GÖRÜNTÜDE ZAMAN BOYUTU

İnsanoğlunun yüz yıllardır üzerinde düşündüğü zaman kavramı, her alanda etkili olmaktadır. Zamanın iyi bir şekilde kullanılması yapılan işin her alanda olumlu yönde sonuçlandırılmasında önemli bir yer tutmaktadır. Çünkü zaman kavramı içinde mekan ve hareket kavramlarını da bulundurmaktadır. Zaman ancak meydana geldiği mekan ve oluşturduğu hareket ile bir anlam ifade etmektedir. Görsel sanatlarda da zaman kavramının oluşturulması ve bunun topluma hissettirilme kaygısı bu sanat/arın önemli sorunlarından biri olmuştur. Sinema sanatının ve daha sonra da elektronik gôrünsünün ortaya çıkmasıyla, hareketli gôrüntüde de zaman kavramı insanı yeniden düşünmeye sevk etmiştir. Çünkü gôrüntude gerçek zamanın belli olması, bir başlangıç ve bitişinin olması, bu ortamda zamanın yaratılma sürecini görsel sanatların diğer alanlarına göre daha zor kılmaktadır. Gôruntünün izlenebilir kılınması açısından da zaman boyutu ve bu boyutun oluşturulma çabası önem kazanmaktadır.

TIME DIMENSIONS IN FILM

The concept oftime affects every aspect oflife. Human beings have been thinking about it throughout the centuries. Since the concept oftime includes the concept ofplace and motion. It is very important to use time properly for getting favorable results.Time can only have a meaning with the place in whichit occurs and the motion that it causes. One ofthe important issues of visual arts is the formation of the time concept. The concept on the television and cinema which is the electronical step ofmoving image impels people to think again, because images in which there is an begining and an end olso dejinate real time makes the creation process harder than the other jields of visual ats. Therefore the time dimension and tehe effort offorming this dimension is becoming important for rendering such program watchable

___

  • Arnheim, Rudolf. (1997). Art and Visual Perception. London: University of Califomia Press Ltd.
  • Bazin, Andre. (1993). Sinema Nedir? çev: İbrahim Şener. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Benjaınin, Walter (1993). Pasajlar. çev. Ahmet CemaL. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bordwell, David, Kristin Thompson. (1979). Film Art. Califomia: Addison-Wesley Publishing Company, Ine.
  • Demir, Yalçın. (1994). Filmde Zaman ve Mekan. Eskişehir: Turkuaz Yayınları.
  • Ergül,Reha Recep. (1998). Ses. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Vakfı Yayını No: 133.
  • Foss, Bob. (1992). Film ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji. Çev: Mustafa K. Gerçeker. Ankara: TRT Eğitim Dairesi Başkanlığı.
  • Kafalı, Nadi. (2000). Televizyonda Kameramanlık. Ankara: Ümit Yayıncılık. Kılıç, Levend. Görüntü Estetiği. İstanbul: İnkılap, 2000.
  • Konigsberg, Ira. (1987). The Complete Film Dictionary. New York: Penguin Books USA INC.
  • Küçükcan, Ufuk. (1999). Film Biçeminde Mizansen Çôzumlemelert: Göstergebilimsel Bir Çözümleme. Yayınlamamış Doktora tezi Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Lotman, Yuriy M. (1999). Sinemada Estetiğin Sorunları. çev: Oğuz Özügül. Ankara: Öteki Yayınevi
  • Millerson, Gerald. (1999). Television Production. Oxford: Focal Pres.
  • Onaran, Alim Şerif. (1999). Sinemaya Giriş. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • Özön, Nijat. (1972). Sinema Sanatı. İstanbul.Gerçek Yayınevi.
  • Pudovkin, V. (1966). Sinemanın Temel İlkeleri. çev: Nijat Özön,Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Sarıoğlu, Güner. (1976). Televizyon Program Yapımı ve Yönetimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Tarkovski, Andrey. (1992). Mühürlenmiş Zaman. çev: Füsun Ant. İstanbul: Afa Yayınları.
  • Zettl, Herbert. (1998). Sight Sound Motion: Applied Media Aesthetics. Califomia: Wadsword Publishing Company