Husserl’in Transzendental Fenomenolojisinde Zaman Bilincinin Kuruluşu ve Bilincin Süreç Kipleri Üzerine

Bu makaleyle yapılmak istenen Edmund Husserl’in transzendental fenomenolojisi bağlamında apriori zamansallığın süreç kiplerini analiz etmek ve Husserl’in şimdiye dek zaman bilinci hakkında ortaya konulan görüşlerini açık kılmaktır. Bu amaçla “şimdi algısı”na dair temel izlenim aşamasından hareketle, bilincin geçmişe dair iki aşaması olan “Retention” ve “Reproduktion” aşamalarıyla birlikte, bilincin geleceğe dair kipleri olan “Protention” ve “beklenti (Erwartung)”   aşamaları açıklandıktan sonra, zaman nesnesinin aktüel algısından söz edilecek ve bilinç fenomenlerinin nasıl olup da zamansal nesneler olarak kuruldukları açıklanacaktır. Akabinde kuruluşu (Konstitution) önceleyen mutlak bilinç akışı olarak transzendental mutlağa değinilecek ve Husserl’in zamanı kuran bilinç fenomenlerini, zamanda kurulan bilinç fenomenlerinden ayrı tutmasının nedenleri açıklanacaktır.

On Consciousness’s Process Modes and Constitution of Time Consciousness in Husserl’s Transzendental Phenomenology

What is intended to do in this report is to analyse the process modes of apriori temporality in the context of Edmund Husserl’s transzendental phenomenology and to make it clear the views of Husserl's on the temporal consciousness that put out there till now. For that purpose with this act from basic impression phase about perception of present and together with the two modes of consciousness about the past, the Retention and Reproduktion phases, and after the disclosure of Protention and expectation (Erwartung) stages, which are the modes of consciousness for the future, the actual perception of time objects will be mentioned and how the consciousness phenomenas are constituted as temporal objects will be explained. After that, transzendental absolute will be mentioned as the absolute consciousness flow which introduces Constitution and the reasons why Husserl distinguishes the consciousness phenomena that constitutes time from the consciousness phenomena that were constituted in time will be explained. 

___

  • BEILS, Karl Bernhard (1987). Transzendenz und Zeitbewußtsein. Zur Grenzproblematik des transzendental-phänomenologischen Idealismus, Bonn: Bouvier Verlag Herbert Grundmann.
  • BERNET, Rudolf, KERN, Iso & Eduard MARBACH (1989). Edmund Husserl. Darstellung seines Denkens, Hamburg: Felix Meiner Verlag.
  • BRAND, Gerd (1955). Welt, Ich und Zeit. Nach unveröffentlichten Manuskripten Edmund Husserls, Den Haag: Martinus Nijhoff Verlag.
  • GURWITSCH, Aron (1964). Der Begriff des Bewußtseins bei Kant und Husserl, Kantstudien - Band 55, Köln: Kölner Universitäts-Verlag.
  • HELD, Klaus (1966). Lebendige Gegenwart. Die Frage nach der Seinsweise des transzendentalen Ich bei Edmund Husserl, Den Haag: Martinus Nijhoff Verlag.
  • HUSSERL, Edmund (1992). Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie. Erstes Buch: Allgemeine Einführung in die reine Phänomenologie, Gesammelte Schriften - Band V, Elisabeth Ströker, Hamburg: Felix Meiner Verlag.
  • HUSSERL, Edmund (1980). Vorlesungen zur Phänomenologie des inneren Zeitbewußtseins, ed. Martin Heidegger, II. Baskı, Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
  • KESKİN, Mesut (2016). Zaman Fenomenolojisinin Sıfır Noktasına Doğru, ETHOS: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 9(1): 63-76.
  • MARX, Werner (1987). Die Phänomenologie Edmund Husserls. Eine Einführung, München: Verlag Fink.
  • SEEBOHM, Thomas (1962). Die Bedingungen der Möglichkeit der Transzendental-Philosophie. Edmund Husserls transzendental-phänomenologischer Ansatz, Bonn: H. Bouvier u. CO. ANDERSON.