ESKİ MEZOPOTAMYA’DA BEDDUA VE FELAKETLERDEN KORUNMA RİTÜELLERİ

İnsanoğlu eskiçağlarda tabiat olaylarını, tabiattan elde ettikleri ürün, doğum ve ölüm gibi durumları kendilerine izah edemediklerinde, kendi gücüyle baş edemedikleri bir durumla karşılaştıklarında, korktuklarında kendilerinden daha güçlü gördükleri bir şeye inanma ihtiyacı duymuşlardır. Zaten insanoğlu bu hissiyatla yaratılmıştır. Ancak tek Allah inancına ulaşamayan veya çeşitli sebeplerle bu inancını kaybeden insanlar çok tanrılı dinler oluşturmuşlardır. Eskiçağ toplumları tanrıların kendileriyle ilgili kararlar aldığına inanmış ve tanrılara sundukları kurbanların iç organlarından, gördükleri rüyalardan, ayın hareketlerinden, insan cenininden, sakat hayvanlardan geleceğe dair kehanette bulunarak bu kararları daha önceden öğrenerek başlarına gelebilecek kötü olayları önleme arzusunda olmuşlardır. Bu istek de falcılığı ortaya çıkarmıştır. Eski insanlar kötü bir kehanet ile karşılaştıklarında bu durumu tanrıların öfkelendiği şeklinde yorumlayarak, öfkeli tanrıları yatıştırmak ve başlarına gelecek felaketleri önlemek için tanrılara düzenledikleri törenlerle dualar ederek kurbanlar sunmuşlardır. Ayrıca din adamları eşliğinde ağıtlar yakmışlardır. Felaketlerden korunma yöntemlerinden biri de büyü idi. Eskiçağda kötü kehanetlere karşı yapılan ayinler ve büyüye duyulan ilgi kesinlikle çok güçlüydü. Bu şekilde de tanrıların rızasını kazanacaklarına inanmışlardır. Eski Mezopotamya toplumları başlarına gelecek felaketleri önleme çabalarının yanında tanrıların beddualarından korunmak için de bir takım ritüeller düzenlemişlerdir. Beddualar tanrılara karşı gelenleri ve zalimleri yakıyordu. Bu sebeple dualar ve ritüellerle tanrılara bağlılıklarını bildiriyor ve lanetlerden korunmaya çalışıyorlardı

THE RITUALS OF PROTECTION FROM CURSES AND DISASTERS AT ANCIENT MESOPOTAMIA

Human being needed to believe something stronger than themselves when they were frightened or when they faced something they cannot explain such as natural cases, the crops they get from nature, birth and death at the ancient eras. Human being is already created on this way. People, who could not reach singular God or somehow lost their belief of singular God, constituted plural deity religions. Ancient folks believed deities were making decisions on them and they indented to learn and prevent the bad cases by making interpretations of internal organs of their victims to deities, the dreams that they dreamed , the movements of the moon, fetal of humans, disabled animals. This intention exposed sortilege. When ancient people face with a bad prophecy they interpreted it as deities got angry and they prayed and victimize at the ceremonies that they made in order to calm the deities. Beside they mourned with clerics. Sorcery was a way of protection. At ancient era rituals and the interest to sorcery against bad prophecy was definitely so strong. In this way they believed they were going to gain the consent of the deities. Beside the attempts of prevention from disasters, Ancient folks of Mesopotamia also made some type of rituals in order to protect themselves from curses of deities. The curses were burning who opposed and was cruel. This reason they were announcing that they were loyal to their deities and they were trying to avoid from curses

___

  • AKKUŞ MUTLU, Suzan (2012), Eski Mezopotamya’da Törenler, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • ANDRE-SALVINI, Beatrice (2006), Babil, Çev. Ela Uluatam, Dost Kitabevi, Ankara, 136s.
  • BEAULIEU, Paul Alain (2007), “Late Babylonian Intellectual Life,” In The Babylonian World, Editör: Gwendolyn Leick; Routledge, New York, pp.473–486.
  • BIDMEAD, Julye (2004), The Akitu Festival: Religious Continuity and Royal Legitimation in Mesopotamia, Gorgias Press, USA, 220p.
  • BOTTERO, Jean (2003a), Mezopatamya: Yazı, Akıl ve Tanrılar, Çev. Emin Özcan, Ayşen Er, Dost Kitabevi, Ankara, 340s.
  • BOTTERO, Jean (2003b), Kültürümüzün Şafağı Babil, Çev. Ali Berktay, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 160s.
  • BOUZARD, Walter (1997), We Have Heard With Our Ears, O God: Sources of theCommunal Laments In The Psalms, SBL Dissertation Series 159, Scholars Press, Atlanta.
  • CRAWFORD, Harriet (2010), Sümer ve Sümerler, Çev. Nihal Uzan, Arkadaş Yayınları, Ankara, 264s.
  • ÇAĞIRGAN, Galip- LAMBERT, Wilfred G. (1993), “The Late Babylonian Kislīmu Ritual for Esagil”, Journal of Cuneiform Studies, Vol. 43/45, pp.89–106.
  • DAVIS, Ryan Conrad (2010), Divine Inscrutablity in Wisdom Literature in Ancient Israeland Mesopotamia: Thesis Master of Arts, The Faculty of The Graduate School of Vanderbilt University, Nashville, Tennessee.
  • DUYMUŞ FLORIOTI, Hanım Hande-ESER, Elvan (2013), “Kutsal Kitaplar ve Mitolojik Kaynaklar Işığında Yakındoğu’da Rüya Olgusu ve Algısı Üzerine”, Turkish Studies, S. 8/2,ss. 73-87.
  • ELIBEYZADE, Elmettin (1996), “Nevruz ve Kurban Bayramının Geçmişi 1200 Yıl”, Çev: Mustafa Kalkan, Nevruz ve Renkler, Türk Dünyasında Nevruz İkinci Bilgi Şöleni Bildirileri (19–21 Mart 1996), Ankara, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, ss. 147–154.
  • FARBER, Walter (1995), “Witchcraft, Magic andDivination in Ancient Mesopotamia”,Civilizations of the Ancient Near East, Editör: Jack M. Sasson, C. III, Scribner, New York.
  • FINCKE, Jeanette C . (2003/2004), “The Babylonian Texts of Nineveh Report on the British Museum’s Ashurbanipal Library Project”, Archiv Für Orient forschung, 50, pp. 111- 149.
  • GÜNGÖR, Harun (2004), “Dinler ve İnançlarda Nevruz”, Türk Dünyası Nevruz Ansiklopedisi, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, ss. 43–48.
  • İPLİKÇİOĞLU, Bülent (1994), Eskiçağ Tarihinin Ana Hatları I, Bilim Teknik Yayın Evi, İstanbul, 147s.
  • KITZ, Anne Marie (2004), “An Oath, Its Curse and Anointing Ritual”, JAOS, C. 124/2, pp. 315–321.
  • KÖROĞLU, Kemalettin (2010), Eski Mezopotamya Tarihi Başlangıcından Perslere Kadar, İletişim Yayınları, 5. Baskı, İstanbul, 229s.
  • KRAMER, Samuel Noah (2000), Sümerlerin Kurnaz Tanrısı Enki, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 229s.
  • KRAMER, Samuel Noah (2002a), Sümerler, Çev. Özcan Buze, Kabalcı Yayınevi, İstanbul,460s.
  • KRAMER, Samuel Noah (2002b), Tarih Sümer’de Başlar, Çev. Hamide Koyukan, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 316s.
  • LANDSBERGER, Benno (1945), “Sümerlilerin Kültür Sahasındaki Başarıları”, DTCF Dergisi, C. III, S. 2, ss.137–149.
  • LENZI, Alan (2011), Reading Akkadian Prayers and Hymns An Introduction, Editörler: Ehud Ben Zvi, Roxana Flammini, Society of Biblical Literature, Atlanta, 520p.
  • LEVENE, Dan (2002), Curseor Blessing: What’s In The Magical Bowl?, Printed by The Print Centre Universty of Southampton, England, 43p.
  • LINSSEN, Marc J. (2004), The Cults Of Uruk and Babylon the Temple Ritual Texts As Evidence for Hellenistic Cult Practises, Brill, Leiden, 343p.
  • NAKAMURA, Corolyn (2004), “Neo-Assyrian Apotropaic Figurines and the Protection of Assur, World Archaeology, C. 36, S.1, The Object of Dedication, pp. 11–25.
  • OATES, Joan (2004), Babil, Çev: Fatma Çizmeli, Arkadaş Yayınevi, Ankara, 230s.
  • ODISHO, Anobel Youhana (2004), The Akitu Festival in Mesopotamia The Expression of Royal Ideology Through Religion, Ritual, and Architecture, Thesis, The Department of Near Eastern Studies The University of California, Berkeley, 2004.
  • OPPENHEİM, A. Leo (1964), Ancient Mesopotamia, Chicago: University Press, 433p.
  • ORHUN, Murat (2009), “Hititler’de Karaciğer Falı, Kuş Uçuşu Falı ve Bunların Etrüskler’deki Uzantısı”, Akademik Bakış, C.3, S. 5, ss. 231-250.
  • PARDEE, Dennis (2000), “Divinatory and Sacrificial Rites”, Near Eastern Archaeology, Vol. 63, No.4, The Mysteries of Ugarit: History, Daily Life, Cult, pp. 232-234.
  • PETTER, Donna Lee (2009), The Book Of Ezekiel: Patterned After A Mesopotamian City Lament?, Doctor’s Thesis of Philosophy, Department of Near and Middle Eastern Civilizations University of Toronto.
  • READE, Julian (2005), “Religious Ritual in Assyrian Sculpture”, Ritual and Politics In Ancient Mesopotamia, Barbara Nevling Porter, American Oriental Society New Haven, Connecticut USA, pp. 7–32.
  • ROLLER, Lynn E. (2004), Ana Tanrıça’nın İzinde: Anadolu Kybele Kültü, Çev. Betül Avunç, Homer Kitabevi, İstanbul, 440s.
  • ROSCOE, Will (1996), “Priests of the Goddess: Gender Transgression in Ancient Religion”, History of Religions, C.35, S.3, pp. 195–230.
  • SOMERVILL, Barbara A. (2009), Great Empires of the Past: Empires of Ancient Mesopotamia, Chelsea House Publishers, New York, 152p.
  • SALLABERGER, Walter (2007), “The Place and the Temple in Babylonia”, The Babylonian World, Edited by Gwendolyn Leick, Routledge, New York, pp. 265-275.
  • TANILLI, Server (2005), Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, İlkçağ: Doğu, Yunan, Roma, C.I, Adam Yayınları, İstanbul, 570s.
  • The Assyrian Dictionary of the Oriental Institute of the University of Chicago, Volume 13, Q, USA, 332p.
  • VELDHUIS, Niek (1996), “On Interpreting Mesopotamian Namburbi Rituals”, Archiv Für Orient forschung, Bd. 42/43, pp. 145-154.
  • http://www.livius.org/aj-al/akitu/akitu.htm. Erişim Tarihi: 23.07.2012