BARIŞ MÜSTECAPLIOĞLU’NUN ŞAMANLAR DİYARI DİZİSİ ÜZERİNE FANTASTİK BİR İNCELEME

Edebî bir tür olarak sınırları değişkenlik gösterse bile oluşturduğu gerçek ile kurmaca arasındaki atmosferle okuru gizemli bir dünyaya sürükleyen fantastik, Türk edebiyatında kökeni eskilere uzanan bir maceraya sahiptir. Ancak Batılı teorisyenlerin çizdiği, bir edebî tür anlamındaki ve kurmaca dünyaya baştan sona hükmeden fantastik, özellikle son yirmi yılda kaleme alınan anlatılarda artış göstermiştir. Bu türün başarılı örneklerini veren Barış Müstecaplıoğlu, önce Perg Efsaneleri ardından Şamanlar Diyarı dizisi ile adından söz ettirmiştir. İnceleme konusu yapılan Şamanlar Diyarı dizisi, üç kitaptan oluşmaktadır: Şamanlar Diyarı, Keşifler Zamanı, Özgürlük Uğruna. Fantastik türün pek çok özelliğini taşıması ve özellikle ortaya koyduğu kararsızlık vurgusu ile fantastik anlatıların Türk edebiyatında kazandığı ivmeyi yükseltebilmiş bu roman dizisi üzerine bu bağlamda bir çalışma henüz yapılmamıştır. Bu makalede amaç, söz konusu roman dizisini fantastik türün temel ilkeleri doğrultusunda inceleyerek romanların fantastik evreni oluştururken merkeze aldığı ortaklıkları tespit etmektir.

A FANTASTIC ANALYSIS ON BARIŞ MÜSTECAPLIOĞLU'S ŞAMANLAR DİYARI SERIES

Even if boundaries vary as a literary genre fantastic which leads readers to a mysterious world with the atmosphere between reality and fiction, has an adventure based on the past in Turkish Literature. But fantastic which rules the fiction world entirely in the meaning of literary genre and drawn by western theorists, has showed an increase in written narratives, especially in the last two decades. Barış Müstecaplıoğlu who gives succesful samples of this genre, made a name for himself with prior Perg Efsaneleri afterwards Şamanlar Diyarı series. Şamanlar Diyarı series which is set as a subject of study, consists of three boks: Şamanlar Diyarı, Keşifler Zamanı, Özgürlük Uğruna. With featuring of many characteristics of fantastic genre and especially with revealing the stres of indecision, fantastic can heightened acceleration of narrations in Turkish Literature there is no study based on these novel series yet in this context. The aim of this article is to make firm corporations which novels move to central while they form fantastic world examining the novel series which is talked about in the direction of fantastic genre’s essential principles.

___

  • ASLAN, Pelin (2010). Fantastic Novel: A Genre of Dubious Existence in the Shadow of Ottoman/Turkish Modernization (1875-1960). Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • CHILDS, Peter; Fowler, Roger (2006). The Routledge Dictionary of Literary Terms. New York: Routledge.
  • GENETTE, Gérard (2011). Anlatının Söylemi Yöntem Hakkında Bir Deneme. (Çev. Ferit Burak Ayder). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • JACKSON, Rosemary (2003). Fantasy: The Literature of Subversion. London and New York: Routledge.
  • LACAN, Jacques (1996). “Özne-Benin İşlevinin Oluşturucusu Olarak Ayna Evresi”. Saffet Murat Tura. Freud’dan Lacan’a Psikanaliz. (Çev. Nilüfer Kuyaş), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. s. 173-183.
  • LACAN, Jacques (2013). Psikanalizin Dört Temel Kavramı Seminer 11. Kitap. (Çev. Nilüfer Erdem). İstanbul: Metis Yayınları.
  • MORAN, Berna (1994). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 3 Sevgi Soysal’dan Bilge Karasu’ya. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • MÜSTECAPLIOĞLU, Barış (2012). Şamanlar Diyarı. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • MÜSTECAPLIOĞLU, Barış (2013). Keşifler Zamanı. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • MÜSTECAPLIOĞLU, Barış (2014). Özgürlük Uğruna. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • ÖZLÜK, Nuran (2011). Türk Edebiyatında Fantastik Roman. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • STEINMETZ, J. L. (2006). Fantastik Edebiyat. (Çev. Hasan Fehmi Nemli). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • TODOROV, Tzvetan (2004). Fantastik, Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım. (Çev. Nedret Öztokat). İstanbul: Metis Yayınları.
  • YEŞİLYURT, Şamil; ÖNEN, Elif Esra (2015). Fantastik Bir Anlatı: Zaragoza’da Bulunmuş El Yazması. Hikmet Uluslararası Hakemli İlmi Araştırma Dergisi, Y.XIII/2015/2, S. 26, Gostivar-Makedonya, s. 114-135.
  • YONAR, Gönül (2011). Türk Edebiyatında Fantastiğin Kökenleri, Harikulade ve Olağandışı. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • YÜKSEL, A. Hamdi (Ocak 2014). Röportaj-Barış Müstecaplıoğlu. Gölge e-Dergi, S. 76, s. 15-22.