FotoŞraf Sahaya şniyor, Özdüşünümsellik Yükseliyor

Bu çalışmada fotoŞrafın sosyal bilimlerdeki yeri ve deŞişen anlamı üzerinde durularak, veri toplama aracı olarak nasıl kullanıldıŞına yönelik yöntemler tartışılacaktır. FotoŞrafın gerçeŞi olduŞu gibi aktardıŞı ve nesnel olduŞu düşüncesini savunan gerçekçi paradigmanın karşıtı olarak feminist ve postmodernist eleştiriler gelişmiştir. Böylelikle fotoŞraf ve film kullanımıyla gerçekleştirilen araştırmalar özdüşünümsel (self-reflexivity) ve araştırmacıların kendi kimliklerinin farkına vardıkları ve yaşama geçirdikleri (self-identiting) bir yöne doŞru kaymıştır. Bu baŞlamda fotoŞraf, gerçekliŞi aktardıŞı ve anın bir kanıtı olduŞu inancından ziyade, sosyal bilimlerde gerçeklik sorgulamaları ile birlikte birer görsel günlük olarak tanımlanmaktadır. Başka bir deyişle günlük, araştırmacının sahaya girişinin, katılımının ve sahadan ayrılışının özdüşünümsel bir tarihsel kaydıdır. Alan araştırmalarında kullanılan etnografik fotoŞrafın sosyal bilimlerde veri toplama aracı olarak kullanılmasına yönelik farklı yöntemler geliştirilmiştir. Böylelikle fotoŞraf, etkili bir veri toplama aracı olarak amaca yönelik veriler elde edilmesinde araştırmacıya yardımcı olmaktadır. Bu teknikler; fotoŞrafik uyarım, düşünümsel fotoŞraf, yeniden fotoŞraflama, fotoifade, görsel anlatılar olarak adlandırılmaktadır.

Photography is Entering into the Field, Self–reflexivity is on the Rise

This study will focus on the methods on how photography is used as a means of data collection through accentuating the place of photography in social sciences. As an opposition to the realistic paradigm that claims that photographs reflect the reality as they are and are therefore objective, new feminist and postmodern criticisms emerged. As a result, the research carried out by using photography and film has adopted new dimensions; namely self-reflextivity and self-identiting, by which researchers realize their own identity through the questioning of the truth. In other words, this diary is a self-reflexive record that proves the entrance and presence of the researcher in the field research as well as her exit. Thus, photography assists researchers in purposive data gathering as a data gathering tool in the field. New methods such as photoelicitation, reflexive photography, re-photography, photovoice, visual narratives have developed.

___

  • Bach, Hedy (2008). “Visual Narrative Inquiry.” The Sage Encyclopedis of Qualitative Method içinde. London: Sage. 938-940.
  • Baetens, Jan (2011). “Glocal Photography.” History Of Photography 35(2):2-5.
  • Baudrillard, Jean (1998). Simülakrlar ve Simülasyon. Çev., OŞuz Adanır. şzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
  • Bauman, Zigmunt (2003). Modernlik ve Müphemlik. Çev., şsmail Türkmen. şstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bazin, Andre (2007). “FotoŞraf Görüntüsünün Varlıkbilimi.” FotoŞraf Neyi Anlatır?. Çev., Nijat Özön. şstanbul: Hayalbaz KitaplıŞı. 37-47.
  • Becker, S. Howard (2006). “FotoŞraf ve Sosyoloji.” Toplum Bilim FotoŞraf Özel Sayısı (19): 45-50.
  • Berg, B. Lawrence (2008). “Visual Ethnography”. The Sage Encyclopedis of Qualitative Method. London: Sage. 921-924.
  • Berger, John ve Jean Mohr (2007). Anlatmanın Başka Bir Biçimi. Çev., Osman Akınhay. şstanbul: Agora KitaplıŞı.
  • Bignante, Elisa (2010). “The Use of Photo-Elicitation in Field.” Research, EchoGéo. Numéro (11): 2-18.
  • Bourdieu, Pierre ve Loïc Wacquant (2007). Düşünümsel Bir Antropoloji şçin Cevaplar. Çev., Nazlı Ökten. şstanbul: şletişim Yayınları.
  • Brewer, John (2000). Ethnography. London: Open University Press.
  • Collier, John ve Malcom Collier (1986). Visual Anthropology, Photography as a Research Method. New Mexico: University Of New Mexico Press.
  • Freund, Giselle (2006). FotoŞraf ve Toplum. Çev., ule Demirkol. şstanbul: Sel Yayınları.
  • Gustafson, Kristin ve Fehad Al-Sumait (2009). Photo Conversations About Climate. Washington: University of Washington.
  • Harper, Douglas (1987) Working Knowledge: Skill and Community in a Small Shop. Chicago: University of Chicago Press.
  • Harvey, David (2003). PostmodernliŞin Durumu. Çev., Sungur Savran. şstanbul: Metis Yayınları.
  • Hurworth, Rosalind (2003). “Photo-Interviewing for Research.” Social Research UPDATE. Department of Sociology University of Surrey.
  • http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU40.html. Erişim Tarihi: 06.03.2014.
  • Keyman, Fuat ve A. Yaşar Sarıbay. (1997). Küreselleşme, Sivil Toplum ve şslam. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Kılıç, Levend (2008). FotoŞraf ve Sinema’nın Toplumsal Tarihi. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Kivisto, Peter (2008). Sosyolojinin Temel Kavramları. Çev., şhsan ÇapcıoŞlu ve Sefer Yavuz. Ankara: Birleşik Yayınevi.
  • Lemon, Narelle (2007). “Take a Photograph: Teacher Reflection Through Narrative.” Reflective Practice 8 (2): 177-191.
  • Mafile’o, Tracie, vd. (2010). Photovoice in Youth Leadership Research in Papua New Guinea: Successes, Challenges and Learning. 8th World Congress. Participatory Research and Action Learning.
  • Nash, Dennison ve Ronald Wintrop (1972). “The Emergence of SelfConsciousness in Ethnography.” Current Anthropology (13): 527-542.
  • Neuman, Lawrence (2013).Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Çev., Sedef Özge. şstanbul: Yayınodası Yayıncılık.
  • Özel, Zuhal (2006). “Postmodern Dönem FotoŞraf Sanatında Kendine Mal Etme: Sherman, Morimura, Ungun”. Selçuk Üniversitesi şletişim Fakültesi Akademik Dergisi 4 (2): 158-174.
  • Pala, Şebnem (2004). “Antropoloji ve Onun Alameti Farikası: Katılarak Gözlem.” Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 21 (1): 123-141.
  • Patton, M. Quinn (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. 3. Baskı. London: Sage.
  • Pink, Sarah (2007). Doing Visual Ethnography. London: Sage.
  • Potter, Jonathan (1996). Representing Reality: Discourse, Rhetoric and Social Construction. London: Sage.
  • Prosser, Jon. ve Dona Schwartz (2006). “Sosyolojik Araştırma Sürecinde FotoŞrafın Yeri”, Toplumbilim (19): 100-110.
  • Ruby, Jay (1996). “Visual Antropology”. Encyclopedia of Cultural Anthropology.
  • David Levinson ve Melvin Ember (der.) içinde. New York: Henry Holt and Compony, Vol 4. 1345-1351.
  • Ryan, Quinn (2007). “Methods in Re-photography: A Research Method for Amateur Researchers”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, http://dspace.carthage.edu/xmlui/bitstream/handle/123456789/139/Quinn%2 0Ryan.pdf?sequence=1. Erişim Tarihi: 05.07.2014.
  • SaŞlamtimur, Zuhal (2010). “Dijital Sanat”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10 (3): 213–238.
  • Scherer, Joanna (1995). “Ethnographic Photography in Anthropological Research”. Principles of Visual Anthropology. New York: Mouton de Gruyter.
  • Scherer, Joanna (1990) “Picturing Cultures: Historical Photographs in Anthropological Inquiry”. Special Issue of Visual Anthropology 3 içinde. New Jersey: Harwood Academic Publishers. 201-216.
  • Schultheis, Franz vd. (2009). “In Algeria: Pierre Bourdieu’s Photographic Fieldwork”. The Sociologcal Review 57(3): 448-470.
  • Schultheis, Franz (2007). “Pierre Bourdieu Cezayir’de: Köksüzleşmenin Tanıklıkları”. 2007’de Karşı Sanat’ta açılan Bourdieu sergi kataloŞu yazısı.
  • https://kadinbedensahnedunya.files.wordpress.com/2011/11/bourdieuschult heis.pdf Erişim Tarihi:04.07.2014
  • Smith, Trudi (2007). “Repeat Photography as a Method in Visual Antropology”. Visual Antropology. (20): 179-200.
  • Sontag, Susan (1999) FotoŞraf Üzerine. Çev., Osman Akınhay. şstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Tanyaş, Bahar (2014). “Nitel Araştırma Yöntemlerine Giriş: Genel şlkeler ve Psikolojideki Uygulamaları.” Eleştirel Psikoloji Bülteni (5): 25-38.
  • Touraine, Alaine (2004). ModernliŞin Eleştirisi. Çev., Hülya Tufan. şstanbul: YKY.
  • Wacquant, Loïc (2007). Urban Outcasts: A Comparative Sociology of Advanced Marginality. Cambridge: Polity Press.
  • Wang, Caroline C. (2006). “Youth Participation in Photovoice as a Strategy for Community Change.” Journal of Community Practice 14 (1): 147-161.
  • Wang, Caroline C. (1999). “Photovoice: A Participatory Action Research Strategy Applied to Women’s Health.” Journal of Women’s Health 8(2): 185-192.