A Curious merger in the search for a democratic political community: Michael oakeshott and radical democracy

Yirminci yüzyıl siyasal düşüncesinin en etkili kuramcılarından Michael J.Oakeshott yakın dönemde umulmadık bir siyasal akım tarafından ilgi odağı haline getirildi. İlgi çekici olan, demokrasinin radikal bir yorumunu yapmaiddiasındaki bir yaklaşımın en önde gelen temsilcisi Chantal Mouffeunmuhafazakar düşüncenin önde gelen temsilcilerinden biri olan Oakeshottunkendi projeleri açısında açımlayıcı bir rol oynayabileceğini iddia etmesidir. Bunuyaparken Mouffe, kendi görüşleri ve Oakeshottun bakış açısı arasındakifarklılığın ayırdındadır; ancak yine de Oakeshottun kavramsal ve kuramsalçerçevesini radikal demokrasi projesine entegre edilebileceğini önermektedir. Buçalışmanın da gösterdiği üzere iki yaklaşımın en önemli ortak noktası siyasaltopluluk kavramıyla ilişkili olarak yazdıklarında siyasal topluluğu çerçeveleyenkuralların önemini, bu kuralların içeriğiyle ilgili olarak bireyi ve bireyin yaptığıseçimlerin önceliğini, bireyleri bütüncül toplumsal projelerde biraraya getirmeyeçalışmanın imkansızlığını ve hatta tehlikesini vurgulamalarıdır. Ancak bu kuralların oluşum süreçlerine, yani aslında bir anlamda siyaset kavramınayaklaşımları neredeyse birbirine tamamen zıt kutupları yansıtmaktadır:Oakeshott uzlaşma kavramını esas alan, toplumun kendi dinamikleriyleşekillenen bir siyaset algısından söz eder ve çatışma, antagonizma, eşitsiz güçilişkileri ve hegemonya gibi kavramlara hiç atıfta bulunmazken Mouffe tümüylebu kavramlar üzerinde şekillenen bir siyaset anlayışını savunmaktadır. Bu iseaslında iki yaklaşımın biraraya gelemeyecek kadar farklı olduklarını ya da onlarıbiraraya getirme çabalarının ikna edicilikten uzak ve yapay olduklarınıdüşünmemize yol açmaktadır.

Demokratik toplum arayışında tuhaf bir birleşme: Michael oakeshott ve radikal demokrasi

Michael Oakeshott, one of the most influential theoreticians of thetwentieth century, has been brought to the forefront surprisingly by a strand indemocratic theory that advocates the radicalization of democracy. What isinteresting is that Chantal Mouffe, the leading theoretician of the project ofradical democracy argues that Oakeshott, who is known as one of the symbolicnames of the conservative thought, could make an important contribution to theirproject. In doing that Mouffe is aware of the incongruence between theirapproaches but nevertheless she insists that Oakeshott s conceptual andtheoretical framework can be incorporated into radical democracy. As this articleshows, the most important parallelism between the two approaches is theirconcern with individual and his/her life choices and with the danger and/orimpossibility of politics of uniformity as well as their focus on the general rulesthat are supposed to regulate the intersection between the public and private. Butthey seriously diverge in their approach to the processes through which theserules emerge, in short, to the concept of politics: while Oakeshott has aconsensus-oriented conception of politics which has no particular reference tothe conflicts, antagonisms, unequal power relations or hegemony Mouffe sconceptualization of politics is built completely on these phenomena. This inturn leads us to argue that these two approaches are indeed too different to bebrought together or that the effort to bridge them is far from being persuading,since this pair seems artificial.

___

  • Dunleavy, P., B. O’Leary (1987) “The New Right” in Theories of State: The Politics of Liberal Democracy, Macmillan, 72-98.
  • Eccleshall, R. (1992) “Michael Okakeshott and Sceptical Conservatism” in L. Tivey and A. Wright (eds.) Political Thought since 1945, London: Edward Elgar, 173-192.
  • Gerencser, S.A. (1999) “A Democratic Oakeshott?”, Political Research Quarterly, 52(4), 845-865.
  • Gerencser, S.A. (2002) “Oakeshott, Authority and Civil Disobedience”, The British Criminology Conference: Selected Proceedings, Vol. 5, Papers from the British Society of Criminology Conference, Keele, July 2002, www.britsoccrim.org/bccsp/vol05/gerencser.htm.
  • Gerencser, S.A. (2000) The Skeptic’s Oakeshott, New York: St. Martin’s Press.
  • Gray, J. (1993) Beyond the New Right, London: Routledge.
  • Gutmann, A. (1992) “Introduction” in C. Taylor and A. Gutmann (eds.) Multiculturalism and the Politics of Recognition, Princeton: Princeton University Press.
  • Greenawalt, K. (1999) "On Public Reason" in Paul J. Weithman (ed.), Reasonable Pluralism, London: Garland Publishing Inc.
  • Hall, S., D. Held (1990) "Citizens and Citizenship" in S. Hall and M. Jacques (eds). New Times: The Changing Face of Politics in the 1990s, London: Lawrence & Wishart, 173-188.
  • Mouffe, C. (1992a) "Preface: Democratic Politics Today" in C. Mouffe (ed.) Dimensions of Radical Democracy: Pluralism, Citizenship, Community, London, NY: Verso, 1-14.
  • Mouffe, C. (1992b) "Democratic Citizenship and the Political Community" in C. Mouffe ed. Dimensions of Radical Democracy: Pluralism, Citizenship, Community, London: Verso, 225-239.
  • Mouffe, C. (1993) The Return of the Political, London: Verso.
  • Mouffe, C. (2000) The Democratic Paradox, London: Verso.
  • Letwin, S.R. (1978) “On Conservative Individualism” in M. Cowling (ed.) Conservative Essays, London: Cassell, 52-68.
  • Oakeshott, M. (1962a) “Rationalism in Politics” in Rationalism in Politics and Other Essays, London: Methuen, 1-36.
  • Oakeshott, M. (1962) “On Being Conservative” in Rationalism in Politics and Other Essays, London: Methuen, 168-196.
  • Oakeshott, M. (1975) On Human Conduct, Oxford: Clarendon Press.
  • O’Sullivan, N. (2002) “Why Read Oakeshott?”, Society, 39(3), 71-74.
  • Phillips, A. (1993) Democracy and Difference, Cambridge: Polity.
Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 1983
  • Yayıncı: Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanlığı