Akışkan Toplumda Eğitim ve İletişimin Önemi

Bu çalışmanın amacı 21.yy toplumunu, sosyolog Zygmunt Bauman’ın toplumsal analizleri çerçevesinde ele almak ve onun adlandırdığı biçimiyle akışkan bir toplumda eğitim olgusu ile iletişim uzmanlığının önemini kuramsal bir çerçeveden sunmaktır. Bauman, yeni bir sosyo-kültürel toplumun inşa ediliyor olduğunu ileri sürer; bu toplumda her şeyin çok hızlı değiştiğini, bu yüzden mevcut bilginin çok kısa ömürlü olduğunu vurgulayarak, kalıcı bir belirsizlikler toplumu olan bu toplumda, esnek olabilmenin önemini belirtir. Küreselleşme sonucu oluşan çeşitli küresel hareketlilikler (ticaret akışı, bilgi akışı, insan akışı, vb.), bireyleri farklı olan ötekiyle etkileşime sıkça sokmaktadır; ancak öteki tanıdık ve bilindik olmayan, risk içeren bir unsurdur. Kişilerarası iletişimin ötekini tanıdık kılabileceğini ileri sürerek, bu iletişimin salt bir konuşmadan ibaret olmayıp, düşünme üzerine kurulu bir anlama olduğunu söyler. Bu yüzden kültürlerarası okuryazarlığı mümkün kılabilecek iletişim sanatının eğitime dahil edilmesi ve uzmanlığının sağlanması akışkan toplumda eğitimin önemli bir özelliği olmaktadır. Bauman’ın ileri sürdüklerinden yola çıkarak onun varoluşçu bir düşünce yapısına sahip olduğu sonucuna varılabilir; içeriğini ve nasıl uygulanması gerektiğini açıklamadığı iletişimin ise varoluşçu sokratik diyalogla sağlanabileceği ileri sürülebilir; nitekim Bauman’a göre akışkan toplumda yetiştirilmesi beklenen insan profili kendine has bir potansiyele sahip olan ve öteki ile iletişim ve etkileşim kurabilen, işbirliklerde bulunabilen bireydir.

Education in Liquid Society and the Importance of Communication

The aim of this research is to discuss the society in the 21st century within the scope of Zygmunt Bauman’s sociological analysis and to introduce the fact of education and communication expertness in a fluid society as how he termed. He puts forward a new socio-cultural society to be constructed; he tells everything changes in a very fast way in this new society and because of this reason he puts emphasis on non-durability of existing information; in this society, full of permanent uncertainties he states importance of flexibility. Various global motilities (flow of economics, communication, people) as a result of globalization make people communicate with the other; but the other is always unknown, that’s why the other presents as a risk. Bauman asserts that interpersonal communication can make the other known; but according to him this communication is not solely speaking activity, but understanding (hermeneutics) based on thinking and reasoning. Therefore, the art of communication rendering intercultural literacy possible should be included in school schedules. According to what he asserts, it can be concluded that Bauman can be accepted as an existentialist; the communication of which details are not explained by himself can be provided via using Socratic dialogue; indeed the human profile which is expected to be trained in the liquid society is an individual who knows his/her existentialist limits, who can communicate, interact and collaborate with the other easily.

___

  • Altusser, Louis, (1971). “Ideology and Ideological State Apparatus (Notes Towards an Investigation”, (B.Brewster, Transl.), Lenin and Philosophy and Other Essays, New York: Monthly Review Press.
  • Arslan, Ahmet, (2018). İlkçağ Felsefe Tarihi 2: Sofistlerden Platon’a, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Başer, D. ve Hülür, H., (2015). “Akışkan Modernitede Yabancının Durumu: Hiç Kimseleşme Süreci”, The Journal of Academic Social Studies, 35, s. 399-410.
  • Bauman, Zygmunt, (2000). Liquid Modernity, Cambridge: Polity Press.
  • Bauman, Zygmunt, (2003). “Educational Challenges of the Liquid-Modern Era”, Diogenes, 50(1), s. 15-26.
  • Bauman, Zygmunt, (2005). “Education in Liquid Modernity”, The Review of Education, Pedagogy and Cultural Studies, 27(4), s. 303-317.
  • Bauman, Zygmunt, (2014). Modernlik ve Müphemlik, (İ. Türkmen, Çev.), İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Zygmunt, (2015). Akışkan Modern Dünyada Kültür, (İ. Çapcıoğlu ve F. Ömek, Çev.), Ankara: Atıf Yayınları.
  • Bauman, Zygmunt, (2016). Özgürlük, (K. Eren, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Zygmunt, (2017a). Hermenötik ve Sosyal Bilimler: Anlama’ya Dair Yaklaşımlar, (H. Oruç, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Zygmunt. (2017b). Yasa Koyucular ile Yorumcular, (K. Atakay, Çev.), İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Bauman, Zygmunt, (2018a). Akışkan Gözetim, (E. Yılmaz, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Zygmunt, (2018b). Akışkan Hayat, (A.E. Pilgir, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Zygmunt, (2018c). Bireyselleşmiş Toplum, (Y. Alogan, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Zygmunt, (2018d). Küreselleşme, (A. Yılmaz, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayıncılık.
  • Bauman, Zygmunt, (2018e). Parçalanmış Hayat: Postmodern Ahlak Denemeleri, (İ. Türkmen, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bozkurt, Aras, (2016). “Bağlantıcı Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerde Etkileşim Örüntüleri ve Öğreten-Öğrenen Rollerinin Belirlenmesi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış doktora tezi.
  • Castells, Manuel, (2000). “Materials for an Explotarory Theory of the Network Society”, British Journal of Sociology, 51(1), p.5-24.
  • Castells, Manuel, (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür – Cilt 1: Ağ Toplumunun Yükselişi, (E. Kılıç, Çev.), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Carrabine, E., Cox, P., Lee, M., Plummer, K. ve South, N., (2009). Criminology: A Sociological Introduction, London and New York: Routledge.
  • Çoban, Ahmet, (2019). “Temel Kavramlar”, Mustafa Ergün ve Ahmet Çoban (Der.) Eğitim Felsefesi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s.1-26.
  • Doğan, İsmail, (2018). Eğitim Sosyolojisi: Kavramlar ve Sorunlar, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ellul, Jacques, (2012). Sözün Düşüşü, (H. Arslan, Çev.), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Erdem, H.Haluk, (2012). “Edgar Morin’de İnsanlık Durumu ve ‘Geleceğin Eğitimi’ Düşüncesi”, FLSF: Felsefe ve Sosyal bilimler Dergisi, 13, s.75-88.
  • Fiske, John, (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş, (S. İrvan, Çev.), Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Freire, Paulo, (2016). Ezilenlerin Pedagojisi, (D. Hattatoğlu ve E. Özbek, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gutek, Gerald T., (2006). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, (N. Kale, Çev.), Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Marcuse, Herbert, (1975). Tek Boyutlu İnsan: İleri Endüstriyel Toplumun İdeolojisi Üzerine İnceleme, (S. Çağan, Çev.), İstanbul: May Yayınları.
  • Ritzer, G., (2013). Sosyoloji Kuramları, (H. Hülür, Çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Robertson, Roland, (2001). “Globalization Theory 2000+: Major Problematics”, George Ritzer and Barry Smart (Eds.), Handbook of Social Theory, Sage Publications, p. 458-471.
  • Sarid, Ariel, (2017). “Self-Critical Appropriation: An Assessment of Bauman’s View of Education in Liquid Modernity”, Educational Philosophy and Theory, 49(5), p. 462- 472.
  • Şahin, M. ve Yurdakul, H., (2017). “Medyanın Evrimleşmesi, Öğrenme Bağlamları ve Aktörleri”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(3), s. 42-56.