Kaygusuz Abdal’da Peygamber Tasavvuru ve Hz. Muhammed İmajı (Saraynâme’sindeki Anlatılara Göre)
Çalışmada, Anadolu’da Alevi-Bektaşî edebiyatının kurucusu kabul edilen Kaygusuz Abdal’ın (1341-1444?), Saraynâme adlı eserine göre peygamberlik anlayışı ve Hz.Muhammed’e dair tasavvurları üzerinde durulmuştur. Saraynâme, onun tanrı, peygamber, özel olarak da Hz. Muhammed’e dair duygularını en güzel şekilde yansıtan bir eseridir. Eserdeki anlatılara göre, Kaygusuz Abdal’ın zihin dünyasında peygamber tasavvuru, Kur’an ve hadisler merkezli şeksiz şüphesiz bir inanç şeklindedir. Onun inanç dünyasında Hz.Muhammed’in imajı ve yeri ise, bildik sünnî İslâm anlayışından hiç farklı değildir. Saraynâme boyunca kendisinden Ahmed, Muhammed ve Mustafa isimleriyle bahseden Kaygusuz Abdal, peygamber/nebî olarak onu bütün nebilerin önünde bir konuma koyarak, âlemlerin kendisi hatırına yaratılmış olduğu şeklindeki kabule katılır. O, Anadolu coğrafyası özelinde Mevlana (1207-1273), Hacı Bektaş Velî (1209-1271), Yunus Emre (1240-1320) gibi dinî/manevî önderlerin İslam’ı Anadolu Türklüğüne en güzel şekilde temsil çabalarını devam ettirmiş önemli bir şahsiyettir.0000-0002-8447-8225
___
- AZAMAT Nihat, “Kaygusuz Abdal”, DİA, İstanbul 2002, C. 25, ss. 74-76.DAĞLI Muhtar Yahya, Kaygusuz Abdal, Hayatı ve Nefesleri, İstanbul 1939.EYUBOĞLU İsmet Zeki, Bütün Yönleriyle Kaygusuz Abdal, İstanbul 1992.KAYGUSUZ ABDAL, Saraynâme, Haz. Abdurrahman Güzel, Ankara 1989.ÜZÜM İlyas, “Yeşil Kubbe'de Asılı Kandil: Nûr-ı Muhammedî-Kültürel Kaynaklarına Göre Alevilik'te Hz. Muhammed Tasavvuru”, Dini Araştırmalar, Ocak-Nisan 2009, Cilt: 12, S. 33, ss. 205-233.YARDIMCI Mehmet, “Kaygusuz Abdal-Yaşadığı Çağ ve Yaşamı”, https://docplayer.biz.tr/16270629-Kaygusuz-abdal-yasadigi-cag-ve-yasami.html, (Erişim tarihi: 28.08.2018)