Pierre Bourdieu ve Sanatın Kuralları Üzerine

Bu çalışmada Pierre Bourdieu’nun başyapıtı olan “Sanatın Kuralları” adlı eserinin sosyolojik açıdan bir değerlendirmesi yapılmaya çalışılmaktadır. Bu değerlen-dirmede sanatın kültürel üretim alanlarında “soylu bir uğraş” olarak görülmesinde insanları cezbeden motivasyonel gücü üzerinde durulmaktadır. Özellikle de sanatın, kültürel üretim alanlarındaki gücüne ortak olmak isteyenlerin girişimlerinin reddedilmesi hatta bu girişimlerinde zaman zaman ciddi aşağılamalara uğramış olmalarına rağmen neden bu gücü istedikleri anlaşılır kılınmaya çalışılmaktadır. Bu amaçla ele alınan konu bir bütün oluşturacak şekilde, bir bunalım ortamında sanat için sanat anlayışı, kültürel üretim alanlarının anti ekonomik ekonomi mantığı, bir koz olarak sanat dilinin dışlayıcılığı, otonom bir sanat anlayışının karşısında heterojen kültür pazarı, estetik beğenilerin hiyerarşisi, Flaubert’in incelemecisi Flaubert ve yöntemi, başlıkları üzerinden incelenmiştir.

On Pierre Bourdieu and the Rules of Art

In this work, “The Rules of Art”, the masterpiece of Pierre Bourdieu, is evaluated in a sociological way. This evaluation focuses on the motivating power of art, since it is accepted as a “noble engagement” in cultural production fields. It is especially tried to make it clear the reason why people want this power, although the efforts of the people who want to share the power of art in cultural production fields were refused and from time to time they have been even degraded in their these efforts. To reach this purpose, the subject was investigated to whole extent in chapters like the concept of art for art in times of depression, anti-economic logics of economy in cultural production fields, the exclusiveness of the language of art as a trump card, the heterogeneous market of culture versus the concept of an autonomous art, hierarchy of esthetic taste, Flaubert’s observer and his method.

___

  • BOURDİEU, P. Sociology in Question, translated by Richard Nice, Sage Publications, 1993.
  • BOURDİEU, P. L.J.D, Wacquant.; Düşünsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar, Çev: Nazlı Ökten, İletişim Yayınları, İstanbul, 2003.
  • BOURDİEU, P. “The Forms of Capital” in Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education,Greenwood Press: Connecticut, 1986
  • BOURDİEU, P. In Other Words-Essays Towards a Reflexive Sociology., Stanford: Stanford University Press, 1990.
  • BOURDİEU, P. Pratik Nedenler: Eylem Kuramı Üzerine, Çev: Hülya Tufan, Kesit Yayıncılık, İstanbul, 1995.
  • BOURDİEU, P. Sanatın Kuralları: Yazınsal Alanın Oluşumu ve Yapısı, Çev: Necmettin Kâmil Sevil, YKY., İstanbul, 1999.
  • BOURDİEU, P. The Field of Culturel Production, Ed and Intro, Randal Johnson Trans., Various, New York: Columbia University Press, 1993.
  • BOURDİEU, P Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, Çev: Richard Nice, Raudlegde, 1996.
  • FERGUSON Priscilla P. (Translated) P. Bourdieu, “Flaubert’s Point of View”, Critical Inguiry, Vol. 14. No 3, The Sociology of Literature, The University of Chicogo Press, Spring, 1988.
  • FLAUBERT, G. Aşk Eğitimi, Çev: Mükerrem Akdeniz, İthaki Yayınları, İstanbul, 2004.
  • HAUSER, A. Sanatın Toplumsal Tarihi, Çev. Yıldız Gölönü. 2. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1995.
  • HOBAN Caroline H. “The Field of Ard Production and Western Desert Acrylics”, Australian Journal of Anthropology, 13:2, 2002.
  • LOESBERG, J. Bourdieu’s Dernida’s Kant: The Aestetics of Refusins Aesthetics, Modern Language Quarterly, 58: 4, University of Washington, December 1997.
  • PAULSON W. “The Market of Printed Goods: On Bourdieu’s Rules” Modern Language Quarterly, 58: 4, December, 1997.
  • PAULSON, W. “The Market of Printed Goods: On Bourdieu’s. Rules”, Modern Language Quarterly,1997
  • PLEHANOV, G.V. Sanat ve Toplumsal Hayat, Çev. Selim Mimoğlu, 3. Baskı, Sosyal Yayınları, İstanbul, 1987.
  • TURNER, Jonathan, H. “Constructivist Structuralism: Pierre Bourdieu” The Structure of Sociological Theory, Wasdworth Publishing Company, Fifth Edition , 1991.