Batı Sanatında İktidarın Beden Üzerindeki Yansımaları

Bu makale, batı sanatında sanatçı ve sanat eseri aracılığıyla insan bedeni üzerindeki iktidar izlerinin tespit edilmesini amaçlamaktadır. İnsan türünün en yaratıcı üretim ve eylem biçimlerinin bir bölümünün somutlaşmış yansıması olan sanat, her dönemde yalnızca sanatçının hür iradesiyle var olan bir niteliğe sahip olmamıştır. Etkisini her alanda gösteren iktidar olgusunun, sanat üzerinde de bazı dönemlerde varlığını sanat yapıtları üzerinden somutlaştırdığı düşüncesi araştırmanın genel çerçevesini belirlemektedir. Oldukça geniş bir kapsama sahip olan iktidar kavramı, sanat tarihsel süreçte sanatçılar ve üretimleri üzerinde en fazla etkisi gözlemlenen din, siyaset ve ekonomik iktidar biçimleri olarak sınıflandırılacak ve beden kavramıyla ilişkilendirilerek sanatsal bağlamda tartışılacaktır. Güncelliğini koruyan söz konusu kavramların yapıtlar üzerinden yapılan okumalarının sanat alanında yeni yorum ve tartışmalara olanak sağlayabileceği beklentisi araştırmayı şekillendirmektedir.This study aims to determine the power traces on human body through the art-ist and art piece in western art. The art which is one part of in carnational re-flection of the most creative production and action types of all, in every term it hasn’t be enexist just with the artists’ self-determinations’ qualification. The fact of power which reveal its effect on every field and it’s materializing idea in some terms of art, determines the general frame of the research. The power which has a deep content in historical period. Artist and on their production had been shown the most impression all areas like religion, politics and economy. It will be classified with correlating with body concept and will be discussed in art context. The readings of art pieces with the current concepts in art are a with the expectations of new interpretations and discussions gave the shape to the research.

___

  • Antmen, A. (2014). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. (6. Baskı). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Artun, A. (2012). Çağdaş Sanat ve Kültüralizm. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bard, A., & Söderqvist, J. (2015). Netokratlar. (1. Baskı). (Çev. G. Ö. Yılmaz). İzmir: Kara-kalem Kitabevi Yayınları.
  • Canetti, E. (2003). Kitle ve İktidar. (2. Baskı). (Çev. G. Aygen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Corbin, A., Courtine, J.J., & Vigarello, G. (2008). Bedenin Tarihi 1, Rönesans’tan Aydınlan-ma’ya. (1. Baskı). (Çev. S. Özen). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Freeman, C. (2010). Mısır, Yunan ve Roma. (3. Baskı). (Çev. S. K. Angı). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Haraway, D. (2006). Siborg Manifestosu. (1. Baskı). (Çev. O. Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı
  • Hollingsworth, M. (2009). Dünya Sanat Tarihi. (1. Baskı). (Çev. R. Küçükerdoğan. B.Ergüder). İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Giddens, A., & Sutton, P. W. (2014). Sosyolojide Temel Kavramlar. (1. Baskı). (Çev. A.Esgin). Ankara: Phoneix Yayınevi.
  • Jessop, B. (2005). Hegemonya, Post-Fordizm ve Küreselleşme Ekseninde Kapitalist Dev-let. (1. Baskı). (Çev. B. Yarar, A. Özkazanç). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kapani, M. (2007). Siyaset Bilimine Giriş. (19. Baskı). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Leppert, R. (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü. (1. Baskı). (Çev. İ. Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. (1. Bas-kı). (Çev. O. Akınhay, D. Kömürcü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
  • MichelFoucault, M. (2003). İktidarın Gözü. (1. Baskı). (Çev. I. Ergüden). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ülken, H. Z. (1969). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: MEB.
  • Russel, B. (1999). İktidar. (3. Baskı). (Çev. M. Ergin). İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Scott, J. W. (2013). Feminist Tarihin Peşinde. (1. Baskı). (Çev. A. Günaydın, A. Sönmez, D. Demirler, F. Dinçer, Ö. Tümer, Ö. Aslan). İstanbul: bgst Yayınları
  • Türk Dil Kurumu. (1988). Türkçe Sözlük. (1. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Whitnam, G., & Pooke, G. (2013). Çağdaş Sa-natı Anlamak. (1. Baskı). (Çev. T. Göbek-çin). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • https://www.moma.org/learn/moma_learning/themes/investigating-identity/constructing-gender. Erişim: 02.03.2016
  • https://www.youtube.com/watch?v=cwt1l0r4C-A. Erişim:04.03.204
  • http://www.ebenzin.com/sayi3/1.asp. Eri-şim:08.11.2015
  • http://www.tate.org.uk/art/artworks/hamilton-just-what-was-it-that-made-yesterdays-homes-so-different-so-appealing-upgrade-p20271/text-summary. Erişim: 01.11.2014
  • http://www.e-skop.com/skopdergi/sanat-ortami-ekonomik-somuru-icin-mukemmel-bir-uretim-modelimi/1305). Erişim:21.11.2014
  • http://www.e-skop.com/skopdergi/cagdas-sanatin-mecrasi-piyasa/2607. Erişim: 22.11.2014
  • http://www.wga.hu/html m/r/raphael/1early/04oddi3.html.Erişim: 05.05.2014
  • http://www.wga.hu/html m/b/botticel/22/40pomegr.html. Erişim: 23.08.2013
  • http://www.artspace.com/magazine/art_101/close_look/close_look_chris_ofili-52128. Erişim: 12.12.2014
  • http://www.davidlachapelle.com/series/jesus-is-my-homeboy/. Erişim: 04.08.2014
  • http://www.redwedgemagazine.com/essays/entartete-kunst-modern-art-and-nazi-germany. Erişim: 07.02.2014
  • http://cocofusco.com. Erişim: 07.11.2015
  • http://stelarc.org/?catID=20242. Erişim: 01.02.2016
  • http://www.rawscience.tv/cyborg-foundation/. Erişim:03.02.2016
  • http://www.liveinternet.ru/users/4257562/post352012404/. Eri-şim:15.11.2015
  • http://www.wikiart.org/en/roy-lichtenstein/hopeless-1963. Erişim: 21.11.2015
  • http://uk.phaidon.com/agenda/art/articles/2011/september/13/richard-hamilton-father-of-popart-1922-2011/. Erişim: 21.11.2015
  • https://www.moma.org/interactives/exhibitions/2010/marinaabramovic/images/what_is_perf.jpg. Erişim:22.11.201