TERÖR SORUNUNA DİYARBAKIR’DAN BAKMAK: DİYARBAKIR’DA ÇEKİLEN BUMERANG CEHENNEMİ FİLMİNDE TERÖR SORUNUNA BAKIŞ

Bu çalışmada Deli Yürek: Bumerang Cehennemi’nde terör sorunun hangi temalar çerçevesinde sunulduğu filmin söylemsel ve göstergebilimsel analizi ile ortaya konulmuş ve Diyarbakır’ın çekim mekanı olarak kullanılmasının filme etkileri araştırılmıştır. Yapılan analiz sonucunda Bumerang Cehennemi filminde terör olaylarının dış ülkelerin etkisi ile ortaya çıktığı yönündeki ispatı zor bir söylemin hakim olduğu, terörün dış bağlantılarına ve onların devlet içindeki yerli işbirlikçilerine yoğunlaşıldığı, terör olaylarını doğuran ekonomik, toplumsal ve siyasal sebeplere sadece örtük olarak değinildiği, dolayısıyla sorunun bağlamından edildiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca Diyarbakır ilinin tarihi ve kültürel dokusuyla filme zenginlik kattığı, özellikle yöreye ait Türkçe ve Kürtçe türkülerin hem filmin duygu yönünü hem de verilmek istenilen kardeşlik mesajlarını güçlendirdiği belirlenmiştir.

LOOKING AT TERROR PROBLEM FROM DIYARBAKIR: TERROR PROBLEM IN THE MOVIE, BUMERANG CEHENNEMI WHICH WAS MADE IN DIYARBAKIR

This paper illustrates which themes were used to present terror problem in the movie through the discourse and semiotic analysis and the effects of that the movie was made in Diyarbakir are examined. As the results of the analysis, in the movie there is a hegemonic conspiracy discourse that the terror incidents in Turkey have been caused by foreign countries; the movie focuses on the external links of terror problem and their collaborators in the country,; the economic, social and political problems were mentioned only implicitly, hence the problem is isolated from its context. Additionally, it is discovered that Diyarbakir enhanced the visual and esthetical features of the movie with historical and social features, especially the folkloric songs in Kurdish and Turkish strengthen the emotional aspect of the movie as well as the brotherhood messages among the people. 

___

  • Alemdar, K. (2006), Deliyürek Bumerang Cehennemi'nden Kurtlar Vadisi Irak'a, İletişim, Kış-Bahar 2006, 22, s. 1-8
  • Altun, A. (1994). Deliller Hanı. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 9, Cilt (s. 140-141). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Avcı, O. (2010). “Güneşi Gördüm” Üzerinden Ötekileştirme ve Heterotopya, Arredamento Mimarlık Dergisi, Mayıs 2010, s.78-84.
  • Brown, W. (2013). Becoming Cinema: The Social Network, Exploitation in the Digital Age, and the Film Industry. In Ewa Mazierska (Ed.) Work in Cinema: Labor and the Human Condition (pp. 49-67), New York: Palgrave Macmillan,
  • Braddock, K., & John H. (Eds). (2012). Terrorism Studies: A Reader. New York: Routledge,
  • Crenshaw, M., & Pimlott, J. (2015). International Encyclopedia of Terrorism. New York: Routledge.
  • Çağlar, A. (2008). Left-Wing Terrorism in Turkey. In Nilay Çabuk Kaya and Erdemir Aykan (Eds.), Social Dynamics of Global Terrorism and Prevention Policies (pp.97-104). Amsterdam: IOS Press.
  • Elsaesser, T. (2004). Harun Farocki: Working On The Sight-Lines. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Erdoğan, İ. (2006). Kurtlar Vadisi Irak: Eski-Göçebe Kabil'in Yeni-Emperyalist Habil'den Öç Alışı, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 22, s.71-136.
  • Erdoğan İ. ve Solmaz, P. (2005), Sinema ve Müzik: Materyal Satış ve Bilinç Yönetimi İçin Bilişsel ve Duygusalın Oluşturulması, Ankara: Erk Yayınları
  • Gaudreaul A. (2009). American Cinema, 1890-1909: Themes and Variations. New Jersey: Rutgers University Press,
  • Dönmez-Colin, G. (2014). The Routledge Dictionary of Turkish Cinema. New York: Routledge.
  • Işık, M. (2014). Şiddetin Dili Değişmez: DHKP-C ve IBDA-C Terör Örgütlerinin Söylemlerinin Benzerliği Üzerine Bir Inceleme. İstanbul: Zinde Yayınları
  • Lutz, J.M., & Lutz. B. J. (2013). Global terrorism. New York: Psychology Press O'Kane, Rosemary H. T.(2013). Terrorism. New York: Routledge.
  • Laqueur, W. (2001). A History of Terrorism. New Brunswick: Transaction Publication,
  • Mango, A. Turkey and the War on Terror: For Forty Years We Fought Alone. New York: Routledge, 2005.
  • McDaniel, M. & Louise, K. S. (2010). North Dakota. New York: Marshall Cavendish.
  • Özgüç, A. (1993). 100 Filmde Başlangıcından Günümüze Türk Sineması. Ankara: Bilgi Yaynevi.
  • Özbek, A., Özönen, H., Aksoy, A. ve Çelebi, Z. (2010). Diyarbakır- Şanlıurfa Bölgesi Kültür ve Turizm Mevcut Durum Raporu. Diyarbakır: Karacadağ Kalkınma Ajansı, Retrived http://karacadag.org.tr/ContentDownload/Kultur_ve_Turizm_Mevcut_Durum_Raporu.pdf, Erişim, 09.10.2016.
  • Özdemir, E. (2008). Latin Amerika'da Ayrılıkçı Terör Hareketleri ve Milliyetçiliğin Farklı Tanımları: Peru'da Aydınlık Yol Deneyimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Scognamillo, G.(1999). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Teksoy, R. (2007). Rekin Teksoy'un Türk Sineması. İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Uyar, M. (1995). Gerilla Savaşı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.