İkonik Fotoğrafları Yeniden Üretmek: Sandro Miller’ın Malkovich, Malkovich, Malkovich Portreleri

Teknolojik gelişmelerin ve fotoğrafik görüntü üzerinde gelişen tekniklerin çoğalmasıyla birlikte, sanat bağlamı içerisinde fotoğraf kullanımı günümüzde kendine ayrı bir yer bulmaktadır. Çağımızda gerçekleşen yeniliklerin, sanatın tekniğini değiştirmeye devam etmesi gibi; fotoğrafın da birçok sanat eserine üretim malzemesi olarak kullanılması, yapıtın biçimsel olarak değişmesine yol açmıştır. Bu da fotoğraf aracılığı ile var olan eserlerin yeniden üretimine olanak sağlamıştır. Kendine has bir görsel dil kullanan fotoğraf, belgesel olarak dünyanı betimlemenin yanında dünyanın her noktasından sanatçıların öznellikleriyle kadrajlarına aldıkları öğeleri felsefi, siyasi, estetik ve kişisel olarak yorumladığı bir alandır. Fotoğrafı tekniğin olanaklarıyla yeniden üretilebildiği çağda sanat yapıtı üzerinden düşündüğümüzde farklı çalışmalar dikkatimizi çekmektedir. Özellikle hafızalara kazınmış ikonik fotoğraflara alternatif bir yorum getirerek John Malkovich portreleri yapan Sandro Miller, fotoğrafları kendi bağlamlarından çıkartıp taklit etmesi, sanat nesnesinin aurasını ve biricikliğini değiştirmesine sebep olmaktadır. Bu bağlamda Miller’ın John Malkovich serisi fotoğrafları göstergelerarasılık bağlamında taklit ve yansılama sanat eseri olarak değerlendirilebilir. Ayrıca Walter Benjamin’in özgün eser için bahsettiği aura kavramının da üzerinde durulacaktır. Bu çalışma, Sandro Miller’ın Malkovich portreleri üzerinden sanat eserinin yeniden üretimi ve yeniden çoğaltılması üzerine yoğunlaşmaktadır.

Reproducing Iconic Photographs: Sandro Miller's Malkovich, Malkovich, Malkovich Portraits

Along with the technological developments and the techniques on the photographic image, the use of photography in the context of the art finds its own place today. Similar to that the innovations in our age are changing the technique of art, the use of photograph as a production material for many works of art has caused the work to change structurally. This enables the recreation of the works that exist through photography. The photograph, which uses a unique visual language, is a documentary in which the artists from all around the world interpret the objects they subjectively frame in philosophical, political, aesthetic and personal ways besides depicting the world. Considering with the work of art in our age that the photograph can be reproduced with the technical abilities, we can see different works. Sandro Miller, making portraits of John Malkovich by bringing an alternative interpretation to the iconic and memorable photographs, cause the art object to change its' aura and uniqueness by taking the photographs out of their contexts. Concordantly, Miller's photographs of John Malkovich series can be considered as imitation and repercussion artwork within the context of intersemiotic illustrations. The concept of aura that Walter Benjamin* refers to for the original work will also be mentioned. This work concentrates on the reproduction and re-duplication of artworks through the Malkovich portraits of Sandro Miller. 

___

  • 1. Aktulum, K. 2007. Metinlerarası İlişkiler. Öteki Yayınevi, Ankara. s. 103.
  • 2. Aktulum, K. 2011. Metinlerarasılık/Göstergelerarasılık. Kanguru Yayınları, Ankara. s. 76.
  • 3. Artan, Ç. 2007. Fotoğrafın Sanatsal Değerinin Ötesinde Kullanım Alanları Üzerine Bir Tartışma, Cogito:Walter Benjamin 52. Sayı, İstanbul, s.95-98.
  • 4. Barnett, T. 2015. Neden Bu Sanat? Çağdaş Sanatta Estetik ve Eleştiri. Hayalperest Yayınevi, İstanbul. S. 268.
  • 5. Barthes, R. 2008. Camera Lucida. Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul. s. 89.
  • 6. Baudrillard, J. 2005. Sanat Komplosu. İletişim Yayıncılık, İstanbul. s.14-27.
  • 7. Benjamin, W. 2009. Pasajlar. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. s. 61.
  • 8. Bourrıaud, N. 2004. Postprodüksiyon. Bağlam Yayıncılık, İstanbul. s. 15-60.
  • 9. Higgins, J. 2014. Fotoğraf Neden Kusursuz Olmak Zorunda Değildir. Hayalperest Yayınları, İstanbul. s. 7.
  • 10. Hodge, S. 2013. Gerçekten Bilmeniz Gereken 50 Sanat Fikri. Domingo Yayınları, İstanbul. s. 168.
  • 11. Krauss R.E. 2013. Fotoğrafı Yeniden Keşfetmek, Der. Caner Aydemir, Fotoğraf Neyi Anlatır, Hayalperest Yayınları, İstanbul, s. 46.
  • 12. Linfield, S. 2013. Acımasız Aydınlık, Fotoğraf ve Politik Şiddet. Espas Yayınları, İstanbul. s. 23-53.
  • 13. Matara, B. 2013. 80’den Günümüze Türk Fotoğraf Sanatına Genel Bir Bakış, Der. Caner Aydemir, Fotoğraf Neyi Anlatır, Hayalperest Yayınları, İstanbul, s. 151.
  • 14. Oral, M. 2013. Fotoğraf ve Toplumsal Değişme, Der. Caner Aydemir, Fotoğraf Neyi Anlatır, Hayalperest Yayınları, İstanbul, s. 91-92.
  • 15. Su, S. 2007. Fotoğraf ve Sanat, Cogito:Walter Benjamin 52. Sayı, İstanbul, s.232.
  • 16. Yacavone, K. 2015. Benjamin, Barthes ve Fotoğrafın Tekilliği. Hayalperest Yayınevi, İstanbul. s. 121.
  • 17. Yamaner, G. 2007. Postmodernizm ve Sanat. Algı Yayın, Ankara. s. 33-61.
  • 18. Bayraktaroğlu, A.M., Çetin, M. 2013. Fotoğrafta Göstergelerarasılık ve Yeniden Üretim, Art-e Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, Sayı 11. s. 56.
  • 19. Şahin, D. 2013. Postmodernizm ve Fotoğraf, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 46. s.256.
  • 20. Özel, Z. 2008. Postmodern Dönem Fotoğraf Sanatında Kendine Mal Etme, Fotoğrafya, Sayı 20. s. 15.
  • 21. Sandro Miller kişisel web sayfası. http://www.sandrofilm.com/story/malkovich-malkovich-malkovich-homepage-to-photographic-masters (Erişim Tarihi: 12.10.2016)