Objektif ahlaki değerlerin ve görevlerin var olmadığını savunan metaetik görüş ahlaki nihilizmdir. Yani ahlaki nihilizmin esas iddiası ontoloji üzerinedir. Bununla birlikte, birçok linguistik metaetik teori ahlaki ontolojiyi reddetmekte ve dolayısıyla ontolojik bağlamda ahlaki nihilizm kapsamına girmektedir. Fakat nihilizmin kötü şöhretli bir kelime olmasından dolayı filozoflar genellikle savundukları teorilerin, tüm benzerliklerine rağmen, ahlaki nihilist olduğunu dillendirmemektedirler. Bu çalışmada hem ahlaki nihilizmin ne olduğu anlatılmış hem de onun kapsamına dair bir inceleme yapılmıştır. İddiam, tüm gayrıbilişselci metaetik teorilerin ve bilişselciliğiyle istisna olan hata teorisinin ahlaki nihilizm çatısı altında sınıflandırılması gerektiğidir. Bunun için duyguculuk, dışavurumculuk, yarı realizm, kuralcılık gibi gayrıbilişselci linguistik teoriler ve ahlaki sübjektivizm, ahlaki görelilik gibi ontolojik teoriler ayrı başlıklarda incelenmiştir. Sözü edilen tüm bu teorilerin esasen ahlaki nihilist olduğu gösterilmeye çalışılmıştır. Literatürde ahlaki nihilizm her ne kadar daha çok hata teorisi ile özdeşleşmiş olsa da, ahlaki nihilizmin kapsamının çok daha geniş olduğu vurgulanmıştır. Zira sözü edilen metaetik teorilerin tamamı ahlaki ontolojiyi reddetmektedir.

The metaethical view that asserts the nonexistence of objective moral values and duties is known as moral nihilism. The fundamental claim of moral nihilism pertains to ontology. However, numerous linguistic metaethical theories reject moral ontology and thereby fall within the scope of moral nihilism in the ontological context. Nevertheless, due to the notorious connotation of nihilism, philosophers often refrain from explicitly labeling their advocated theories as moral nihilism, despite sharing many similarities. In this study, both what moral nihilism is and an examination of its scope have been presented. My proposition is that all non-cognitivist metaethical theories, with the exception of error theory accompanied by cognitivism, should be classified under the framework of moral nihilism. To support this, non-cognitivist linguistic theories such as emotivism, expressivism, quasi-realism, and prescriptivism, along with ontological theories like moral subjectivism and moral relativism, have been examined under separate titles. An attempt has been made to demonstrate that all of these mentioned theories are fundamentally moral nihilist. Although in the literature, moral nihilism is often associated with error theory, the study emphasizes that the scope of moral nihilism is much broader. This is because all the aforementioned metaethical theories reject moral ontology.

"> [PDF] Ahlaki Nihilizm Kapsamına Giren Metaetik Teoriler | [PDF] Metaethical Theories Falling Within The Scope of Moral Nihilism Objektif ahlaki değerlerin ve görevlerin var olmadığını savunan metaetik görüş ahlaki nihilizmdir. Yani ahlaki nihilizmin esas iddiası ontoloji üzerinedir. Bununla birlikte, birçok linguistik metaetik teori ahlaki ontolojiyi reddetmekte ve dolayısıyla ontolojik bağlamda ahlaki nihilizm kapsamına girmektedir. Fakat nihilizmin kötü şöhretli bir kelime olmasından dolayı filozoflar genellikle savundukları teorilerin, tüm benzerliklerine rağmen, ahlaki nihilist olduğunu dillendirmemektedirler. Bu çalışmada hem ahlaki nihilizmin ne olduğu anlatılmış hem de onun kapsamına dair bir inceleme yapılmıştır. İddiam, tüm gayrıbilişselci metaetik teorilerin ve bilişselciliğiyle istisna olan hata teorisinin ahlaki nihilizm çatısı altında sınıflandırılması gerektiğidir. Bunun için duyguculuk, dışavurumculuk, yarı realizm, kuralcılık gibi gayrıbilişselci linguistik teoriler ve ahlaki sübjektivizm, ahlaki görelilik gibi ontolojik teoriler ayrı başlıklarda incelenmiştir. Sözü edilen tüm bu teorilerin esasen ahlaki nihilist olduğu gösterilmeye çalışılmıştır. Literatürde ahlaki nihilizm her ne kadar daha çok hata teorisi ile özdeşleşmiş olsa da, ahlaki nihilizmin kapsamının çok daha geniş olduğu vurgulanmıştır. Zira sözü edilen metaetik teorilerin tamamı ahlaki ontolojiyi reddetmektedir.

"> Objektif ahlaki değerlerin ve görevlerin var olmadığını savunan metaetik görüş ahlaki nihilizmdir. Yani ahlaki nihilizmin esas iddiası ontoloji üzerinedir. Bununla birlikte, birçok linguistik metaetik teori ahlaki ontolojiyi reddetmekte ve dolayısıyla ontolojik bağlamda ahlaki nihilizm kapsamına girmektedir. Fakat nihilizmin kötü şöhretli bir kelime olmasından dolayı filozoflar genellikle savundukları teorilerin, tüm benzerliklerine rağmen, ahlaki nihilist olduğunu dillendirmemektedirler. Bu çalışmada hem ahlaki nihilizmin ne olduğu anlatılmış hem de onun kapsamına dair bir inceleme yapılmıştır. İddiam, tüm gayrıbilişselci metaetik teorilerin ve bilişselciliğiyle istisna olan hata teorisinin ahlaki nihilizm çatısı altında sınıflandırılması gerektiğidir. Bunun için duyguculuk, dışavurumculuk, yarı realizm, kuralcılık gibi gayrıbilişselci linguistik teoriler ve ahlaki sübjektivizm, ahlaki görelilik gibi ontolojik teoriler ayrı başlıklarda incelenmiştir. Sözü edilen tüm bu teorilerin esasen ahlaki nihilist olduğu gösterilmeye çalışılmıştır. Literatürde ahlaki nihilizm her ne kadar daha çok hata teorisi ile özdeşleşmiş olsa da, ahlaki nihilizmin kapsamının çok daha geniş olduğu vurgulanmıştır. Zira sözü edilen metaetik teorilerin tamamı ahlaki ontolojiyi reddetmektedir.

The metaethical view that asserts the nonexistence of objective moral values and duties is known as moral nihilism. The fundamental claim of moral nihilism pertains to ontology. However, numerous linguistic metaethical theories reject moral ontology and thereby fall within the scope of moral nihilism in the ontological context. Nevertheless, due to the notorious connotation of nihilism, philosophers often refrain from explicitly labeling their advocated theories as moral nihilism, despite sharing many similarities. In this study, both what moral nihilism is and an examination of its scope have been presented. My proposition is that all non-cognitivist metaethical theories, with the exception of error theory accompanied by cognitivism, should be classified under the framework of moral nihilism. To support this, non-cognitivist linguistic theories such as emotivism, expressivism, quasi-realism, and prescriptivism, along with ontological theories like moral subjectivism and moral relativism, have been examined under separate titles. An attempt has been made to demonstrate that all of these mentioned theories are fundamentally moral nihilist. Although in the literature, moral nihilism is often associated with error theory, the study emphasizes that the scope of moral nihilism is much broader. This is because all the aforementioned metaethical theories reject moral ontology.

">

Ahlaki Nihilizm Kapsamına Giren Metaetik Teoriler

Objektif ahlaki değerlerin ve görevlerin var olmadığını savunan metaetik görüş ahlaki nihilizmdir. Yani ahlaki nihilizmin esas iddiası ontoloji üzerinedir. Bununla birlikte, birçok linguistik metaetik teori ahlaki ontolojiyi reddetmekte ve dolayısıyla ontolojik bağlamda ahlaki nihilizm kapsamına girmektedir. Fakat nihilizmin kötü şöhretli bir kelime olmasından dolayı filozoflar genellikle savundukları teorilerin, tüm benzerliklerine rağmen, ahlaki nihilist olduğunu dillendirmemektedirler. Bu çalışmada hem ahlaki nihilizmin ne olduğu anlatılmış hem de onun kapsamına dair bir inceleme yapılmıştır. İddiam, tüm gayrıbilişselci metaetik teorilerin ve bilişselciliğiyle istisna olan hata teorisinin ahlaki nihilizm çatısı altında sınıflandırılması gerektiğidir. Bunun için duyguculuk, dışavurumculuk, yarı realizm, kuralcılık gibi gayrıbilişselci linguistik teoriler ve ahlaki sübjektivizm, ahlaki görelilik gibi ontolojik teoriler ayrı başlıklarda incelenmiştir. Sözü edilen tüm bu teorilerin esasen ahlaki nihilist olduğu gösterilmeye çalışılmıştır. Literatürde ahlaki nihilizm her ne kadar daha çok hata teorisi ile özdeşleşmiş olsa da, ahlaki nihilizmin kapsamının çok daha geniş olduğu vurgulanmıştır. Zira sözü edilen metaetik teorilerin tamamı ahlaki ontolojiyi reddetmektedir.

Metaethical Theories Falling Within The Scope of Moral Nihilism

The metaethical view that asserts the nonexistence of objective moral values and duties is known as moral nihilism. The fundamental claim of moral nihilism pertains to ontology. However, numerous linguistic metaethical theories reject moral ontology and thereby fall within the scope of moral nihilism in the ontological context. Nevertheless, due to the notorious connotation of nihilism, philosophers often refrain from explicitly labeling their advocated theories as moral nihilism, despite sharing many similarities. In this study, both what moral nihilism is and an examination of its scope have been presented. My proposition is that all non-cognitivist metaethical theories, with the exception of error theory accompanied by cognitivism, should be classified under the framework of moral nihilism. To support this, non-cognitivist linguistic theories such as emotivism, expressivism, quasi-realism, and prescriptivism, along with ontological theories like moral subjectivism and moral relativism, have been examined under separate titles. An attempt has been made to demonstrate that all of these mentioned theories are fundamentally moral nihilist. Although in the literature, moral nihilism is often associated with error theory, the study emphasizes that the scope of moral nihilism is much broader. This is because all the aforementioned metaethical theories reject moral ontology.

___

Anscombe, G. E. M.; “Modern Moral Philosophy”, Philosophy 33 (124), 1958, ss. 1-19.
Ayer, Alfred Jules; “A Critique of Ethics”, Ethical Theory: An Anthology, Second Edition, Ed. Russ Shafer-Landau, Wiley-Blackwell, 2013, ss. 16-21.
          ; Language, Truth and Logic, Penguin Books, 1946.
Blackburn, Simon; Essays in Quasi-Realism, Oxford University Press, 1993.
          ; Ruling Passions: A Theory of Practical Reasoning, Clarendon Press, Oxford, 1998.
Camp, Elisabeth; “Metaethical Expressivism”, The Routledge Handbook of Metaethics, Ed. Tristram McPherson ve David Plunkett, Routledge, New York, 2018, ss. 87-101.
Copp, David; “Normativity, Deliberation, and Queerness”, A World Without Values: Essays on John Mackie’s Moral Error Theory, Springer, 2010, ss. 141-166.
Dawkins, Richard; The Selfish Gene, 30th Anniversary Edition, Oxford University Press, 2006.
Dreier, James; “Moral Relativism and Moral Nihilism”, The Oxford Handbook of Ethical Theory, Ed. David Copp, Oxford University Press, 2006, ss. 240-264.
Egan, Andy; “Quasi-realism and Fundamental Moral Error”, Australasian Journal of Philosophy, 85:2, 2007, ss. 205-219.
Harman, Gilbert; “Ethics and Observation”, Ethical Theory: An Anthology, Second Edition, Ed. Russ Shafer-Landau, Wiley-Blackwell, 2013, ss. 31-34.
          : “Moral Relativism Defended”, Ethical Theory: An Anthology, Second Edition, Ed. Russ Shafer-Landau, Wiley-Blackwell, 2013, ss. 35-43.
Joyce, Richard; “Expressivism and Motivation Internalism”, Analysis, 62, 2002, ss. 336-344.
ve Kirchin, Simon; A World Without Values: Essays on John Mackie’s Moral Error Theory, Springer, 2010.
Mackie, John Leslie; The Miracle of Theism, Oxford University Press, 1982.
          ; Ethics: Inventing Right and Wrong, Penguing Books, 1990.
Moore, George Edward; Principia Ethica, Cambridge, 1922.
Olson, Jonas; Moral Error Theory: History, Critique, Defence, Oxford University Press, 2014.
Ruse, Michael; Taking Darwin Seriously: A Naturalistic Approach to Philosophy, Oxford, Basil Blackwell Ltd., 1986.
          ; “Darwinian Evolutionary Ethics”, The Cambridge Handbook of Evolutionary Ethics, Ed. Michael Ruse ve Robert J. Richards, Cambridge University Press, 2017, ss. 89-100.
Sinclair, Neil; “Recent Work in Expressivism”, Analysis, 69, 2009, ss. 136-147.
Sinnott-Armstrong, Walter; Moral Skepticisms, Oxford University Press, 2006.
Stevenson, Charles L.; Ethics and Language, Yale University Press, 1945.
Stojanovic, Isidora; “Metaethical Relativism”, The Routledge Handbook of Metaethics, Ed. Tristram McPherson ve David Plunkett, Routledge, New York, 2018, ss. 119-132.
Street, Sharon; “A Darwinian Dilemma For Realist Theories of Value”, Philosophical Studies, 127 (1), 2006, ss. 109-166.
Svavarsdottir, Sigrun; “Moral Cognitivism and Moral Motivation”, The Philosophical Review, C. 108, No. 2, 1999, ss. 161-219.
Van Roojen, Mark; “Moral Cognitivism vs. Non-Cognitivism”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/moral-cognitivism/ (erişim 22 Ağustos 2023).