Baskı Sanatlarının Günümüz Örnekleri

İnsanoğlunun ihtiyaçları ve ürettikleri arasındaki ilişki yaratıcılığı beslemiştir. Çağlar boyunca yaratıcı edim, toplumu yeni arayışlara itmiştir. Yaşadığı toplumdan beslenen sanatçı ise, çağın getirdiklerini harmanlayarak kendi ifade dilimini geliştirmiştir. Mağara duvarlarına kazınan çizimlerden günümüz seri üretime olanak veren dijital baskılara uzanan geniş bir yelpazeye sahip olan baskı sanatları, teknolojinin etkisiyle giderek daha da gelişmektedir. Bugün baskı sanatları, kalıplar aracılığıyla belli bir basım adedi ile çoğaltılan, numaralandırılan ve imzalanan özgün bir sanat disiplininden tanımı muğlaklaşan bir üretime dönüşmüş ve çağdaş sanat içindeki yerini almıştır.  Bu çalışmada, baskı sanatlarının bugünü yeni sunumlar ve farklı örneklerle ele alınmış, çağdaş baskı sanatçılarının eserleri irdelenerek değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmenin yapılabilmesi için öncelikle kaynaklar taranmış, sergiler gezilmiş, baskı sanatları üzerine yapılmış konuşmalar gözden geçirilmiş, sanat eleştirmeni ve yazarların yorumları incelenerek çok yönlü bir bakış açısı oluşturulmaya çalışılmıştır. The relationship between the needs and productions of mankind has always cultivated creativity. Throughout the ages, creative act has pushed society toward new pursuits, and artist nourished by society has developed his/her own way of expression by blending what the particular time has demanded. Printmaking art that has an extensive range from motifs that scratched on cave walls to digital prints which enable mass production has been developing even further thanks to the technological improvements. Today, printmaking has transformed from an authentic artistic discipline with prints copied in editions by using plates, numbered and signed, into a way of producing with an ambiguous definition, and positioned itself within contemporary art. In this study the present position of printmaking has been discussed through new presentations and various examples, and the works by contemporary printmaking artists have been assessed. To be able to make these assessments, firstly the sources have been reviewed, the exhibitions visited and the speeches on printmaking reviewed. Then by studying the interpretations of the art critics and writers, it has been strived to establish a versatile point of view on printmaking.

___

  • Cawthorne, N. (1997). The Art of Japanese Prints. New York: Laurel Glen Publishing.
  • Coldwell, P. (2010). Printmaking: A Contemporary Perspective. Londra: Black Dog Publishing.
  • Gençaydın, Z. (1987). Beş Yüzyıl Boyunca Alman Ağaç Baskı Sanatı. Ankara: Hacettepe Ünv., GSF Yayınları, Sayı 6.
  • Esmer, H. (2011). Türkiye’de Baskıresme Bakmak. Eskişehir: Anadolu Üni. Yayınları.
  • Kılıç, S. (2014). Baskı Sanatlarında Yeni Arayışlar (Avrupa ve Amerika Örneği). Eskişehir: Anadolu Ünivesitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Rooney, E. A., Standish, S. (2015). Contemporary American Print Makers. Pennsylvania: Schiffer Publishing, Ltd.; 1 edition.
  • Tala, A. (2011). Installations and Experimental Printmaking. Londra: Printmaking Handbooks. A&C Black.
  • Tallman S. (1996). The Contemporary Print: From Pre-Pop to Postmodern. Londra: Thames & Hudson.
  • Wye, D., Figura, S., Judith, H., Livasgani, R., Montgomery, H., Roberts, J., Suzuki, S., Weitman, W. (2004). Artists & Prints: Masterworks from the Museum of Modern Art. New York: The Museum of Modern Art.
  • Wye, D., Weitman, W. (2006). Eye on Europe. New York: The Museum of Modern Art.
  • Serigrafi, http://www.nuveforum.net/71-grafik-tasarim/5055-ozgun-baski-resim/ Erişim Tarihi: 10.12.2016.