Dijital Dünyada Küresel Hafıza: Başka Bir Tarih Mümkün mü?

Zaman ve mekan deneyiminde bir dönüşüme yol açan dijital medya, aynı zamanda hafıza alanında da yeni soruları beraberinde getirmektedir. Toplumsal hafızanın devamlılığı geleneksel toplumlarda grubu bir arada tutan bağlar ve ilişkiler tarafından garanti altına alınıyordu. Bugün, bilgisayarlaşmış toplumun da ortak aidiyet biçimleri değişmiştir. Geleneksel, kültürel, ulusal bağlardan öte, örneğin insanlar “acılarda akraba” olabilmektedirler. Bu çalışma, dijital medyanın dünyanın her yerinden insanları bir araya getirebilmede yarattığı olanak sayesinde benzersiz ve oldukça farklı ortaklıklar yarattığını, dahası, bu tür medyanın küresel hafıza ve hatta yeni kimlik projeleri için bir uzam olduğunu tartışmaktadır. Çalışmanın argümanı aynı zamanda dijital verilerin resmi ideolojiyi meşrulaştıran resmi tarihten öte bir karşı tarih için potansiyel olup olmadığını Bak.ma , Toplumsal Bellek Platformu, Anıt Sayaç , Hakikat Adalet Hafıza Merkezi gibi dijital platform örnekleri üzerinden sorunsallaştırmaktadır.

Global Memory in the Digital World: Is Another History Possible?

Digital media that lead to a transformation of the experience of time and space also evokes new questions for the field of memory. The sustainability of social memory once guaranteed in traditional societies through the bonds and relations that held groups together. Today, in a computerized society, the patterns of common belonging have changed. Beyond categories of the traditional, cultural, and national, new sets of bonds are bringing people together, such as people becoming “relatives in sufferings.” This study argues that digital media have created spaces for unique and quite different collectivities through the opportunities they afford for bringing people together around the world. Moreover, such media have become a space for global memory and even new identity projects. The argument also problematizes the issue of whether digital data has the potential to oppose the official histories aimed at the legitimation of official ideologies with a counterhistory through the digital platforms of Bak.ma , Toplumsal Bellek Platformu , Anıt Sayaç , Hakikat Adalet Hafıza Merkezi .

___

  • http://www.hafizakaydi.org/
  • https://www.youtube.com/watch?v=Yr3aikx2DsI
  • http://www.milliyet.com.tr/dunyanin-her-yerinden-gezi-parki/gundem/detay/ 1720586/default.htm. Retrieved: 19.08.2017
  • http://www.milliyet.com.tr/2-5-milyon-insan-79-ilde-sokaga/gundem/detay/ 1726600/default.htm. Retrieved: 19.08.2017
  • http://hakikatadalethafiza.org/tag/cumartesi-anneleri
  • Yavuz, Zana (2015). “Çarpıtılmış Hafızaya Alternatif Bir Hafıza şçin.” [For an alternative memory to a distorted memory] http://www.bianet.org/bianet/ medya/166379-carpitilmis-hafizaya-alternatif-bir-hafiza-icin?bia. Retrieved: 04.08.2015.
  • Wallerstein, Immanuel (2003). Yeni Bir Sosyal Bilim İçin . İstanbul: Aram.
  • Tanrıkulu, Nimet (2014). “Galatasaray, Hafıza, İtaatsizlik ve Küreselleşmenin Mekânı.” [Galatasaray, memory, disobedience and the space of globalization] http://www.bianet.org/bianet/insan-haklari/160801-galatasaray-hafiza-itirazpolitiklesme-sosyallesme-ve-kuresellesme-mekani. Retrieved: 04.06. 2015.
  • Tahaoğlu, Çiçek (2012). “Susmak Kaybedenleri Cesaretlendirir, Susmayacağız.” [Being quiet encourage the losers, we won’t be quiet] http://bianet.org/bianet/insan-haklari/139114-susmak-kaybedenleri cesaretlendirir-susmayacagiz. Retrieved: 04.06. 2015.
  • Soyseçkin İdil Safiye (2006). Identity and Virtual Culture . A Thesis Submitted to the Graduate School of Social Sciences of Metu.
  • Sancar, Mithat (2014). Geçmişle Hesaplaşma (Unutma Kültüründen Hatırlama Kültürüne) . İstanbul: İletişim.
  • Özhan Koçak, Dilek and Orhan Kemal Koçak (2014). “Glorifying the Past on Screen: Conquest 1453”. in Bringing History to Life Through Film . Kathryn Anne Morey (eds.) UK: Rowman and Littlefield. 71-89.
  • Özyürek, Esra (2012). “Giriş”. Hatırladıklarıyla ve Unuttuklarıyla Türkiye’nin Toplumsal Hafızası . Esra Özyürek (der.) içinde. İstanbul: İletişim. 7-15.
  • Olgun, Ezgi (2012). Savaşa DeŞil, Barışa Yatırım Yapın. [Make an investment to peace, not the war] http://bianet.org/bianet/insan-haklari/139289-savasa-degilbarisa-yatirim-yapin. Retrieved: 04.06.2015.
  • Nora, Pierre and Wolfgang Kaiser (1998). Zwischen Geschichte und Gedachtnis . Germany: Frankfurt am Main Fischer-Taschenbuch-Verl.
  • Nora, Pierre (1989). “Between Memory and History: Les Lieux de Memoire.” Representations 26: 7-24.
  • Namier, Sir Lewis B. (1952). Avenues of History . California: H. Hamilton.
  • Morley, David and Kevin Robins (1995). Kimlik Mekânları . İstanbul: Ayrıntı.
  • Mitsztal, Barbara A. (2003). Theories of Social Remembering . Philadelphia: Open University Press.
  • Medina, Jose (2011). “Toward a Foucaultian Epistemology of Resistance: CounterMemory, Epistemic Friction, and Guerrilla Pluralism.” Foucault Studies (12): 9-35.
  • Manovich, Lev (2002). “The Language of New Media.” http://andreknoerig.de/ portfolio/03/bin/resources/manovich-langofnewmedia.pdf. Retrieved: 24.07. 2014.
  • Manovich, Lev (2003). “The Poetics of Augmented Space.” in New Media: Theories and Practices of Digitextuality . Anna Everett and John T. Caldwell (eds.) Routledge: New York and London. 75-93.
  • Lyotard, Jean-François (1984). The Postmodern Condition : A Report on Knowledge. UK: Manchester University Press.
  • Lowenthal, David (1985). The Past is a Foreign Country . United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Kracauer, Siegfried (2014). Tarih Sondan Bir Önceki eyler . İstanbul: Metis.
  • Kitchin, Rob and Martin Dodge (2001). Mapping Cyberspace . London and New York: Routledge.
  • Kitchin, Rob (1998). Cyberspace: The World in Wires . Chishester: John Wiley and Sons.
  • Jacoby, Russell (1996). Belleğini Yitiren Toplum, Adler’den Laing’e Konformist Psikolojinin Eleştirisi . İstanbul: AyrıntıYayınları.
  • Huyssen, Andreas (1999). Alacakaranlık Anıları (Bellek Yitimi Kültüründe Zam anı Belirlemek) . İstanbul: Metis.
  • Hobsbawm, Eric (2009). Tarih Üzerine . İstanbul: Agora.
  • Halbwachs, Maurice (1926, 1950). The Collective Memory . London: Harper Colophon Books.
  • Halbwachs, Maurice (1992). On Collective Memory . Chicago: University of Chicago Press.
  • Gould, Stephen Jay, Umberto Eco, Jean-Claude Carriere, and Jean Delumeau (2000). Conversations about the end of time . Fromm Intl.
  • Ginzburg, Carlo (1996). Peynir ve Kurtlar . şstanbul: Metis.
  • Galeano, Eduardo (1998). Upside down: A primer for the looking-glass world . New York: Picador.
  • Foucault, Michael (2003). Society must be defended, Lectures at the College de France (1975-76) . New York: Picador.
  • Foucault, Michael (2004). The Archeology of Knowledge . London: Routledge.
  • Burke, Peter (2011). “History as Social Memory”. in The Collective Memory Reader . Jeffrey K. Olick, VeredVinitzky-Seroussi, Daniel Levy (eds.) London: Oxford University Press. 188-193.
  • Borges, Jorge Luis (1994). Funes ve Sonsuz Bellek . İstanbul: İletişimYayınları.
  • Benedikt, Michael (2007). “Cyberspace: First Steps.” in The Cyberculture Reader . David Bell and Barbara M. Kennedy (eds.) London and New York: Routledge. 19-33.
  • Bell, David (2001). An Introduction to Cybercultures . London and New York: Routledge.
  • Avruch Kevin and Beatriz Vejarano (2001). “Truth and Reconciliation Commissions: A Review Essay and Annotated Bibliography.” Social Justice: Anthropology, Peace, and Human Rights 2 (1-2): 47-108.
  • Assmann, Jan (2011). “Communicative and Cultural Memory.” in Cultural Memories . Peter Meusburger, Michael Heffernan, Edgar Wunder (eds.) London and New York: Springer. 15-29.
  • Assmann, Jan (1997). Kültürel Bellek . İstanbul: Ayrıntı.
  • Appadurai, Arjun. “Archive and Aspiration.” https://archivepublic.wordpress.com/ texts/arjun-appadurai/. Retrieved: 28.06. 2014.
  • Agamben, Giorgio (1999). Remnants of Auschwitz, The Witness and the Archive . New York: Zone Books.