HRİSTİYANLIK DİNİNİN DEVLET YÖNETİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ

Hristiyanlık dininin tamamen öteki dünyaya odaklandığı söyleminin değişikliğe uğrayarak, ilerleyen zaman içerisinde, kilise-devlet ayrımının ortaya çıkmasının devlet yönetiminde nasıl bir sürece sebep olduğunun araştırılması ihtiyacı bu çalışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Hz. İsa‟nın “Sezar‟ın hakkını Sezar‟a, Tanrı‟nın hakkını Tanrı‟ya verin!” sözünden hareketle din ve devlet işlerinin birbirlerinden ayrıldığı sonucunun ve dinin baskın karakterinin devlet yönetiminin yanındaki duruşunun incelendiği bu çalışmada kurgusal bir analiz yapılarak Hristiyanlık dininin dünyevi hayat ve devlet yönetimine bakışı ve süreç içerisinde yaşanan değişim incelenecektir. Bu çalışmanın özünde "Hristiyanlık dininin devlet yönetimi sistemine katkıları nelerdir?‟ sorusuna cevap aramak amacı yer almaktadır.

The Effects of Christianity on State Administration

The need to investigate how the emergence of the distinction between church and state under the change of the discourse over time that the religion of Christianity is focused entirely on the hereafter is the starting point of this study. In this study, starting from the promise of the Prophet Jesus Christ “Give to Caesar what is Caesar‟s, and to God what is God‟s”, the result of the separation of religion and state affairs, and the position of the dominant character of religion in a fictional analysis of Christianity's view of worldly life and state administration and the change in the process will be examined. The aim of this study is to find an answer to the question „What are the contributions of the Christian religion to the state administration system?‟.

___

Ağaoğulları, M. A. & Köker, L. (2011). İmparatorluktan tanrı devletine, 7. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.

Akalın, C. (2015). Taş devri‟nden kapitalizme uygarlıklar, İstanbul: Tarihçi Kitapevi.

Arıboğan, D. Ü. (2007). Uluslararası ilişkiler düşüncesi tarihsel gelişim, İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.

Bahr, A. M. B. (2004). Christianity, New York: Infobase Publishing (Chelsea House).

Burkett, D. (2002). An introduction to the New Testament and the origins of Christianity, UK: Cambridge University Press.

Cushing, K. G. (2005). Reform and the Papacy in the eleventh century: Spirituality and social change, UK: Manchester University Press.

Çetin, H. (2012). Hz. İsa‟nın dağdaki vaazının hristiyanlık açısından incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

Diakonoff, İ. M. (2004). Tarihin yörüngeleri, Çev. Mete Tunçay, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Ekane, W. (2011). Seven pillars of Christianity: An introduction to the essential Christian doctrines, USA: Trafford Publishing.

Frankiel, S. S. (2011). Christianity: A way to salvation, USA: HarperCollins Publisher (Waveland Press). Goodman, M. (2000). The emergence of Christianity, Adrian Hastings (Ed.) A World History of Christianity içinde (pp. 7-24). USA: William B. Eerdmans Publishing Company.

Güngör, A. İ. (2009). Papa'nın yanılmazlığı konusundaki tartışmalar ve Katoliklerin yaklaşımları. Dini Araştırmalar Dergisi, 12 (34), 7-26. Harman, Ö.

F. (2000). ÎSÂ, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, (Erişim Tarihi: 13.05.2019). İncil, (Luka, 1: 32); (Luka, 1: 33); (Luka, 1: 29); (Luka, 1: 30); (Luka, 1: 31); (Luka, 4: 18); (Luka, 4: 19); (Matta, 2: 1); (Matta, 2: 2); (Matta, 3: 17); (Matta, 5: 38); (Matta, 5: 39); (Matta, 5: 40); (Matta, 5: 41); (Matta, 5: 42); (Matta, 6: 19); (Matta, 6: 20); (Matta, 6: 21); (Matta, 16: 18); (Matta, 16: 19); (Matta, 22: 21); (Matta, 28: 18); (Matta, 28: 19); (Matta, 28: 20); (Yuhanna, 5: 22); (Yuhanna, 10: 36); (Yuhanna, 17: 21); (Yuhanna, 17: 23); (Yuhanna, 5: 21); (Yuhanna, 18: 33); (Yuhanna, 18: 36); (Yuhanna, 18: 37). İncil, (Havari Pavlus’un Romalılar’a Yazdığı Mektup 13: 1-2-5).

Kapani, M. (1993). Kamu hürriyetleri, Yedinci Baskı, Ankara: Yetkin Yayınevi.

Kar, S. (2014). Bütün dinler aynı hakikate mi götürür? Tanrı anlayışları bağlamında bir değerlendirme. Atatük Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 41, 419436.

Lopez, K. M., Penny, D. N., Jonas, W. G. & English, A. C. (2010). Christianity: A Biblical, Historical, and Theological Guide for Students, Macon, Georgia, USA: Mercer University Press.

McGrath, A. E. (2015). Christianity: An ıntroduction, Third Edition, UK: WILEY Blackwell Publishing.

McNeill, W. H. (2013). Dünya tarihi, Çev. Alâeddin Şenel, 15. Baskı, Ankara.

Sander, O. (2011). Siyasi tarih ilkçağlardan 1918‟e, 22. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.

Stefon, M. (2012). Christianity: History, belief, and practice, (Ed.) Matt Stefon, Britannica New York: Educational Publishing.

Tümer, G. (1994). Din, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, (Erişim Tarihi: 13.05.2019).

Uygun, O. (2017). Devlet teorisi, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.

Yalçınkaya, A. (2013). İktidarın evrenselliğinden parçalanmış iktidara: Roma ve orta çağ. M. A. Ağaoğulları (Ed.) Siyasi Düşünceler Tarihi içinde (ss. 3667), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2870, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1827.