GÜRCİYEF METODUNDA MÜZİK UYGULAMALARI VE PİYANO MÜZİKLERİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ

20. yüzyılın başında Batı dünyasına sanat uygulamaları odaklı bir öğreti sunan Gürciyef, müziklerinde birçok farklı kaynaktan yararlanmıştır. Müzik yazma sürecinin dinleyici önünde gerçekleştiği ve pratik alanda yapılan çalışmaların parçası olan müzikler özgün bir dile sahiptir. Batı’ya sunulan üretimler olan müziklerde kullanılan çok çeşitli malzeme ve sembolik içerik, kategorize edilmesi güç niteliklere sahiptir. Tüm inançlara mesafeli, evrensel bir üst insan modelini hedefleyen metodun aynı zamanda ciddi bir modernizm eleştirisi ile kurduğu sıradışı, zaman zaman tutarsız ve kışkırtıcı dilinin derin sembolik araçları, çok sonra çözümlenmeye değer bulunmuştur. İnsanın bedensel, zihinsel ve duygusal uyumunu hedefleyen metot bağlamında yapılacak okumalarla içerik kendini görünür kılmaktadır. Müzik dışı eğilimlerin öne çıktığı beden deneyimi odaklı uygulamalar, insan algısının farklı biçimlerini hedeflemesi bakımından incelemeyi bekleyen bir alan olma özelliğini günümüzde de sürdürmektedir. Müzikler ve metodun ilişkisini kavramaya yönelik bir bakış açısı geliştirmeyi hedefleyen bu araştırmada, Gürciyef metodunda müziğin kullanımının nedenleri ve müzik malzemesinin temel özellikleri araştırılırken Gürciyef’e ait metinler temel kaynak olarak kullanılacaktır.

APPLICATIONS OF MUSIC AND THE KEY FEATURES OF PIANO MUSICS IN GURDJIEFF METHOD

In the early 20th century, using wide range of material in his music, Gurdjieff presents an art focused teaching method to the West. Using music as a practical tool, with its creation process which was infront of the audience, those music have a unique approach. Meant to be received by western audience, the music has a very strange quality to categorize with its symbolical content and mixed material. Targeting a universal human model with its distance to all kind of believe sytems, the method also has a sharp criticism about modernism with its off the chart, provocative and dissonant speech and its deep symbolic tools, which had not been recognized very soon. The content becomes visible with readings under the scope of the method aiming the harmony of mind, body and emotion. Extra musical tendency is a distinct quality of the applications which focuses on experience and targetting human perception in different scales, is still waiting to be invastigated. The aim of the research is to grasp a perspective about the music in relation to the method. Further, Gurdjieff’s original text which is the main material of the reseach; on why and whereabouts of usage of music and its basics. 

___

  • 1. ALEXANDRE Christopher (1993), A Foreshadowing of 21st Century Art: The Color and Geometry of Very Early Turkish Carpets, Oxford University Press-NY. 2. Van DULLEMEN, Wim (2014), Gurdjieff’s Movements: The Pattern of All and Everything, Private Publication, Germany. 3. DE HARTMANN, Thomas (1992), Our Life with Gurdjieff, Arkana, New York. 4. GURDJIEFF, George I. (1991), Views From the Real World, Penguin Arkana, New York. 5. GURDJIEFF, George I. (1999), Beelzebub’s Tales to His Grandson: All and Everything, Arkana, New York 6. GURDJIEFF, George I. (2009), Olağanüstü İnsanlarla Karşılaşmalar, Çev. F. Seven-D. Yılmaz, RM Yayınları, İzmir. 7. NEEDLEMAN, J.-BAKER G.(1998), Gurdjieff: Essays and Reflections on the Man and His Teachings, Continuum Publishing, New York. 8. NOTT, Charles Stanley (1969), Further Teachings of Gurdjieff, Routledge and Kegan Paul, London. 9. PETSCHE, Johanna J.M.(2015), Gurdjieff and Music, Brill, Leiden. 10. Master’s of Wisdom, Sat 3 belgeseli, https://www.youtube.com/watch?v=t8GV0MX6Z00 ( Erişim tarihi: 23.03.2017)
  • 11. Jean Cloude LUBTCHASKY, Documentary, 1976/INA
  • 12. Miloslav DACIC ile özel ropörtaj, Aralık 2016