Hollywood Filmlerinde Entelektüel Kimliklerin Temsili

Bu çalışmada, son dönem Hollywood filmlerinde temsil edilen entelektüel kimliklere dair yanlı bakış açısı, bazı somut film örnekleri bağlamında içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmeye çalışıldı. Son dönem üretilen Hollywood filmlerinde dikkati çeken şey, film kahramanlarının birçoğunun kötülüğe eğilimli kişiler olarak sunulmasıydı. Yine bu kahramanların birçoğu, aynı zamanda entelektüel birer kimliğe sahipti. Entelektüel kimliğin kötülük düşüncesiyle bu iç içe sunumunda, başlıca iki sorun dikkati çekmekteydi: İlki, bizatihi Hollywood sinema sektörüne hizmet edenlerin küresel kapitalist değerlerin yeniden üretiminde görev alan işbirlikçi entelektüeller olmaları; ikincisi ise, bu entelektüeller üzerinden, Hollywood'un "insani sorumluluğun paylaşılması" ilkesinden hareket eden günümüz kolektif entelektüeline karşı duyduğu köklü bir önyargının varlığı. Bu tür bakış açısı sorununun doğal sonucu ise şuydu: kötülük düşüncesinin, entelektüel kişilikler üzerinden "estetize edilmiş bir kötülük" biçiminde yeniden üretilerek meşrulaştırılması. Bu bağlamda, söz konusu estetize edilmiş kötülük, izleyicilerin entelektüel bir kimliğe sahip kişilerin karmaşık varlığıyla özdeşleşmelerini kolaylaştırırken; aynı zamanda içinde yaşadıkları dünyaya ilişkin de yanılsamalı bir özgürlük duygusu edinmelerine yol açmaktadır. Bu tür filmler söylemsel düzeyde entelektüel film kahramanları üzerinden geçerek entelektüel kişilerin kötücül kişiler olduğunu işlemektedir.

Representation of Intellectual Identities in Hollywood Films

This study was designed to assess the prejudiced viewpoints of Hollywood movies on intellectual identities. Data were collected by means of content analysis of selected Hollywood movies. What took attention in Hollywood movies produced in the recent period was that many of the heroes were being depicted as having a tendency of wickedness. Nevertheless, many of these heroes had intellectual identities. There are two main reasons that attracted attention in presentation of intellectual identity within wickedness thought: First one was that especially those who served Hollywood cinema sector were the collaborator intellectuals' taking part in reproducing global capitalist value.The second one was that the presence of a fundamental prejudice against today's collective intellectuals who relied on "share of humane responsibility" article of Hollywood. The expected outcome of the problem of this prejudiced viewpoint was that: the thought of wickedness was being legitimized as an "aesthetic wickedness" by reproducing it related to the intellectual identities. In this context, while aesthetic wickedness in question, made identifying audience as sophisticated existence of individuals intellectual identities easy, it also gave rise to acquiring an echoed liberty sensation related to the world they live in. What this sort of film suggested on discourse level by means of film heroes was that intellectuals' being demonic people.

___

  • Artaud, A. (2006). Vahşet Tiyatrosu I: İkinci Manifesto, http://www.halksahnesi.org/yazilar/vahset_tiyatrosu/vahset_tiyatrosu.htm, 2 Eylül 2006'da indirildi.
  • Bataille, G. (1997). Edebiyat ve Kötülük, çev. Ayşegül Sönmezay, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2005). Şeytana Satılan Ruh Ya Da Kötülüğün Egemenliği, çev. Oğuz Adanır, Ankara: Doğu-Batı Yayınları.
  • Blanc, H.F. (1993). Yırtıcıların Alacakaranlıkta Savaşı, çev: Halil Gökhan, İstanbul:Can Yayınları.
  • Besnier, J.M. (1996). İmkânsızın Politikası-İsyanla Bağlanma Arasında Entelektüel,çev: Işın Gürbüz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Calla, C. (2006). « Günter Grass: l'aveau qui fait mal », Le Figaro, 17 Ağustos 2006.
  • Çubuklu, Y. (1998). Edebiyat ve Kötülük, Virgül, 4,45-46.
  • Gans, H. J. (2005). Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, çev: Emine Onaran İncirlioğlu,İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Genet, J. (1994). Açık Düşman,çev: Sosi Dolanoğlu, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kahraman, H. B. (2005). Cinsellik Görsellik Pornografi, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Kahraman, H. B. (2006). "Modern Şiir, Moderniteye Başkaldırının Ta Kendisidir", Yasakmeyve, 20, 94-101.
  • Keskin, F. (2004). Kötülük Toplumu ve Biçimin Muhalefeti: Ece Ayhan Şiirini Okumak İçin Kavramsal Bir Arkaplan Taslağı, http://www.ykykultur.com.tr/ cogito/38/sonsayi.html adresinden 20 Temmuz 2006'da indirildi.
  • Köse, H. (2006). İletişim Sosyolojisi Temel Kavramlar Antolojisi, İstanbul: Yirmi Dört Yayınları.
  • Larrieu, A.C. (2006). Une approche chretienne du Mal, http:// www.polytechnique.fr, 30 Temmuz 2006'da indirildi.
  • Levy, B.H. (2002). Entelektüellerin Övgüsü, çev: Halil Gökhan, İstanbul: Gendaş Yayınları.
  • Margantin, L. (2006). L'intellectuel et son ombre. http://www.larevuedesressources.org, 9 Eylül 2006'da indirildi.
  • Miller, A. (1995). Cadı Kazanı (Seçilmiş Oyunlar I) içinde, çev. Sabahattin Eyuboğlu-Vedat Günyol, İstanbul. Adam Yayınları.
  • Morton, A. (2005). Kötülük Üzerine, çev. Zeynep Okan, İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Neimann, S. (2006). Modern Düşüncede Kötülük, çev: Ayhan Sargüney, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Öğüt, H. (2005). Kötülük Çiçeği: Patricia Highsmith, Varlık, 1178, 76-80.
  • Robins, K.( 1999). İmaj, çev: Nurçay Türkoğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ryan M. ve Kellner, D. (1997). Politik Kamera, çev: Elif Özsayar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Said, E. (1995). Entelektüel, çev: Tuncay Birkan, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Seesslen, G., Barg, W.C., Plöger, T., Fischer, R., Korte, P. (2002). Şiddetin Mitolojisi, çev ve der: Veysel Atayman, İstanbul: Donkişot Yayınları.
  • Werner, C. (2000). Kötülük Problemi, çev. Sedat Ümran, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Zizek, S. (2002). Kırılgan Temas, çev: Tuncay Birkan, İstanbul: Metis Yayınları.