SlRADıŞı CİNSEL YAŞANTlLARıMIZ VE SİNEMAMIZ

alışma, cinselliği toplumsal ve bireysel düzlemde ele almakta ve merkezi sorunsalolarak "1990 'lı yılların Türk sinemasında sıradışı cinsel yaşantı/ar" konusunu incelemeye çalışmaktadır. Bu çalışmada, Türk sinemasında 1980 sonrasında başlayan ve 1990 'ların sonuna dek farklı bağlamlarda ve sıkça işlendiği gözlemlenen cinselliğin, hangi vurgu noktalarına değinlldiğinin ve 1990 'lı yıllarda, sıradışı cinsel yaşantılarla ilgili yaklaşımların belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda, metin içerisinde 1990 'lı yıllarda çekilen Türk filmlerinden, genel olarak cinselliği 'esas tema' gibi işleyen filmler arasında, sıradışı cinsel yaşantılara ilişkin sunumlar ortaya koyan Düş Gezginleri 1992 , Dönersen lslık Çal 1992 , Denize Hançer Düştü 1992 , Hamam 1996 ve Lola ve Bilidikid 1998 filmleri, anlatı yapılarındaki sıradışı cinsel yaşantı/arta ilgili öğeler açısından incelenmiş, söz konusu filmlerde, bu olguya getirilen farklı açıklama biçimleri çozümlenmeye çalışılmıştır

OUR OUTRAGEOUS SEXUAL EXPERIENCES AND OUR CINEMA

This study evaluates the sexuality in the dimensions ofsociety and individual, besides it tries to observe "the unusual sexual life in the Turkish Cinema in 1990s" as the major problem. The particular aim of this study is to enlighten the period between 1980 and 1990 in Turkish cinema which processed sexuality frequently and in different aspects; at the same time, as an other goal, it tries to determine the approaches towards unusual sexual lives. In this context, within the Turkish movies whtch were shot in 1990s, the ones whiclı processed the sexuality as the "main theme" were chosen for the analysis. The movies named, Düş Gezginleri 1992 , Dönersen lslık Çal 1992 , Denize Hançer Düştü 1992 , Hamam 1996 and Lola ve Bilidikid 1998 were observed according to the components relating to unusual sexuallives in their narrative structures. lt was tired to analyze different explanationforms towards sexuality in these films.

___

  • Abisel, N. (1994). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara:İmge.
  • Baydar, O. (1999). 75 Yılda Değişen Yaşam Değişen İnsan, Cumhuriyet Modaları İçinde: Özkan, D. (Ed.). Cinsellik, Aşk, Evlilik... Gerçekten Değişti mi? İstanbul:Tarih.
  • Berktay, F. (1985). Ortaçağda Kadınlar. Tarih ve Toplum Dergisi. s.23. Bu Bir de Çin'de Var. (2000, II Haziran). Hürriyet.
  • Büker, S. (1998). İstanbul ile Özdeşleşen Teyze Öldükten Sonra da Etkisini Sürdürüyor:Hamam. 25. Kare. 22.
  • Engels, F. (1992). Ailenin, Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni. Çev. K. Somer. Ankara: Sol.
  • Esen, ş. (1996). 80 'ler Türkiye'sinde Sinema. Eskişehir:Etam.
  • Evren, B. (1999). 75 Yılda Değişen Yaşam Değişen İnsan, Cumhuriyet Modaları. İçinde: O. Baydar, :6. Özkan, (Ed.). Bizim Yıldızlarımız:Erkek Oyuncular. İstanbul:Tarih.
  • Ferro, M. (1995). Sinema ve Tarih. Çev. T. Ilgaz, H. Tufan. İstanbul:Kesit.
  • Fischer, E. (1995). Sanatın GerekliliğiÇev. . C. Çapan. İstanbul:Payel.
  • Foucault, M. (1993). Cinselliğin Tarihi 1. Çev. H. Tufan. İstanbul:Afa.
  • ___. (1994). Dostluğa Dair Söyleşi/er. Çev. C. Ener. İstanbul:Hil.
  • Gordis, R. (1991). Taking Sides İçinde: R. T. Francoeur. (Ed). Homosexuality Is Not On APar With Heterosexual Relations. Guilford, CT:Dushkin.
  • Göka, E. (1980). Bir Terör Olarak Aşk. Virgül.
  • Gramick, J. (1991). Taking Sides İçinde. R. T. Francoeur (Ed). Homosexuality and Bisexuality Are As Natural and Normal As Heterosexuality. Guilford, CT:Dushkirr
  • ışıklı, A. (1997). Emperyalizmin Yeni Masalı Küreselleşme İçinde: i. Kansu (Der.). Sosyal Politika Açısından Küreselleşme. Ankara:İmge.
  • İlhan, A. (1997). Hangi Seks. Ankara:Bilgi.
  • Kahraman, H. B. (Haziran 1985). Türk Sineması ve Popüler Kültür. Sanat Olayı. S.37.
  • Kalkan, F. ve Taranç, R.. (1988) 1980 Sonrasında Türk Sinemasında Kadın. İzmir:Ajans Tümer.
  • Kayalı, K. (1994). Yönetmenler çerçevesinde Türk Sineması. Ankara.Ayyıldız.
  • Lloyd, G. (1996). Erkek Akıl-Batı Felsefesinde Erkek ve Kadın. çev. M. Özcan. İstanbul:Ayrıntı.
  • Maktav, H. (1998). 1980 Sonrasında Türkiye'de Yaşanan İdeolojik ve Kültürel Dönüşümlerin Türk Sinemasına Yansıması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İzmir:Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Michel, A. (1993). Feminizm. çev. Ş. Tekeli. İstanbul:İletişim.
  • Morali-Daninos, A. (1973). Cinsel İlişkiler Sosyolojisi. çev. Samih Tiryakioğlu. İstanbul:Varlık.
  • Mosse, C. (1992). Batı'da Aşk ve Cinsellik İçinde D. Georges (Der.) çev. A. Gür. Lesbos 'lu Sapho. İstanbul:İletişim.
  • Mutlu, E. (1999). Televizyon ve Toplum. Ankara:Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu.
  • Mondimore, F. M. (1997). Eşcinselliğin Doğal Tarihi. çev. B. Kılınçer. İstanbul: Sarma!.
  • Öngören, M. T. (1982). Sinemada Kadın ve Cinsellik Sömürüsü. Ankara:Dayanışma.
  • Özgüç, A. (2000). Türk Sinemasında Cinselliğin Tarihi. İstanbul:Parantez.
  • Reich, W. (1995). Cinsel Devrim. çev. B. Onaran. İstanbul:Paye!.
  • Ruffie, J. (1999). Cinsellik ve Ölüm. çev. N. Acar. İstanbul:Sarma!. Seyirci, Türk Sinemasıyla 90'lı Yıllarda Barıştı. ( 1998,29 Ekim) Hürriyet.
  • Scognamillo, G. (1998). TürkSinema Tarihi. İstanbul:Kabalcı.
  • Soykan, F. (1990). TürkSinemasındaKadın. Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Süsoy, y. (1982). Ayın Yıldızı:Müjde Ar. Brava.
  • Tanilli, S. (1994). Yüzyıl/arın Gerçeği ve Mirası-İnsanlık Tarihine Giriş W-XVI. ve XVII. Yüzyıl/ar. istanbul:Cem.
  • Türker, Y. (1999). Eşcinsel Aşkın Özrü Yok. Radikal İki.
  • Yeşilçam Starları. (1998, LO Ekim). Hürriyet
  • Yüzler ve iletiler. (1999, 26 Aralık). Radikal İki. Zubritski, Mitropolski, Kerov. (yıl yok). İlkel, Köleci ve Feodal Toplum. çev. S. Belli (Çev.). Ankara:Sol.