BİR MÜZİK MECRASI OLARAK RADYONUN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MÜZİK TÜKETİM ALIŞKANLIKLARINA OLAN ETKİSİ

Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin radyo mecrasına bakışı incelenmiştir. Bu kapsamda gerçekleştirilen mülakatlarda radyo kanallarının müzik politikası, radyoda yayınlanan müzik türlerine yönelik görüşler, radyoda yayınlanan müziklerin müzik dinleme alışkanlıklarına olan etkisi ve müzik tercihinde etkili olan mecraya yönelik sorular yöneltilerek, üniversite öğrencilerinin bakış açısıyla radyo mecrasının dinlenme eğilimlerine yönelik betimsel bir analiz yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, radyo kanallarının Türkçe pop müzik ve popüler kültürün hegemonyası altında olduğu, bu nedenle hemen hemen bütün radyoların birbirine benzediği, rap ve rock gibi alternatif müzik türlerinin radyo kanallarında yer bulamadığı betimlenmiştir. Bu durumun özellikle yeni nesil müzik dinleyicisi tarafından yadırgandığı görülmüştür. Reklam verene olan ekonomik bağımlıkları nedeniyle radyo kanallarının yeteri kadar özgün ve özgür olmadığını savunan gençler, genel olarak radyoda çalınan müziklerin müzik tercihlerini etkilemediğini ancak bu müziğe maruz kalma etkisi nedeniyle tarzı olmayan müzik türlerinin dahi zamanla alışkanlık haline gelebildiğini belirtmişlerdir. Araştırmanın örnekleminde olan üniversite öğrencileri müzik dinleme ihtiyaçlarını radyonun dışında Youtube, Spotify, Apple Music, Fizy gibi dijital müzik platformlarından sağladığını belirtmişlerdir. Bu dijital müzik platformlarının müzik dinleyicisine sağladığı birtakım avantajlar nedeniyle gençler dijital platformların müzik tercihlerinde radyoya göre daha etkili olduğunu belirtmişlerdir. Bu durum bir müzik kutusu işlevini gören radyo mecrasının gelecekteki tercih edilirliği konusunda bazı sorunlar yaşayabileceğini ve mecranın buna karşı stratejik önlemler alması gerektiği konusunu gündeme getirmektedir.

THE EFFECT OF RADIO AS A MUSIC MEDIUM ON UNIVERSITY STUDENTS’ MUSICAL CONSUMPTION HABITS

In this study, university students’ views on the radio media were examined. In interviews conducted in this context, a descriptive analysis of the listening tendencies of the radio medium was conducted from the point of university students’ opinions on music policy of radio channels, their opinions on types of music broadcast on radios, the effect of music broadcasting on radio and the media that was effective in their choices of music. The findings of the study showed that radio channels are under the hegemony of Turkish pop music and popular culture, so almost all radios are alike, and alternative music genres such as rap and rock cannot be found on radio channels. It was observed that this situation was particularly found odd by the new generation of music listeners. Young people, suggesting that radio channels are not original and free enough because of their economic dependence on advertisers, generally argued that the music played on the radio did not affect their musical preferences, but because of the effect of exposure to this music, the style even non-musical genres can become habits over time. It was determined that university students who were in the sample of the study supplied their music listening needs outside the radio from digital music platforms such as YouTube, Spotify, Apple Music and Fizzy. Because of the advantages these digital music platforms provided to the music listener, young people stated that digital platforms were more effective in their music preferences than radio. This situation raises the issue that the radio medium, which functions as a music box, may have some problems with the future availability of the media and that the media should take strategic measures against it.

___

  • Ak, S., Yalın, B., ve Kaya, S. (2018). Üniversite Gençliğinin Radyo Dinleme Eğilimleri: Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1).
  • Andersen, J. B. (2017). History of communications/radio wave propagation from Marconi to MIMO. IEEE Communications Magazine, 55(2), 6-10.
  • Angı, Ç. E. (2013). Müzik Kavramı ve Türkiye'de Dinlenen Bazı Müzik Türleri. idil, 2(10), 59-81.
  • Aziz, A. (2012). Radyo Yayıncılığı. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Balbi, G. (2017). Wireless’s “Critical Flaw”: The Marconi Company, Corporation Mentalities, and the Broadcasting Option. Journalism & Mass Communication Quarterly, 94(4), 1239-1260.
  • Bensman, M. R. (2015). The beginning of broadcast regulation in the twentieth century. London: McFarland.
  • Björnberg, A. (2018). Mediatization-Rediofication-Musicalization. M. Michelsen, M. Krogh, S. K. Nielsen, & I. Have (Dü) içinde, Music Radio: Building Communities, Mediating Genres. Bloomsbury Publishing.
  • Coe, L. (2006). Wireless Radio A History. London: McFarland & Company Inc Publishers.
  • Digital Age. (2018). Türk insanının müzik dinleme alışkanlıkları ve dijital müziğin yükselişi. https://digitalage.com.tr/turk-insaninin-muzik-dinleme-aliskanliklari-ve-dijital-muziginyukselisi/ adresinden alındı
  • Douglas, S. J. (2018). Before the Broadcast Era: 1900-1910s. A. Bodroghkozy (Dü.) içinde, A Companion to the History of American Broadcasting. Wiley Blackwell.
  • Edision Research. (2019). The Infinite Dial 2019. https://www.edisonresearch.com/infinite-dial2019/ adresinden alındı
  • Eryılmaz, T. (2005). Radyo ve Radyoculuk. S. Alankuş (Dü.) içinde, Radyo ve Radyoculuk. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Garratt, G. R. (2006). he early history of radio: from Faraday to Marconi. IET History of Technology Series 20.
  • Greasley, A. E., & Lamont, A. (2011). Exploring engagement with music in everyday life using experience sampling methodology. Musicae Scientiae, 15(1).
  • Hoolihan, D. D. (2016). Titanic, Marconi's “Wireless telegraphers” and the US radio act of 1912.
  • IEEE Electromagnetic Compatibility Magazine, 5(1), 35-37.
  • IPSOS. (2019). Ipsos MRBI/JNLR 2019/01 Summary Results. https://www.ipsos.com/en-ie/ipsosmrbijnlr-201901-summary-results adresinden alındı Koç, N. (2012). Cumhuriyet'in İlk Yıllarında Radyo. CTAD(15), 69-103.
  • Kotan, S. (2016). Yeni İzleyici Bağlamında İçeriği Sosyal Ağlarla Zenginleştirilen İnteraktif Radyo Programcılığı: İzlenecek Bi'şey Değil Programı Örneği. Atatürk İletişim Dergisi(11), 95- 109.
  • Krause, A. E., North, A. C., ve Hewitt, L. Y. (2013). Music-listening in everyday life: Devices and choice. Psychology of Music, 43(2), 155-170.
  • Kreuzer, J., ve Kreuzer, F. (2017). How Marconi and Gernsback Sparked a Wireless Revolution. International Conference on Computer Aided Systems Theory.
  • Kuyucu, M. (2013). Radyonun Müzik Kutusuna Dönüşümü: Radyo Program Türleri ve Tercih Edilirlik Oranları. E-Journal of New World Sciences Academy, 8(4).
  • Kuyucu, M. (2015). Y Kuşağının Radyo Dinleme Doyumları Üzerine Bir Araştırma. ASOS Journal, 3(21).
  • MEGEP. (2011). Radyo Televizyon Tarihi. Ankara: MEB Yayınları. http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Radyo%20Televizyon%20T arihi.pdf adresinden alındı
  • Nielsen. (2017). The Nielsen Total Audience Report: Q2 2017. https://www.nielsen.com/us/en/insights/report/2017/the-nielsen-total-audience-q2-2017/ adresinden alındı
  • Nielsen. (2019).Türkiye Radyo Dinleme Eğilimleri Araştırması, Mayıs,2019.
  • Öztürk, S. (2012). Gençlerin Radyo Dinleme Alışkanları ve Radyonun İşlevi: Afyon Kocatepe Üniversitesi Öğrencilerinin Radyo Dinleme Alışkanlıkları ve Beklentileri Üzerine Bir Değerlendirme. İletişim Fakültesi Dergisi(8).
  • Peder, H. (2016). Developments in high power longwave radio: A brief history. IEEE International Symposium on Antennas and Propagation (APSURSI).
  • Pinkerton, A. (2016). Radio: Making Waves in Sound. Reaktion Books.
  • Prosser, D. (2019). Marconi proposes: Why it’s time to rethink the birth of the BBC. Media History, 25(3), 265-278.
  • Raboy, M. (2016). he man who networked the world. Oxford University Press.
  • Rixon, P. (2018). Radio Critics and Popular Culture A History of British Radio Criticism. London: Palgrave Macmillan.
  • Ruth, N., Spangardt, B., ve Schramm, H. (2017). Alternative music playlists on the radio: Flow experience and appraisal during the reception of music radio programs. Musicae Scientiae, 21(1), 75-97.
  • Sethi, A. K. (2013). The Business of Electronics: A Concise History. Springer.
  • Taylor, T. D., Katz, M., & Grajeda, T. (2012). Music, Sound, and Technology in America. London: Duke University Press.
  • The Music Network. (2018). Report: commercial radio listening hits record high in Australia – and disputes younger demos are turning off. https://themusicnetwork.com/report-commercialradio-listening-hits-record-high-in-australia-and-disputes-younger-demos-are-turning-off/ adresinden alındı
  • Tunstall, J. (2010). The BBC and UK public service broadcasting. P. Iosifidis (Dü.) içinde, Reinventing Public Service Communication European Broadcasters and Beyond. London: Palgrave McMillan.
  • Via, D. L., ve Rejan, W. (2010). A History of Army Communications and Electronics at Fort Monmouth,New Jersey 1917-2007. Government Printing Office.
  • Winkler, J. R. (2009). Information Warfare in World War I. The Journal of Military History, 73(3), 845-867.