Öz
Minimalizm terimi yirminci yüzyılın başında politik
alanda kullanılmış, ancak 1960’lardan itibaren başta resim ve heykel olmak
üzere müzik ve mimarlık gibi sanat alanlarında ve edebiyat (özellikle kısa
öykü) alanında bir fenomeni nitelendirmiştir. Soyut dışavurumculuğa tepki
olarak ortaya çıkan minimalizm yeni üsluplar getirmiş, genelgeçer sanat
anlayışına alternatif bir anlayış ortaya koymuştur. Minimalizm hem edebiyatta
hem de genel olarak sanatta eksiltme, indirgeme ve kısıtlama teknikleriyle ve
damıtma-yoğunlaşma süreçleriyle küçüklük ve sadeliğin sağlanmasını amaçlar.
Minimalist eserin başarısı izler kitlede yarattığı etkiye bağlıdır. Bu çalışma
minimalizmin ortaya çıkışını, gelişimini, edebi minimalizmi, minimalist
eserlerde rastlanan ortak özellikleri kısaca ele almayı, ayrıca edebi
minimalizmin önde gelen yazarlarından Ann Beattie’nin “The Rabbit Hole as
Likely Explanation” adlı öyküsünü minimalist açıdan incelemeyi amaçlamaktadır.
___
Ahmetoğlu, Ülkü-Denli, Salih, “Soyut Dışavurumculuğun Ortaya Çıkışı ve Türk Resim Sanatına Yansımaları”, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt/Vol. 3 Sayı/No.8 (2013): 173-188.
Allentuck, Marcia Epstein, John Graham’s System and Dialectics in Art, The Johns Hopkins University Press, Baltimore, 1971.
Baker, Kenneth, Minimalism Art of Circumstance, Abbeville Press, New York, 1988.
Beattie, Ann, “The Rabbit Hole As Likely Explanation,” The New Yorker Stories, Scribner, New York, 2010: 490-509.
Buford, Bill, Granta 8: Dirty Realism, Granta, London, 1983.
Cox, Christopher “Ann Beattie, The Art of Fiction, No. 209.” The Paris Review No. 196
Craig-Martin, Michael, On Being an Artist, Art / Books, London, 2015.
Herzinger, Kim A., “Introduction: On The New Fiction”, Mississippi Review, Vol. 14, No. 1/2 (Winter, 1985): 7-22.
Herzinger, Kim A., “Minimalism as a Postmodernism: Some Introductory Notes”, New Orleans Review 16, no. 3 (1989):73-81.
Koch, Stephen, Tom Jenks, Madison Smartt Bell, Mary Gaitskill, and Meg Wolitzer. “A Round-Table Discussion: Throwing Dirt on the Grave of Minimalism”, Columbia: A Magazine of Poetry and Prose 14 (1989): 42-61.