Direnen FotoŞraflar: Türkiye’de Toplumsal BelleŞin şkonlaşmış şmgeleri

Bu çalışma imgelerle çevrili olduŞumuz bir dünyada imgeler üzerine yeterince derinlikli düşünülmediŞi görüşünden hareketle yazılmıştır. Zira ne yazık ki imgeler, dil ve söz merkezli anlam dünyasında analiz nesnesi veya metnin destekleyicisi olarak konu edilmenin ötesinde nadiren itibar görürler. şmgeler arasındaki söylem ve gerçeklik mücadelesini fotoŞraflar üzerinden yürüten bu çalışma kuramsal olarak imgelerle düşünme denemesi olarak kurgulanmıştır. Bu doŞrultuda, araştırmada fotoŞrafın ikonik gücüne işaret edilmekte, fotoŞrafik imgeye toplumsal bellek mücadelesi açısından özgül bir güç ve eyleme geçirme kapasitesi atfedilmektedir. Çalışmada eril ulus devletin ulus-kolektifi inşa etmeye dönük bellek imgeleri ve bu imgelerin karşısında konumlanan, onlara karşı direnen toplumsal bellek imgeleri örneklenmektedir. Egemenin "göstererek örtme" ideolojisi üzerine kurulu imge rejimi, kendisine karşı mücadele başlatan ve tam aksine "örterek gösterme"yi seçen fotoŞrafik imgeler üzerinden sorguya açılmaktadır. Bu yolla imgelerin savaşını betimlemeye çalışan araştırma, egemenin imgesel söylemine karşı kendi toplumsal bellek mücadelesini yürüten, egemene karşı direnen imgelerle dayanışmak amacıyla yazılmıştır.

Resisting Images: Iconic Images of Collective Memory in Turkish Context

This study moves from the idea that the images do not get the academic respect they deserve in a world surrounded by a myriad of images. Unfortunately, in the hegemonic logocentric meaning context, the images are mostly seen as objects of analysis or posited in the text as supporting and decorating data; and they are hardly given any academic credit beyond that. This study, focusing on some peculiar photographic images in order to trace the struggle between discourse and reality in these images, is theoretically planned as an attempt to think about and through the images. In this way, it is regarded that the photographs have iconic power. This study attributes to the image a specific power and mobilizing capacity within the struggle of social memory. In the study, both some historical images of the patriarchal nation-state designed to aid the national collective and some actual news images which resist the nation-state images are exemplified. The image regime of the patriarchal nation-state, which is based on the ideological strategy of “covering by showing”, is challenged by photographic images that are resisting with the strategy of “showing by covering”. Through these example of images, the strategies of covering and/or revealing the reality are put into consideration. This article, describing the war of discourses among the relevant photographic images, takes side by those images, which resist against the hegemonic discourse of the patriarchal nation-state, for constructing the collective memory of the oppressed in an activist way.

___

  • Akşam Gazetesi (23.02.2013). http://www.aksam.com.tr/magazin/akilli-kadindayak-yemez/haber-171784. Erişim tarihi: 20.05.2014.
  • Azoulay, Ariella (2008). The Civil Contract of Photography. New York: Zone Books.
  • Baker, Ulus (2010). Kanaatlerden şmajlara: Duygular Sosyolojisine DoŞru. şstanbul: Birikim.
  • Barthes, Roland (1996). Camera Lucida: FotoŞraf Üzerine Düşünceler, Çev., Reha Akçakaya. şstanbul: Altıkırkbeş.
  • Bayrak, Emek (2012). “Kadının iddetten Korunması şçin Eril Devlet Dönüşmeli”. http://www.bianet.org/bianet/diger/127481-kadinin-siddettenkorunmasi-icin-eril-devlet-donusmeli. Erişim tarihi: 17.12.2012.
  • Belge, Burçin (2012). “A.P.’nin Katili Yalnızca Kocası mı?” http://www.bianet.org/bianet/kadin/126797-a-p-nin-katili-yalnizca-kocasimi. Erişim tarihi: 17.12.2012.
  • Benjamin, Walter (2002). FotoŞrafın Kısa Tarihçesi. Çev., Ali Cengizkan. şstanbul: YGS Yayınları.
  • Benjamin, Walter (2008). “TekniŞin Olanaklarıyla Yeniden ÜretilebildiŞi ÇaŞda Sanat Yapıtı.” Pasajlar. Çev., Ahmet Cemal. şstanbul: YKY.
  • Berger, John (1995). Görme Biçimleri. şstanbul: Metis.
  • Bianet (2014). “Adalet BakanlıŞında Erkek iddeti Verileri Yokmuş.” http://www.bianet.org/bianet/kadin/155220-adalet-bakanligi-nda-erkeksiddeti-verileri-yokmus. Erişim tarihi: 31.05.2014.
  • Burnett, Ron (2007). şmgeler Nasıl Düşünür? şstanbul: Metis.
  • Canetti, Elias (1998). Kitle ve şktidar. şstanbul: Ayrıntı. Crawford, Peter Ian ve David Turton (1992). Film as Ethnography. Manchester: Manchester University Press.
  • Rasha, El-Ibiary (2010). “Affective Imagery and Collective Memory: Discursive Analysis of Iconic Images of Pain.” Global Media Journal, Arabian Edition 1 (2): 49-66.
  • Ergüven, Mehmet (2007). Görmece. şstanbul: Metis.
  • Harriman, Robert ve John Louis Lucaites (2003). “Public Identity and Collective Memory in U.S. Iconic Photography: The Image of ‘Accidental Napalm.’” Critical Studies in Media Communication 20 (1): 35-66.
  • Harriman, Robert ve John Louis Lucaites (2007). No Caption Needed: Iconic Photographps, Public Culture, and Liberal Democracy. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Linfield, Susie (2013). Acımasız Aydınlık: FotoŞraf ve Politik iddet. şstanbul: Espas.
  • Mitchell, J.W.T (1996). “What do Pictures ‘Really’ Want?” October (77): 71-82. Örer, Ayça (2006). “Medya Operasyona Ortak Oldu”. http://eski.bianet.org/2006/12/18/89146.htm. Erişim tarihi: 31.05.2014.
  • Robins, Kevin (1999). şmaj. Görmenin Kültür ve Politikası. şstanbul: Ayrıntı. Sancar, Serpil (2012). Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti: Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar. şstanbul: şletişim. Sayın, Zeynep (2003). şmgenin Pornografisi. şstanbul: Metis.
  • Sontag, Susan (2008). FotoŞraf Üzerine, Çev., Osman Akınhay. şstanbul: Agora.
  • Sontag, Susan (2005). Başkalarının Acısına Bakmak. Çev., Osman Akınhay. şstanbul: Agora.
  • Taussig, Michel (1997). Mimesis und Alteritaet: Eine eigenwillige Geschichte der Sinne. Çev., Regina Mundel ve Christoph Shirmer. Hamburg: Europaeische Verlaganstalt.
  • Tekin, Oya (2013). “O Ben Olabilirim Ama Hülya Avşar Ben DeŞil”. http://blog.milliyet.com.tr/o-ben-olabilirdim-ama-hulya-avsar-ben-degil-- ayse-pasali-hic-degil/Blog/?BlogNo=405488. Erişim tarihi: 20.05.2014.
  • Yuval-Davis, Nira (2010). Cinsiyet ve Millet. şstanbul: şletişim. Yücel, Halime (2013). şmgeden Yoruma. şstanbul: Ayrıntı