ELEŞTİREL DÖNEMİNDE KANT’IN GEMÜT, SEELE VE GEIST ANLAYIŞI

Bu makalenin amacı, Kant felsefesinin önemli kavramları olan gemüt, seele vegeist hakkında açıklayıcı bilgiler vererek onlar için Türkçe karşılıklar önermektir.Bu amaç doğrultusunda ilkin Prusya’da Kant’tan önce yapılan yeti tartışması konuedilecektir. Böylece yetilere ilişkin Kant felsefesinde yer alan bölümlemenin zen-gin bir felsefi mirasla ilgili olduğu gösterilecektir. Daha sonra yetiler konusundaKant’ı doğrudan etkileyen filozoflara değinilerek Kant’ın özellikle Locke ve Hu-me’dan etkilenişine dikkat çekilecektir. Ardından eleştirel döneminde gemüt’ünKant’taki yeri aktarılacaktır. Bu bağlamda gemüt’ün özellikle bilmeyle ilgiliancak öte yandan diğer yetilerin de birliğini sağlayan bir birlik olduğu gösterile-cektir. Gemüt’ten sonra seele’ye geçilerek onun Kant’ın geleneksel metafiziklereyönelik eleştirisinde nasıl ele alındığı ve kendi transendental felsefesi açısındanyerine işaret edilecektir. Buradan geist’ın Kant felsefesinde sanatsal yaratıcılıkve dehayla ilgisi ortaya koyulacaktır. Son olarak gemüt, seele ve geist’a yönelikTürkçe karşılıklar önerilecektir.

KANT’S UNDERSTANDING OF GEMUT, SEELE AND GEIST IN HIS CRITICAL PERIOD

The purpose of this paper is to clarify Kant’s conception of gemüt, seele, geist and then to propose suitable Turkish counterparts for them. For this purpose, pre-dis- putes concerning faculties before Kant in Prussia will be shown. Thus it will be indicated that classification of faculties in critical Kantian philosophy goes back to a rich philosophical heritage. Later on, the philosophers especially Locke and Hume who directly affects Kant regarding faculties will be mentioned. Then, it will be focused on the position of gemüt in the Kantian critical philosophy. Con- sequently it will be stated that gemüt unifies not only cognitive faculties but also other faculties of the subject. After gemüt, seele will be exposed in a distinctive way showing how Kant criticizes dogmatic metaphysics’ conception of seele and how he makes use of it in his transcendental philosophy. Next, geist will be pointed out in its relation with artistic creativity and genius.

___

Aristotle; “On the Soul.” Translated by J. A. Smith. In The Complete Works of Aristotle: The Revised Oxford Translation, edited by Jonathan Barnes. Princeton: Princeton University Press, 2014.

Cassin, Barbara; Dictionary of Untranslatables: A Philosophical Lexicon [in English]. Prin- ceton: Princeton University Press, 2017.

Denis, Lara; Wilson, Eric. “Kant and Hume on Morality.” https://plato.stanford.edu/cgi-bin/ encyclopedia/archinfo.cgi?entry=kant-hume-morality.

Grimm, Jacob; Deutsches Wörterbuch [in German]. München: Dt. Taschenbuch, 1999.

Hume, David; An Enquiry Concerning Human Understanding. Oxford: Oxford University Press, 1999.

Hume, David; A Treatise of Human Nature. Oxford: Oxford University Press, 2000.

Hume, David; “Anthropologie”, Immanuel Kants Werke, Band viii., Ed. Ernst Cassirer, Berlin,Verle- gt Bei Bruno Cassirer, 1923.

Kant, Immanuel; “1795-1803.” in Kant’s Gesammelte Schriften Preußische Akademie Der Wissenschaften. Berlin Walter De Gruyter, 1969.

Kant, Immanuel; “Abhandlungen Nach 1871.” in Kant’s Gesammelte Schriften Preußische Akademie Der Wissenschaften. Berlin: Walter De Gruyter, 1928.

Kant, Immanuel; “Anthropologie.” in Kant’s Gesammelte Schriften Preußische Akademie Der Wissens- chaften. Berlin: Walter De Gruyter, 1923.

Kant, Immanuel; “Bemerkungen Zu Den Beobachtungen Über Das Gefühl Des Schönen Und Erha- benen, Rostocker Kantnachlass, Preisschrift Über Die Fortschritte Der Metaphysik”. in Kant’s Gesammelte Schriften Preußische Akademie Der Wissenschaften. Berlin: Walter De Gruyter, 1942.

Kant, Immanuel; “Kritik Der Praktischen Vernunft. Kritik Der Urteilskraft “. In Kant’s Gesammelte Schriften Preußische Akademie Der Wissenschaften. Berlin: Georg Reimer, 1913.

Kant, Immanuel; “Kritik Der Reinen Vernunft”. in Kant’s Gesammelte Schriften Preußische Akademie Der Wissenschaften. Berlin Georg Reimer 1911.

Kant, Immanuel; “Kritik Der Reinen Vernunft. 1. Aufl. 1781. Prolegomena. Grundlegung Zur Metap- hysik Der Sitten. Metaphysische Anfangsgründe Der Naturwissenschaften.” In Kant’s Ge- sammelte Schriften Preußische Akademie Der Wissenschaften. Berlin Georg Reimer 1911.

Kant, Immanuel; “Logik.” In Kant’s Gesammelte Schriften Preußische Akademie Der Wissenschaften. Berlin: Walter De Gruyter, 1924.

Kant, Immanuel; “Metaphysik.” In Kant’s Gesammelte Schriften Preußische Akademie Der Wissensc- haften. Berlin: Walter De Gruyter, 1926.

Kant, Immanuel; “Opus Postumum.” In Kant’s Gesammelte Schriften Preußische Akademie Der Wis- senschaften. Berlin: Walter De Gruyter, 1973.

Kant, Immanuel; “Opus Postumum” in Kant’s Gesammelte Schriften Preußische Akademie Der Wis- senschaften. Berlin: Walter De Gruyter, 1973.

Kant, Immanuel; “Vorkritische Schriften” in Kant’s Gesammelte Schriften Preußische Akademie Der Wissenschaften. Berlin Georg Reimer 1912.

Kant, Immanuel; “Vorlesungen - Anthropologie.” in Kant’s Gesammelte Schriften Preußische Akademie Der Wissenschaften, 1998.

Kuehn, Manfred; Kant: A Biography. New York: Cambridge University Press, 2001.

Kuşcu, Egemen Seyfettin; “Pathos (Etkilenim) Kavramının Aristoteles’in Felsefesindeki Yeri.” Yüksek Lisans, İstanbul Üniversitesi, 2010.

Mensch, Jennifer; Kant’s Organicism: Epigenesis and the Development of Critical Philosop- hy. Chicago ; London: The University of Chicago Press, 2013.

Pearsall, Judy; The Concise Oxford English Dictionary. 10th ed. Oxford England ; New York: Oxford University Press, 2002.

Plato; “Phaedrus.” In Complete Works, edited by D. S. Hutchinson John M.Cooper, xxx, 1808 p. Indianapolis, Ind.: Hackett Pub., 1997.

Plato; “Philebos.” Translated by Dorothea Frede. In Complete Works, edited by D. S. Hutc- hinson John M.Cooper. Indianapolis: Hacket, 1997.

Şenel, Cahid; “İbn Miskeveyh: Yeni Eflatuncu Metafizik ve Ahlâk”. In İslam Felsefesi Tarih ve Problemler, edited by M. Cüneyt Kaya, 221-50. İstanbul: İsam, 2017.