland.
  • Jadaane, Fahmi 1973. "Les Conditions Socio-Culturelles de la Philosophic Islamique", Studia Islamica, 38, s. 5-60.
  • Landau, Rom 1959. Islam and the Arabs, New York: The Macmillan Co.
  • Lane-Poole, Stanley 1894. The Mohammadan Dynasties: Chronological and Genealogical Tables with Historical Introductions, Westminster: Archibald Constable and Co.
  • Moosa, Ebrahim 2005. Ghazâlî and the Poetics of Imagination, Chapel Hill - Londra: The University of North Carolina Press.
  • Nasr, Sayyid Husayn 2006. Islamic Philosophy from its Origin to the Present: Philosophy in the Land of Prophecy, New York: State University of New York Press.
  • Ormsby, Eric L. 1984. Theodicy in Islamic Thought: The Dispute over al-Ghazâlî's 'Best of All Possible Worlds', Princeton: Princeton University Press.
  • Sabatier, Auguste 1902. Outlines of a Philosophy of Religion based on Psychology and History, çev. T.A. Seed, Londra: Hodder and Stoughton.
  • Sauvy, Alfred 1961. Fertility and Survival: Population Problems from Malthus to Mao Tse-Tung, çev. C. Brooke-Rose, New York: Criterion Boks Inc.
  • Sheikh, M. Saeed 1963. "Al-Ghazâlî: Mysticism", A History of Muslim Philosophy with Short Accounts of Other Disciplines and the Modem Renaissance in Muslim Lands, ed. M.M. Sharif, 2 c, Wiesbaden: Otto Harrassowitz, I, s. 617-624.
  • Tabatabâî, Seyyid Muhammed Huseyn 1975. Shi'ite Islam, çev. S.H. Nasr, New York: State University of New York Press.
  • Türker, Sadık 2003. "İslam Düşüncesinin Gelişiminde Tercüme Faaliyetlerinin Rolü", Kutad-gubilig Felsefe - Bilim Araştırmaları, 3, s. 223-236.
  • Türker, Sadık "The Propensity of Rome as a Major Impulse in the Islamic Politics" (Yayımlanacak çalışma).
  • Watt, W. Montgomery 1985. Islamic Philosophy and Theology, 2. bsk, Edinburg: Edinburg University Press.
  • Zwemer, Samuel M. 1920. A Moslem Seker after God: Showing Islam at its Best in the Life and Teaching ofAl-Ghazali Mystic and Theologian of the Eleventh Century, New York -Chicago: Fleming H. Revell Co.