Bolu Yöresi Seyirlik Köy Oyunları Konusunda Kültürel Farkındalık Yaratmaya Yönelik Bir Sanat Eleştirisi Denemesi

Sanat yapıtları yapıldıkları dönemin ve yerin kültürel özelliklerini sonraki kuşaklara taşımaları açısından kültürel farkındalık oluşturmada önemli rol oynamaktadır. Bu araştırmada sanatçı Elif MAMUR YILMAZ’ın “Suçlu Gencin Yakalanması” adlı gravür baskı eserinde kullanılan imgeler ve simgelerden yararlanılarak Bolu yöresinde oynanan seyirlik oyun kültüründe farkındalık yaratılmaya çalışılmıştır. Araştırma kapsamında yer alan eser betimleme, çözümleme, yorumlama ve yargı basamaklarını içe-ren sanat eleştirisi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda sanat-çının eserinin Bolu ili seyirlik köy oyunları geleneğinin tanıtılması ve yaşatılması açısından doküman niteliği taşıdığı bu nedenle kültürel farkındalık oluşturmada etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucundan hareketle bu geleneğin tanıtılması, niteliklerinin korunması ve sanat eserleri ile devamlılığının sağlanması yönünde önerilerde bulunulmuştur.Works of art have the important function of facilitating the transfer of the cultural features of the era and the place of origin as well as raising cultural awareness. In this study, it was aimed to raise awareness of the theatrical village games of the region of Bolu through the evaluation of the images and symbols used in the gravure printing pictures called “Arrest of the Young Offender” by Elif MAMUR YILMAZ. The gravure printing pictures was evaluated using the art critic method, which involves steps of descrip-tion, analysis, evaluation, and judgement. It was concluded that the works of art is of documentary nature in that it contributes to the promotion and conservation of the theatrical village games tradition of the region of Bolu, and it is, therefore, provides an effective means of raising cultural aware-ness. It is suggested that this tradition needs to be promoted, preserved, and sustained through works of art. 

___

  • Alp, K. Ö. (2009). Orta Asya’dan Anadolu’ya Kültürel Sembollere Giriş. Ankara: Eflatun Yayınevi.
  • And, M. (1985). Geleneksel Türk Tiyatrosu: Köylü ve Halk Tiyatrosu Gelenekleri. (2. Baskı). İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • And, M. (2012). Oyun ve Bügü: Türk Kültüründe Oyun Kavramı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları-1891. Sanat-106. Üçüncü Basım.
  • Baykurt, Ş. (1976). Türkiye’de Folklor. I. Baskı. Ankara.
  • Durmaz, U. (2014). Balıkesir Köy Seyirlik Oyunları Üzerine Bir İnceleme. (Editör: İsmail Doğan). Ankara: Gece Kitaplığı:138. Araştırma: 62. Birinci Basım.
  • Düzgün, D. (1999). Erzurum Köy Seyirlik Oyunları. Ankara.
  • Feldman, E. B. (1970). Becoming human through art: Aesthetic experience in the school. Prentice Hall.
  • Gönen, S. (2011). Geleneksel Konya Köy Seyirlik Oyunları. (1. Baskı). Konya: Kömen Yayınları; 75.
  • Karadağ, N. (1978). Köy Seyirlik Oyunları. An-kara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, TİSA Matbaası.
  • Ögel, B. (2006). Türk Mitolojisi II. Ankara.
  • Özdemir, N. (2005). Cumhuriyet Dönemi Türk Eğlence Kültürü. Ankara.
  • Özdinçer, F. (2011), Anadolu Köy Seyirlik Oyunlarının Gösteri Danslarına Dönüştürülmesin-de Yöntem Önerisi ve Bir Uygulama Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Sahne Sanatları Anabilim Dalı, İzmir.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi: Re-sim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri. (1. Basım). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Sağlam, Y. (1999). Oktay Arayıcı’nın Oyunla-rında Geleneksel Tiyatro Öğeleri. Kültür Bakanlığı Yayınları-2314, Sanat Edebiyat Eserleri Dizisi-246-72.
  • Tekerek, N. (2008). Köy Seyirlik Oyunları. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • Tuna, S. (2011). The Teaching of Art Criticism for the Creation of Cultural Awareness. Elementary Education Online, 10(2), 569-575.