Fotoğraf sahaya şniyor, özdüşünümsellik yükseliyor

Bu çalışmada fotoğrafın sosyal bilimlerdeki yeri ve değişen anlamı üzerindedurularak, veri toplama aracı olarak nasıl kullanıldıŞına yönelik yöntemlertartışılacaktır. Fotoğrafın gerçeği olduğu gibi aktardığı ve nesnel olduğudüşüncesini savunan gerçekçi paradigmanın karşıtı olarak feminist vepostmodernist eleştiriler gelişmiştir. Böylelikle fotoğraf ve film kullanımıylagerçekleştirilen araştırmalar özdüşünümsel (self-reflexivity) ve araştırmacılarınkendi kimliklerinin farkına vardıkları ve yaşama geçirdikleri (self-identiting) biryöne doğru kaymıştır. Bu bağlamda fotoğraf, gerçekliği aktardığı ve anın birkanıtı olduŞu inancından ziyade, sosyal bilimlerde gerçeklik sorgulamaları ilebirlikte birer görsel günlük olarak tanımlanmaktadır. Başka bir deyişle günlük,araştırmacının sahaya girişinin, katılımının ve sahadan ayrılışının özdüşünümsel bir tarihsel kaydıdır. Alan araştırmalarında kullanılan etnografik fotoğrafın sosyalbilimlerde veri toplama aracı olarak kullanılmasına yönelik farklı yöntemlergeliştirilmiştir. Böylelikle fotoŞraf, etkili bir veri toplama aracı olarak amacayönelik veriler elde edilmesinde araştırmacıya yardımcı olmaktadır. Bu teknikler;fotoğrafik uyarım, düşünümsel fotoğraf, yeniden fotoŞraflama, fotoifade, görselanlatılar olarak adlandırılmaktadır.

Photography is entering into the field, self reflexivity is on the rise

This study will focus on the methods on how photography is used as a means ofdata collection through accentuating the place of photography in social sciences.As an opposition to the realistic paradigm that claims that photographs reflect thereality as they are and are therefore objective, new feminist and postmoderncriticisms emerged. As a result, the research carried out by using photographyand film has adopted new dimensions; namely self-reflextivity and self-identiting,by which researchers realize their own identity through the questioning of thetruth. In other words, this diary is a self-reflexive record that proves the entranceand presence of the researcher in the field research as well as her exit. Thus,photography assists researchers in purposive data gathering as a data gatheringtool in the field. New methods such as photoelicitation, reflexive photography,re-photography, photovoice, visual narratives have developed.

___

  • Bach, Hedy (2008). “Visual Narrative Inquiry.” The Sage Encyclopedis of Qualitative Method içinde. London: Sage. 938-940.
  • Baetens, Jan (2011). “Glocal Photography.” History Of Photography 35(2):2-5. Baudrillard, Jean (1998). Simülakrlar ve Simülasyon. Çev., Oğuz Adanır. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
  • Bauman, Zigmunt (2003). Modernlik ve Müphemlik. Çev., İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bazin, Andre (2007). “Fotoğraf Görüntüsünün Varlıkbilimi.” Fotoğraf Neyi Anlatır?. Çev., Nijat Özön. İstanbul: Hayalbaz Kitaplığı. 37-47.
  • Becker, S. Howard (2006). “Fotoğraf ve Sosyoloji.” Toplum Bilim Fotoğraf Özel Sayısı (19): 45-50.
  • Berg, B. Lawrence (2008). “Visual Ethnography”. The Sage Encyclopedis of Qualitative Method. London: Sage. 921-924.
  • Berger, John ve Jean Mohr (2007). Anlatmanın Başka Bir Biçimi. Çev., Osman Akınhay. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Bignante, Elisa (2010). “The Use of Photo-Elicitation in Field.” Research, EchoGéo. Numéro (11): 2-18.
  • Bourdieu, Pierre ve Loïc Wacquant (2007). Düşünümsel Bir Antropoloji için Cevaplar. Çev., Nazlı Ökten. şstanbul: İletişim Yayınları.
  • Brewer, John (2000). Ethnography. London: Open University Press.
  • Collier, John ve Malcom Collier (1986). Visual Anthropology, Photography as a Research Method. New Mexico: University Of New Mexico Press.
  • Freund, Giselle (2006). Fotoğraf ve Toplum. Çev., ule Demirkol. İstanbul: Sel Yayınları.
  • Gustafson, Kristin ve Fehad Al-Sumait (2009). Photo Conversations About Climate. Washington: University of Washington.
  • Harper, Douglas (1987) Working Knowledge: Skill and Community in a Small Shop. Chicago: University of Chicago Press.
  • Harvey, David (2003). Postmodernliğin Durumu. Çev., Sungur Savran. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hurworth, Rosalind (2003). “Photo-Interviewing for Research.” Social Research UPDATE. Department of Sociology University of Surrey.
  • http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU40.html. Erişim Tarihi: 06.03.2014.
  • Keyman, Fuat ve A. Yaşar Sarıbay. (1997). Küreselleşme, Sivil Toplum ve islam. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Kılıç, Levend (2008). Fotoğraf ve Sinema’nın Toplumsal Tarihi. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Kivisto, Peter (2008). Sosyolojinin Temel Kavramları. Çev., İhsan Çapcıoğlu ve Sefer Yavuz. Ankara: Birleşik Yayınevi.
  • Lemon, Narelle (2007). “Take a Photograph: Teacher Reflection Through Narrative.” Reflective Practice 8 (2): 177-191.
  • Mafile’o, Tracie, vd. (2010). Photovoice in Youth Leadership Research in Papua New Guinea: Successes, Challenges and Learning. 8th World Congress. Participatory Research and Action Learning.
  • Nash, Dennison ve Ronald Wintrop (1972). “The Emergence of Self Consciousness in Ethnography.” Current Anthropology (13): 527-542.
  • Neuman, Lawrence (2013).Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Çev., Sedef Özge. İstanbul: Yayınodası Yayıncılık.
  • Özel, Zuhal (2006). “Postmodern Dönem Fotoğraf Sanatında Kendine Mal Etme: Sherman, Morimura, Ungun”. Selçuk Üniversitesi iletişim Fakültesi Akademik Dergisi 4 (2): 158-174.
  • Pala, Şebnem (2004). “Antropoloji ve Onun Alameti Farikası: Katılarak Gözlem.” Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 21 (1): 123-141.
  • Patton, M. Quinn (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. 3. Baskı. London: Sage.
  • Pink, Sarah (2007). Doing Visual Ethnography. London: Sage.
  • Potter, Jonathan (1996). Representing Reality: Discourse, Rhetoric and Social Construction. London: Sage.
  • Prosser, Jon. ve Dona Schwartz (2006). “Sosyolojik Araştırma Sürecinde FotoŞrafın Yeri”, Toplumbilim (19): 100-110.
  • Ruby, Jay (1996). “Visual Antropology”. Encyclopedia of Cultural Anthropology. David Levinson ve Melvin Ember (der.) içinde. New York: Henry Holt and Compony, Vol 4. 1345-1351.
  • Ryan, Quinn (2007). “Methods in Re-photography: A Research Method for Amateur Researchers”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
  • http://dspace.carthage.edu/xmlui/bitstream/handle/123456789/139/Quinn%2 0Ryan.pdf?sequence=1. Erişim Tarihi: 05.07.2014.
  • Sağlamtimur, Zuhal (2010). “Dijital Sanat”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10 (3): 213–238.
  • Scherer, Joanna (1995). “Ethnographic Photography in Anthropological Research”. Principles of Visual Anthropology. New York: Mouton de Gruyter.
  • Scherer, Joanna (1990) “Picturing Cultures: Historical Photographs in Anthropological Inquiry”. Special Issue of Visual Anthropology 3 içinde. New Jersey: Harwood Academic Publishers. 201-216.
  • Schultheis, Franz vd. (2009). “In Algeria: Pierre Bourdieu’s Photographic Fieldwork”. The Sociologcal Review 57(3): 448-470.
  • Schultheis, Franz (2007). “Pierre Bourdieu Cezayir’de: Köksüzleşmenin Tanıklıkları”. 2007’de Karşı Sanat’ta açılan Bourdieu sergi kataloŞu yazısı. https://kadinbedensahnedunya.files.wordpress.com/2011/11/bourdieuschult heis.pdf Erişim Tarihi:04.07.2014
  • Smith, Trudi (2007). “Repeat Photography as a Method in Visual Antropology”. Visual Antropology. (20): 179-200.
  • Sontag, Susan (1999) Fotoğraf Üzerine. Çev., Osman Akınhay. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Tanyaş, Bahar (2014). “Nitel Araştırma Yöntemlerine Giriş: Genel ilkeler ve Psikolojideki Uygulamaları.” Eleştirel Psikoloji Bülteni (5): 25-38.
  • Touraine, Alaine (2004). Modernliğin Eleştirisi. Çev., Hülya Tufan. İstanbul: YKY.
  • Wacquant, Loïc (2007). Urban Outcasts: A Comparative Sociology of Advanced Marginality. Cambridge: Polity Press.
  • Wang, Caroline C. (2006). “Youth Participation in Photovoice as a Strategy for Community Change.” Journal of Community Practice 14 (1): 147-161.
  • Wang, Caroline C. (1999). “Photovoice: A Participatory Action Research Strategy Applied to Women’s Health.” Journal of Women’s Health 8(2): 185-192.