İşgal, Görkem, Tehlike: Kadifekale Gençlik Altkültürünün Deneyimlerinde Kentsel Dönüşüm Anlatıları *

Gençlik çalışmaları ve kent çalışmaları çeşitli alanlarda birbirleriyle kesişen iki farklı disiplin olarak düşünülebilir. Bunun yanı sıra, 1950li yıllarda ortaya çıkan kültürel çalışmalar yaklaşımı, gençlik, kent ve kültür konularını birbirleriyle ilişkili bir şekilde çalışmak için yeni bir imkân saŞlamıştır. Bu çalışma, kültürel çalışmalar perspektifinden, kentsel dönüşüm sürecine ilişkin egemen anlatılara ve bu anlatıların şzmir Kadifekale gençlik altkültürünün deneyimlerindeki yerine odaklanmaktadır. Çalışmada, egemen kültürün gecekondu ve gecekondulu imgeleri üzerinden ürettiŞi birbiriyle baŞlantılı kentsel dönüşüm anlatılarından üçü; işgal anlatısı, görkem anlatısı ve tehlike anlatısı olarak tanımlanarak ele alınmıştır. Bu anlatılara karşılık gençlerin kenti ve mekânı nasıl deneyimledikleri ve kendilerine yönelik egemen temsillerle nasıl ilişkilendikleri ise, Kadifekale gençlik altkültürü üzerine yapılan bir araştırmanın1 ampirik verilerine dayandırılmaktadır.

Occupation, Magnificence, Danger: Narratives of Urban Transformation in the Experiences of Kadifekale Youth Subculture *

Youth studies and urban studies can be considered as two distinct disciplines, which nonetheless intersect with each other on various subjects. In addition to that, the cultural studies school, which emerged in 1950s, provided a new possibility for the study of youth, city and culture in relation with each other. This study focuses on the dominant narratives on the process of urban transformation and the position of these narratives in the experience of şzmir Kadifekale youth subculture from the point of view of cultural studies school. In this paper, three of the interrelated narratives of urban transformation, which hegemonic culture produces on the basis of the images of gecekondu [slums] and gecekondu people , are identified and examined as narratives of occupation, magnificence and danger. The way the young people experience the city and the space and how they relate to the dominant representations of themselves in the face of such narratives are based on empirical data of a research on Kadifekale youth subculture.

___

  • Adorno, Theodor (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. Çev., Nihat Ülner, Mustafa Tüzel ve Elçin Gen. İstanbul: İletişim.
  • Aslan, ükrü (2009). “Kentsel Mekânda Yeralma Biçimlerinden Tasfiye Edilme Projelerine Kadar Gecekonduya şlişkin DeŞişen Söylemin Toplumsal Anlamı.” Sosyoloji DerneŞi, VI. Ulusal Sosyoloji Kongresi Bildiri Kitabı içinde. 952-963.
  • Barthes, Roland (2003). ÇaŞdaş Söylenler. Çev., Tahsin Yücel. İstanbul: Metis. Barrett, Michele (2004). Marx’tan Foucault’ya İdeoloji. Çev., Ahmet Fethi. İstanbul: Doruk.
  • Bauman, Zygmunt (1998). Postmodern Etik. Çev., Alev Türker. İstanbul: Ayrıntı.
  • Bourdieu, Pierre (1977). Outline of a Theory of Practice. Çev., Richard Nice. Cambridge: Cambridge University.
  • Bourdieu, Pierre ve Wacquant, Loïc (2003). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. Çev., Nazlı Ökten. İstanbul: İletişim.
  • Brake, Mike (1985). Comparative Youth Culture- The Sociology of Youth Cultures and Youth Subcultures in America. London: Routledge.
  • Burgan, Ezgi (2012). “Dönüşen Kentte Bir Altkültür: şzmir Kadifekale Gençliği Örneği.” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Clarke, John, vd. (2003). “Subcultures, Cultures and Class.” Resistance Through The Rituals Youth Subcultures in Post-war Britain. Hall, S., Jefferson, T. (der.) içinde. Taylor & Francis e-Library: Routledge. 9-75.
  • ÇaŞlayan, Handan, vd. (2011). Ne Değişti? Kürt Kadınların Zorunlu Göç Deneyimi. Ankara: Ayizi.
  • Çetin, İhsan (2011). “Kentiçi Bir Çöküntü Alanı ÖrneŞi Olarak Kadifekale’de Mekân Sosyolojisi Denemesi.” Sosyoloji Dergisi. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını. Sayı: 25.
  • Deleuze, Gilles ve Guattari, Félix (1987). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. London: University of Minnesota.
  • Demirtaş-Milz, Neslihan (2013). “The Regime of Informality in Neoliberal Times in Turkey: The Case of the Kadifekale Urban Transformation Project”. International Journal of Urban and Regional Research 37(2): 689-714.
  • Erman, Tahire (2004). “Gecekondu Çalışmalarında ‘Öteki’ Olarak Gecekondulu Kurguları.” European Journal of Turkish Studies. [http://ejts.revues.org/index85.html.]. Erişim Tarihi: 30.07.2011.
  • Gökçe, Birsen (1971). Gecekondu Gençliği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Hall, Stuart (1981). “Cultural Studies: Two Paradigms”, Culture, Ideology and Social Process, Bennett, T., Martin, G., Mercer, C. ve Woollacott, J. (der.) içinde. London: Bastford Academic and Educational in Association with the Open University.
  • Hall, Stuart ve Tony Jefferson (der.) (2003). Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain. London: Routledge.
  • Harvey, David (2006). Sosyal Adalet ve ehir. Çev., Mehmet Moralı. şstanbul: Metis.
  • Hebdige, Dick (1997). Kes Yapıştır Kültür Kimlik ve Karayip Müziği. Çev., Çağatay GülabioŞlu. İstanbul: Ayrıntı.
  • Hürriyet Gazetesi, “Oy Kaybına Bakmadan Tüm Kaçak Yapıları Kamulaştırıp Yıkarız.” Erişim Tarihi: 27.10.2011.
  • Işık, OŞuz (1999). “1980’lerden 2000’lere Türkiye’de Kentsel Gelişme: Yeni Dengeler-Yeni Sorunlar.” Sivil Toplum şçin Kent, Yerel Siyaset ve Demokrasi Seminerleri içinde. İstanbul: WALD. 279-292.
  • Keleş, Ruşen (2006). Kentleşme Politikası. Ankara: şmge Kitabevi Yayınları. Kıray, Mübeccel (2000). Ereğli AŞır Sanayiden Önce Bir Sahil Kasabası. İstanbul: Bağlam.
  • Kurban, Dilek, vd. (2008). ‘Zorunlu Göç’ ile Yüzleşmek: Türkiye’de Yerinden Edilme Sonrası VatandaşlıŞın şnşası. İstanbul: TESEV Yayınları.
  • Kurtaran, Yörük, vd. (2008). “Gençler Hakkında, Gençlik İçin, Gençlerle.” Türkiye’de Gençlik Çalışması ve Politikaları. N. Yentürk, Y. Kurtaran, G. Nemutlu, (der.) içinde. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi. 3-20.
  • Kurtuluş, Hatice (2009). “Kentsel Dönüşümün Politik Ekonomisi”. iktisat Dergisi, Özel Sayı: 499. İstanbul.
  • McRobbie, Angela ve Jenny Garber (1975). “Girls and Subculture.” Resistance Through Rituals, Stuart Hall ve Tony Jefferson (der.) içinde. London: Routledge.
  • Önen, Engin (2011). Kentsel Çevre ve Yerel Yönetimler Üzerine Yazılar. İzmir: Ege-Koop.
  • SaraçoŞlu, Cenk (2010). “İzmir’de Göçmen DüşmanlıŞının Etnikleşmesi: Mekân, Sınıf ve Kentsel Yaşam.” DeŞişen İzmir’i Anlamak. Deniz Yıldırım ve Evren Haspolat (der.) içinde. Ankara: Phoenix. 361-403.
  • Saraçoğlu, Cenk ve Neslihan Demirtaş-Milz (2014). “Disasters as an Ideological Strategy for Governing Neoliberal Urban Transformation in Turkey: Insights from Izmir/Kadifekale.” Disasters 38/1, 178-201.
  • Scott, James (1995). Tahakküm ve Direniş Sanatları Gizli Senaryolar. Çev., Alev Türker. İstanbul: Ayrıntı.
  • Şen, Besime (2009). “‘Kentsel Dönüşüm’: Kavramsal Karmaşa ve Neoliberalizm” iktisat Dergisi. Özel sayı: 499. İstanbul.
  • Ş engül, H. Tarık (2009). Kentsel Çelişki ve Siyaset. Ankara: şmge.
  • Şenyapılı, Tansı (2006). “Gecekondu Olgusuna Dönemsel Yaklaşımlar”. Değişen Mekân Mekânsal Süreçlere şlişkin Tartışma ve Araştırmalara Toplu Bakış: 1923-2003. Ayda Eraydın (der.) içinde. Ankara: Dost.
  • Tekeli, ihsan (2010). Göç ve Ötesi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • TESEV (2005). Ülke içinde Yerinden Edilme Sonrası Vatandaşlık Haklarının Yeniden Tesisi ve Rehabilitasyon Araştırma ve izleme Grubu. Aker, A. T., Çelik, A.B., Kurban, D., Ünalan, T., Yükseker, H.D., Türkiye’de Ülke içinde Yerinden Edilme Sorunu Tespitler ve Çözüm Önerileri. TESEV Üye Grubu Raporu. İstanbul.
  • Türkün, Asuman (der.) (2014). Mülk, Mahal, İnsan: İstanbulda Kentsel Dönüşüm. şstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Uzunçarşılı Baysal, Cihan (2012). “Kentsel Dönüşüm Söyleminin Gizlediği Gerçekler.” Güncel Hukuk Dergisi. Ankara.
  • Vassaf, Gündüz (2002). Daha Sesimizi Duyuramadık Almanya’da Türk işçi Çocukları.