Sinema Sanatı Karşısında İki Aydın: Necip Fazıl Kısakürek ve Nazım Hikmet

Çağdaş Türk şiirinin en önemli temsilcilerinden Necip Fazıl Kısakürek ve Nazım Hikmet yalnızca şair kimlikleriyle değil, düşünce dünyaları ve dünya görüşleriyle de kuşaklar üzerinde derin etkiler uyandırmış isimler olarak karşımıza çıkmaktadır. Fakat günümüze değin her iki şairin düşünce dünyalarını mukayeseli olarak ele alan araştırmalarda çoğunlukla aralarındaki ideolojik ihtilafların ön plana çıkarıldığı; üzerinde uzlaşıya vardıkları hususlarınsa farklı nedenlerle ihmal edildiği görülmektedir. Buna mukabil tanışıklıkları Bahriye Mektebi sıralarına dayanan Necip Fazıl Kısakürek ve Nazım Hikmet’in, yaşadıkları çağın kimi güncel gelişmeleri karşısında aynı tavrı aldıkları iddia edilebilir. Bunların başında sinema gelmektedir. Söz konusu şairlerin sinema sanatına yönelik tespit, yaklaşım, düşünce ve eleştirileri dikkat çekici bir biçimde örtüşmektedir. Bu çalışmanın amacı, şairlerin sinema sanatı hakkındaki görüşleri arasındaki benzerlikleri ortaya koymak ve bu suretle kendilerinin ideolojik kimliklerine dair tartışmalara farklı bir boyut kazandırmaya çalışmaktadır.       

Two Intellectuals on Cinematic Art: Necip Fazıl Kisakurek and Nazim Hikmet

Two of the most significant representatives of Modern Turkish poetry, Necip Fazıl Kısakürek and Nazım Hikmet, stand out as figures who evoke deep impact and influence on later generations. However, in the studies that comparatively examine their thought-world, so far, the ideological dissidences between the two poets are highlighted, whereas their agreements and concurrences are neglected due to a variety of reasons. Nevertheless, Necip Fazıl Kısakürek and Nazım Hikmet, took the same stance before some of the current developments of their period. The art of Cinema appears as the primary subject of agreement between the two figures. The identifications, approaches, vision and criticism by these poets towards the art of Cinema do strikingly overlap. The study aims to demonstrate the similarities between the views of these two poets about the art of Cinema, in an effort to introduce a different perspective to the debates over their ideological identities.                                  

___

  • Çalapala, R. (1947). Türkiye’de Filmcilik-Filmlerimiz, Yerli Film Yapanlar Cemiyeti, İstanbul.
  • Çoban, F. (2015). İslamcılığın Fikri Taşıyırıcısı Olarak Türkiye Siyasî Hayatında Necip Fazıl, Mülkiye Dergisi, 39, 59-87.
  • Gövsa, İ. A. (1946). Sinema Hastalıklarile Savaş, Yedigün, 14 Temmuz, İstanbul.
  • Hikmet, N. (2018). Yazılar I, Sanat, Edebiyat, Kültür, Dil, YKY, İstanbul.
  • Kaynar, H. (2009). Al Gözüm Seyreyle Dünyayı: İstanbul ve Sinema, Kebikeç İnsan Bilimleri İçin Kaynak Araştırmaları Dergisi, 27, 191-200.
  • Kısakürek, N. F. (2010). Film Murakabesi Çerçeve-1, Büyük Doğu Yayınları.⸻ (2002). İdeolocya Örgüsü, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul.⸻ (2009). Konuşmalar, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul.
  • Müftüoğlu, A. H. (1340). İslamlar Aleyhindeki Sinema Mevzuları, Resimli Gazete, 15 Teşrin-i Sani 1340.
  • Osmanoğlu, A. (1960). Babam Abdülhamit, Güven Basımevi, İstanbul.
  • Önder, S.-Baydemir, A. (2005). Türk Sinemasının Gelişimi (1895-1939), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 113-135.
  • Özgüç, A. (1996). Geçmişten Günümüze Türk Sinemasında Edebiyat Uyarlamaları, Varlık, 1060, s. 4-20.
  • Özön, N. (1976). Türkiye’de Sinema, Arkın Sinema Ansiklopedisi, 2, İstanbul.
  • Öztürk, M. (2007). Sine-Masal Kentler, Donkişot Yayınları, İstanbul.
  • Safa, P. Spor, (1934). Sinema, Dans Spor, Yedigün, 44, 10 Ocak 1934, 3-15.
  • Scognamillo, G. (2008). Cadde-i Kebir’de Sinema, Agora Kitaplığı, İstanbul.⸻ (1973). Türk Sinemasında Yabancı Uyarlamalar, Yedinci Sanat, 9, 61-73.⸻ (2014). Türk Sinema Tarihi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Şen, C. (2017). Körlüğü Zedelemek: Necip Fazıl Kısakürek Tiyatrosu Üzerine Bir İnceleme, Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Tilgen, N. (1956). Bugüne Kadar Filmciliğimiz, Yeni Yıldız Dergisi, 36, 3.
  • Tosun, N. (2007). Nazım Hikmet ve Sinema, Hece: Türkçe’nin Sürgün Şairi Nazım Hikmet Özel Sayısı, 121, s. 395-402.
  • ⸻ (2005). Senaryo Romanlarım, Hece: Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı, 97, s. 417-424.