DÜNYANIN DEĞERİ VE SECDENİN ÖNEMİYLE İLGİLİ İKİ HADİSE BEDİÜZZAMAN’IN GETİRDİĞİ ORİJİNAL YORUMLAR*

Bu makalede Said Nursi’nin Mesnevi-i Nuriye adlı eserinde geçen iki hadise getirdiğiorijinal yorumları tespit etmeye çalıştık. İlk hadis dünyanın değerindensöz eden “Dünyanın Allah katında sinek kadar bir değeri olsaydı, kâfirler ondanbir yudum su içemezdi” anlamındaki hadistir. Said Nursi, hadiste dünyanınâhiretin tarlası olması ve Allah’ın isimlerinin tecelli ettiği yönleri ile değil, günahlarve isyanlarla dolu olan fani tarafı ile kıyas yapıldığını ifade eder. Hadistegeçen “Allah katında” tabirinin âlem-i beka anlamında olduğunu belirtir.Said Nursi’nin orijinal yorumda bulunduğu ikinci hadis ise secdenin önemi ilealakalı bir hadis olup manası “Kulun Rabbine en yakın olduğu an secde anıdır.Orada çok dua ediniz” şeklindedir. Said Nursi, bu hadise atıfta bulunurken ikinoktaya dikkat çeker Birincisi, secde mahalli olan arzın yani toprağın Allah’ınisimlerinin en çok tecelli ettiği bir yer olmasıdır. İkincisi toprağın tevazu vemahviyet açısından bir sembol olmasıdır. Bu açıdan insan secde halinde nihayetsizbir tevazu ve mahviyet içinde esma-i ilâhiyenin en çok tecelli ettiği yerlebuluşmaktadır.

Bediuzzaman’s Original Interpretation of Two Hadith on the Worth of the World and the Importance of Prostration*

In this article we attempted to record original interpretation of Said Nursi ontwo hadith in his Mathnawi al-Nuriya. First hadith is on the worth of the worldto the meaning of “Should the world have the worth of a fly in Allah’s view,the unbelievers could not drink a sip of water”. Said Nursi expresses that in thishadith the transient aspect of the world which looks to the sins and rebellionand not the other two aspects which look to the field of the afterlife and thereflections of the names of Allah. He interprets the expression “in Allah’s view“as the eternal realm.The second hadith which Said Nursi makes an original interpretation of isabout the importance of prostration and is “The closest moment of a servantto his Lord is the moment of prostration. Pray a lot there”. Said Nursi drawsattention to two points here. Firstly, the place of prostration that is earth iswhere Allah’s names are seen most evidently. Secondly, earth is a symbol ofhumility and modesty. From this perspective, during prostration in utmosthumility and modesty man meets the place where Divine Names are mostevidently reflected.
Keywords:

Bediuzzaman, Sunnah,

___

  • Aclûnî, İsmail b. Muhammed, Keşfu'l-Hafâ , I-II Beyrut 1988. Ali el-Kâri, Ebu’l-Hasen Nureddin, Mirkatul-mefâtih şerhu Mişkâti’l-Mesâbih, Beyrut, 1422-2002. Ali el-Muttakî, Kenz-ül-ummâl sünen-ül-akvâl vel-ef'âl, (thk., Bekri Hayati- Safve es-Seka), Müessesetu’r-Risale, 1401-1981. Aydınlı, Abdullah, Hadis Istılahları Sözlüğü, Timaş, 1987. Ebû Alî el-Hasen b. Ahmed b. İbrâhîm b. el-Hasen el-Bezzâz el-Bağdâdî , el-Meşyeħatü’ś- śuġrâ, thk. Isam Musa Hâdi, Medine 1998. Ebu Avane, Yakub b. İshak b. İbrahim en-Neysaburi, el-Müstahrec, (thk. Eymen b. Arif ed-Dımaşki), Beyrut, 1998. Fahruddin er-Râzi, Tefsir-i Kebir Mefâtihu’l-Gayb, Akçağ Yayınları, İstanbul 2002. Hâkim en-Neysaburi, Ebu Abdillah Muhammed b. Abdullah, el-Müstedrek ala’s-Sahihayn, (thk. Mustafa Abdulkadir Ata), Beyrut, 1411-1990. el-Heysemi, Nureddin, Keşfu’l-estâr an zevaidi’l-Bezzâr, thk. Habibu’r-Rahman el-A’zami, Beyrut, 1979. I,263. http://www.sorularlarisale.com/kategori/67070/ucuncu_dal_dokuzuncu_asil. html. el-Mübârekfûrî, Ebu’l-Ala Muhammed b. Abdirrahman b. Abdurrahim, Tuhfetu’l- ahvezî bi şerhi Câmii’t-Tirmizi, Beyrut, tsz. Nebil Sa’du’d-Din Selim Cerrâr, el-Îmâ ila zevâidi’l-emâli ve’l-eczâ, Neşr. Edvâu’s- Selef, 2007. Nevevi, Muhyiddin, Şerhu Müslim, Dâru ihyâi’t-türâsi’l-arabi, Beyrut, 1392. Nursi, Bediüzzaman Said, Nur’un Arabi Mesnevisi Mesnevi Dersleri, (Terc. Şadi Eren) Selsebil, 2014. www.sorularlarisale.com.