VAN İLİNDE ÇOKLU KİMLİĞİN MÜZİK KÜLTÜRÜ TOPLULUKLARINA YANSIMALARI

Makalenin değerlendirme sürecinde gözden kaçan ve yayın ilkelerimizde bağdaşmayan düzeltme gereği nedeniyle Makale Yayından Kaldırılmıştır.Kozmopolit bir yapıya sahip olan Van ilinde çoklu kimlik (Türk, Kürt, Arap, Zaza, Ermeni vs.) taşıyan insanlar bir arada ve öz kimlikleriyle birlikte yüzyıllarca yaşamışlardır. Çoklu kimliklerin (sosyo-kültürel ortamlarda) ortak iletişim dili Türkçe olmakla birlikte, kendi kimliklerinin yoğun olduğu lokal yerlerde dil ile birlikte geleneksel tutum, davranış ve düşüncelerini daha rahat yansıtabilmektedirler. Farklı kültürlerin kendilerini ve kültürlerini en rahat biçimde ifade ettikleri yerlerden biri de müzik mekanlarıdır. Çok kültürlü müzik toplulukları, icra ortamlarında geleneksel müziklerini icra ederken kendilerini en iyi şekilde ifade edebildikleri yer olarak gördükleri ortamlarda, öz kimliklerini yaşamakta ve yaşatmaktadırlar. Van ilinde müzikal kimlik; Türkçe, Kürtçe, Zazaca dillerinde ve toplumsal kimliğin yansıması olarak görülmektedir. Makalenin amacı; farklı kültürlerin buluştuğu Van ilindeki müzik topluluklarını incelemek ve çoklu kültürde yaşamanın müzik performanslarına etkilerini performans işlevi açısından değerlendirerek açıklamaktır.

___

  • Benjamin, Walter. “Baudelaire ve Pasajlar:Aura, Öykü Anlatıcısı ve FlâneurCultureIndustry withtheConcepts of Walter Benjamin: Aura, StorytellerandFlâneur” Bilgen Aydın Sevim, (çev.: Ahmet Cemal), İstanbul: YKY, 1990.Blacking, John. “How Musical Is Man”, Seattle: Universit y of Washington Press, 2000.Brown Steven and Joseph Jordania. “Universals in theworld'smusics”, Psychology of Music, S.41(2), 2011.Clarke, L. Gloria “Müzik, Kimlik ve Çoğulculuk” Müzikoloji Derneği Sempozyum Bildirileri, İstanbul: Kitap Matbaacılık, 2000.Cross Ian, Elizabeth Tolbert. “Music andMeaning, Oxford Handbook of Music Psychology”, Der; Ian Cross, Susan, 2009.Çobanoğlu, Özkul, “Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş”, Ankara, Akçağ yayınevi, 2012.Erol, Ayhan. “Popüler Müziği Anlamak: Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam”, İstanbul: Birinci Basım, Bağlam Yayıncılık, 2002.Erol, Ayhan. “Müzik Üzerine Düşünmek”, İstanbul: Bağlam Yayıncılık, 2009.Günay, Edip. “Müzik Sosyolojisi: Sosyolojiden Müzik Kültürüne Bir Bakış”, İstanbul, Bağlam yayıncılık, 2011.Greve, Martin. “Almanya’da Hayali Türkiye’nin Müziği”, (Çeviren: Selin Dingiloğlu), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2006.Hall, Stuart. "Kültürel Kimlik ve Diaspora" (Kimlik:Topluluk/Kültür/Farklılık), Ankara: Sarmal Yayınları, 1998, (Jamaika'da doğmuş ve İngiltere'de büyümüş bir Afrikalı bilim adamıdır. Bu yazı, Hall'ın adlı makalesinden yararlanılarak hazırlanmıştır).Hıggıns, Kathleen Marie. “The Music Between Us: Is Music a Universal Language?, Chicago: TheUniversity of Chicago Press, 2012.Kaya, Ayhan. “Berlin’deki küçük İstanbul: Diasporada kimliğin oluşumu”, İstanbul: Büke, 2000.Meyer, Leonard B. “Universalismand Relativism in theStudy of Ethnic Music”. Ethnomusicology, S. 4(2), 1960.Narçın, Ali, “Dünya Uygarlıkları, Urartu”, Doğunun Güneşi, İstanbul: Siyah-beyaz kitap, dünya uygarlıkları 5, 2013.Tagg, Philip. “Universal’musicandthecase of death”, Critical Quarterly, S. 35(2), 1993.Um, Hae-kyung. “Özbekistan ve Kazakistan’da Kore Diasporası”, Ortadoğu’da Milliyetçilik, Azınlıklar ve Diaspora, İstanbul: Sarmal Yayınevi, 1998.Westerlund, Heidi. “Universalısmagainstcontextualthinking in multiculturalmusic education Western, 1999.İnternet Erişim http://akunq.net/tr/?p=4168 Erişim tarihi: 28.03.2017 Küçük Ermeni Ansiklopedisi Yerevan, 2003, 4.c.http://www.van.gov.tr/van-tarihcesi, Erişim tarihi: 27.03.2017http://turksandarmenians.marmara.edu.tr/tr/van-golu-cevresinde-ermeni-nufusu-hakkinda- tespitler/,Yıldız, Hakkı Dursun (1980), “İslâmiyet ve Türkler”, İstanbul. Erişim tarihi: 27.03.2017