RİSALE-İ NUR BAĞLAMINDA KUR’AN-I KERİM’DE YER ALAN TEKRARLARA BAKIŞ

Tekrarlar, Kur’an’da oldukça fazla yer kaplar. Bundan dolayı Kur’an’daki tekrarlardansöz edilirken neyin tekrarlandığı, açıklığa kavuşturulması gereken birmeseledir. Bu bakımdan, Kur’an’da geçen tekrarları ‘lafız’ ve ‘mana tekrarları’olarak iki bölüme ayırmak mümkündür. Mana tekrarlarından maksat, bellikıssaların, cennet ve cehennem ile ilgili konuların ve benzeri mevzuların tekrarlanmasıdır.Lafız tekrarları ise, bir kelimenin, kelamın, cümlenin aynı suredeveya farklı surelerde aynen tekrarlanmasıdır. Bu konu, geçmişten günümüze,gelen eleştiriler üzerine İslam alimleri tarafından kitaplar, risaleler yazılarak cevaplarverilmiştir. Eserlerinde günümüz insanına Kur’an’dan mülhem reçetelersunan Said Nursî de bu konu üzerinde önemle durmaktadır. Nursî, ‘Kur’anTekrarları’ konusunu ana hatlarıyla dua ve zikir, tasrif, teselli ve müjdeleme,inzar, takrir ve te’kid, Kur’an’ın evrenselliği icabı, Kur’an maksatlarıyla olanilgisi, Kur’an i’cazının tezahürü olarak, Mekki ve Medeni sureler, belağat, iknave irşat, ihtiyaçların tekrarı cihetleriyle incelemiştir. Nursî, zahiren görülen tekrarınhakikatte tekrar olmadığını ve Kur’an-ı Ker’im’de bulunmalarının gerekliolduğu sonucuna ulaşmıştır.

Analysis of the Repetitions in the Qur’an from Risale-i Nur Perspective

Repetitions take place in the Qur’an a lot. Hence, when speaking about repetitionsin the Quran, what is repeated is an issue that needs to be clarified. Inthis respect, it is possible to divide repetititons in the Quran into two parts;“wording” and “meaning” repetitions. Meaning repetititons are repetitions ofcertain events, issues related to heaven and hell, and similar topics. Wordingrepetitions, on the other hand, are the repetitions of words and sentences inthe same way in the same chapter or various chapters. This topic has been addressed by books and articles of Islamic shcolars responding to criticisms so far.Said Nursî, inspired by the Qur'an, has presented solutions to the humanity inhis works, and closely dealt with this topic. In his works, Nursî examines thetopic of Holy Qur'an Repetitions generally from the aspects of supplication,remembrance, consolation and delivering good news, deterrence, confirmation,strengthening, its relation to the universality of Qur'an and its purposes,manifestation of its miraculousness, Meccan and Madinan chapters, eloquence,persuasions and guidince and repetition of needs . Nursî has concluded thatapparent repetitions are not repetitions indeed and need to exist in the HolyQur’an.

___

  • ABBAS, Fadl Hasan; el-Kasasü’l- Kur’ani, Amman 1987. ABDÜRREZZAK, Ebû Bekir es-San’ânî Musannef; el-Mektebü’l İslamî, Beyrut, 1982. BAŞ, Erdoğan; Kuran’ın Uslubu ve Tekrarlar, Pınar Yayınları, İstanbul 2003. BEKİ, Niyazi; Kur’an’ın Yüksek ve Parlak Bir Tefsiri Risale-i Nur, İzmir 2008. BİLİCİ, Abdülhalim; Bazı Hususiyetler ve Metod İtibariyle Kur’an’dan Risale-i Nur’a Yansımalar, Köprü Dergisi sayı. 102. BUTİ, Muhammed Said Ramazan; Min Ravaii’l- Kur’an, Mektebetü’l- Farabi, Dımeşk, ts. ÇELİK, Muhammed; Kur’an’ın İkna Hususiyeti, Yeni Akademi Yayınları, İzmir 2006. ERBAŞ, Ali; ‘Kur’an’daki Tekrarlar ve Sırları’ YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi SBE, 1987. HALİD, M,; “Bediüzzaman Said Nursi’nin Kitapları Işığında Kur’an’daki Tekrarların Hikmeti”, Kur’anı Anlamada Çağdaş Yaklaşımlar Risale-i Nur Örnekliği Bildiriler Kitabı, İstanbul 227–235. HATİB, Adülkerim; İ’cazü’l- Kur’an, Daru’l-fikri’l-arabi 1974. ITR, Nureddin; el-Muhadarat fi Ulumi’l- Kur’an, Dımeşk 1984. İBN ABİDİN; Ebü’l–Hayr Muhammed b. Ahmed, et-Takrir fi’t tekrir, ts.(el-Camiatü’l- Ürdüniyye Kütüphanesi 124292 numarada kayıtlı). İBN FÂRİS; Ebu’l-Huseyn Ahmed b. Zekeriyya, Mu’cemu Mekâyîsi’l-Luğa, Beyrut 1991. İBN KUTEYBE ED-DİNVERİ, Abdullah b Müslim; Te’vilu müşkili Kur’an, Kahire 1973. İBN MANZUR, Ebu’l-Fadl Muhammed b Mukrem; Lisanü’l Arap, I-XV, Beyrut t.s. İSFEHANİ, Ragıp Hüseyin b. Muhammed; Müfredat, trc. Yusuf Türker, Pınar Yayınları, İstanbul 2007. KARA, Necati; “Kuran’da Tekrarlar”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen-Edb. Fak. Sosyal Bilimler Dergisi, c. IV, sy. IV , Van 1993. KILIÇ, Hulusi; ‘Fesahat’ DİA, XII, 423-424. KİLECİ, Refii; Risale-i Nur’da Kur’an Mucizesi, İz Yayıncılık, İstanbul 2000. KUDAT, M.; “Bedizzaman’a Göre Kur’an-ı Ker’im’de Tekrar Nazariyesi”, Kur’an-ı Anlamada Çağdaş Yaklaşım Risale-i Nur Örnekliği Bildiriler Kitabı, İstanbul 1998. KUTUB, Muhammed; Kur’an Araştırmaları Mekki Ayetler, Fikir Yayınları, İstanbul 1981. NURSİ, Said, Sözler, Zehra Yayıncılık, İstanbul 2002. ____ , Şualar, Zehra Yayıncılık, İstanbul 2002. ____ , Tarihçey-i Hayat Zehra Yayıncılık, İstanbul 2002. ____ , Emirdağ Lahikası, Zehra Yayıncılık, İstanbul 2002. ____ , Mesnev-i Nuriye, Zehra Yayıncılık, İstanbul 2002. ____ , Lem’alar, Zehra Yayıncılık, İstanbul 2002. ____ , Muhakemat, Zehra Yayıncılık, İstanbul 2002. ____ , Mektubat, Zehra Yayıncılık, İstanbul 2002. ____ , İsaratü’l- İ’caz, Zehra Yayıncılık, İstanbul 2002. ____ , Risale-i Nur, Külliyatı I, Nesil Yayınları, İstanbul 2001. SENİH, Safvet; Kur’ân ve İlimler, İzmir, 1992. TABERÂNÎ, Süleyman b. Ahmed b. Eyyub; el-Mu’cemul Kebir, Mektebü’l Ulûm, Musul 1983. TURGUT, Ali; Tefsir Usulü ve Kaynakları, Marmara Üniversitesi Yayınları İstanbul 1991. ZAMAHŞERİ, Ebü’l-Kasım Carullah; el –Keşşaf an Hakaiki’t- Tenzil fi vücuhi’t- Te’vil, I-IV, Kahire 1977. ZERKEŞİ, Bedreddin, el-Burhan fi Ulumi’l Kur’an, I-IV, Beyrut 1988.