TOPLUMSAL CİNSİYETİN İNŞASINDA AİLE İÇİ ŞİDDETİN ROLÜ: KÖKSÜZ FİLMİ ÖRNEĞİ

da şiddetin temsili, birçok çalışmada farklı açılardan incelenmiş olsa da aile içi şiddetin temsili özelinde az sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu çalışma, toplumsal cinsiyetin inşasında aile içi şiddetin rolünün ne olduğunu bir aile draması olan Köksüz (Deniz Akçay Katıksız, 2013) adlı filmle ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmanın temel amacına bağlı olarak içerik analizi yöntemi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, filmde başta psikolojik şiddet (duygusal-sözlü şiddet) olmak üzere ekonomik ve fiziksel şiddet temsillerinin yer aldığı tespit edilmiştir. Aile içinde hiyerarşik bir şekilde meydana gelen psikolojik şiddetin bir sonucu olarak aile bireylerinin kendi kendilerine şiddet uyguladığı ve bu psikolojik şiddetin, ataerkil egemen düzen lehine toplumsal cinsiyet rolleri ve iktidar ilişkilerinin yeniden üretilmesinde önemli rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır. Filmde karakterlerin dilsel mücadelenin ortadan kalktığı durumlarda aile içindeki bireylere fiziksel şiddet, aile dışındaki bireylere ise cinsel şiddet uyguladığı bulgulanmıştır. Bunun yanı sıra psikolojik ve ekonomik şiddete uğrayan bireylerin diğer şiddet türlerine karşı açık hâle geldiği anlaşılmıştır. Filmde fiziksel şiddet; itme, tartaklama, vurma gibi eylemlerle temsil edilirken; ekonomik şiddet, gelire el koyma ve maddi harcamaları kısıtlama şeklinde kendini göstermektedir. Duygusal şiddet türleri de kıskançlık ile hor görmek, duyguları ve fikirleri yok sayıp özgürlükleri kısıtlamak, sevgiden mahrum bırakıp dışlamak, aşağılamak ve kişinin adına karar almak şeklinde ortaya çıkmaktadır. Filmde psikolojik şiddetin türlerinden biri olan sözlü şiddet ise kadınlık ve erkeklik rollerinin aşağılanması, bağırma, alay etme, sorgulama, argo ifadelere başvurma ve sistematik eleştiriye maruz bırakma şeklinde kendini göstermektedir. Son olarak cinsel şiddetin ise göz ve el ile taciz etme ve cinsel ilişkiye zorlama gibi şekillerde filmde yer aldığı tespit edilmiştir.

THE ROLE OF DOMESTIC VIOLENCE IN THE CONSTRUCTION OF GENDER: THE CASE OF THE NOBODY’S HOME

Although the representation of violence in cinema has been examined from different perspectives in many studies, there are few studies on the representation of domestic violence in it. This study aims to reveal the role of domestic violence in the construction of gender in the family drama Nobody’s Home-Köksüz (Deniz Akçay Katksız, 2013). Content analysis method was applied depending on the main purpose of the study. As a result of the research, it was determined that the movie includes representations of economic and physical violence, especially psychological violence (emotional-verbal violence). As a result of the psychological violence that occurs hierarchically within the family, it was concluded that family members commit violence against themselves and this psychological violence plays a role in establishing and reinforcing gender roles and power relations in favor of the patriarchal sovereign order. In the movie, it was found that the characters inflict physical violence on members of the family and sexual violence on individuals outside the family when the linguistic struggle disappears. In terms of the effects of violence on the individual, it was understood that individuals who were subjected to psychological and economic violence become sensitive to other types of violence. While physical violence was expressed with actions such as pushing, beating, and hitting in the movie, it was that economic violence occurs in the form of confiscating income and restricting financial expenditures. It was understood that the types of emotional violence are represented in the film as envy and contempt, ignoring feelings and ideas and restricting freedoms, depriving and excluding love, humiliating and making decisions on behalf of the person.Verbal violence, which is one of the types of psychological violence, manifests itself in the film as humiliating the roles of femininity and masculinity, shouting, mocking, questioning, using slang expressions and systematic criticism. On the other hand, was determined that sexual violence takes place in the film in the form of harassment with eyes and hands and forcing sexual intercourse.

___

  • AKTAŞ, Aliye Mavili (2006). Aile İçi Şiddet: Kadının ve Çocuğun Korunması, Ankara: Elma Yayınevi.
  • BİLGİN, Nuri (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi (2. Baskı), Ankara: Siyasal Yayıncılık.
  • ELMACI, Tuğba (2017). “Türk Sineması’nda Yün Eğiren Kadınlardan Yeni Sinemaya: Kadın Emeği Meselesi: Zerre Film Örneği”, Art-Sanat, 8, s.451-470.
  • ERSEVİM, İsmail (2010). Freud ve Psikanalizin Temel İlkeleri. İstanbul: Assos Yayınları.
  • GÜLPINAR, Dilara Balcı ve KANDEMİRCİ, Duygu (2013). “Evimin Kadını, Çocuklarımın Anası: Emekçi Kadına Yönelik Aile İçi Şiddetin Türkiye Sinemasındaki Sunumu”, Nişantaşı University Journal Of Social Sciences, 1(1), s.28-44.
  • KARAL, Dilek, ve AYDEMİR, Elvan (2012). Türkiye’de Kadına Yönelik Şiddet. Ankara: Uluslararası Strateik Araştırmalar Kurumu.
  • MARSHALL, Gordon (1998). Sosyoloji Sözlüğü (Çev. Osman Akınhay ve Derya Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Özdemir B.G (2017). “Sessizliğin Karakterle Anlatıda Kullanımı: Varolmaya Çalışan Sessiz Bedenler”, Asos Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 45, s.240-254.
  • SOMAY, Bülent (2012) Bozuk Aile, (Editörler) Cüneyt Çakırlar ve Serkan Delice. Cinsellik Muamması, İstanbul: Metis Yayınları, s.110-127.
  • ÜNSAL, Artun (1996). “Genişletilmiş Bir Şiddet Tipolojisi”, Cogito, 6(7), s.29-36.
  • SULTANA, Abeda ve ALTAY, Saadet (2019). “Ataerkillik ve Kadının İkincilliği; Kuramsal Bir Analiz”, E-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 11(1), s.417-427.
  • ŞENOL, Dolunay ve YILDIZ, Sıtkı (2013). Kadına Yönelik Şiddet Algısı-Kadın ve Erkek Bakış Açılarıyla. Ankara: Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları.
  • TARHAN, Nevzat (2005). Kadın Psikolojisi (4. Baskı). İstanbul: Nesil Yayınları.
  • TÜRK DİL KURUMU SÖZLÜKLERİ, https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 10.06.2022.
  • ULUOCAK, Şeref; GÖKULU, Gökhan; BİLİR, Olgun; KARACIK, Nigar Etizer ÖZBAY, Dilek (2014). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Kadına Yönelik Şiddet. Paradigma Akademi.
  • World Report on Violence and Health, https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/42495/9241545615_eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y Erişim Tarihi: 04.06.2022.
  • YETİM, Dilek ve ŞAHİN, Erkan Melih (2005). “Aile Hekimliğinde Kadına Yönelik Şiddete Yaklaşım”, Aile Hekimliği Dergisi, 2(2), s.48-53.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi-Cover
  • ISSN: 2146-3301
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2011
  • Yayıncı: Mustafa Cankut
Sayıdaki Diğer Makaleler

YOUTUBE HABERCİLİĞİ ÜZERİNE DİJİTAL ETNOGRAFİK BİR ARAŞTIRMA VE GAZETECİ GÖRÜŞLERİ: CÜNEYT ÖZDEMİR VE NEVŞİN MENGÜ YOUTUBE HABER KANALLARI ÖRNEĞİ

Yağmur ÇOLAK, Aslıhan ZİNDEREN

HALKLA İLİŞKİLER ÇALIŞMALARINDA SOSYAL MEDYA: 2012-2022 YILLARI ARASINDA YAYINLANAN MAKALELERİN SİSTEMATİK BİR İNCELEMESİ

Nagihan TUFAN YENİÇIKTI, Havva Nur TARAKCI

GELENEKSEL TELEVİZYON YAYINCILIĞINDA ‘ÇOCUK BİREY’ İNŞASI: DRAM TÜRÜ DİZİLERDE ÇOCUK KARAKTERLER

Şadiye KOTANLI KIZILOĞLU, Adem YILMAZ

8 MART DÜNYA KADINLAR GÜNÜNE İLİŞKİN HABERLERİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA İNCELENMESİ: BBC TÜRKÇE ve HÜRRİYET GAZETESİ ÖRNEĞİ

Çağla KAYA İLHAN, Gülsün BOZKURT

ALTERNATİF HABERCİLİK ÇERÇEVESİNDE TİKTOK: POLİTAİNMENT VE BİR ‘EĞLENCE HABER’ ARACI OLARAK TİKTOK PLATFORMUNUN POTANSİYELİ

Ceren YEGEN, Baki Can BİLGİN

RENK, SINIF VE CİNSİYET: ASGHAR FARHADİ SİNEMASINDA KADININ TOPLUMSAL İNŞASI VE ÖTESİ

Zindan ÇAKICI, Emre MERİÇ

DİJİTAL BEDEN DİLİ: ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN EMOJİLERİ ANLAMLANDIRMASI

İlknur ÇAKAR, Mustafa BOSTANCI

YİRMİ BİRİNCİ YÜZYILDA ÖRGÜTLERDE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ VE BAĞLILIK SAĞLAMADA LİDER VE LİDERLİĞİN ROLÜ

Kaya AĞIN

TELEVİZYONDAKİ OLUMSUZ ÜVEY ANNE TEMSİLLERİYLE GERÇEK YAŞAMDAKİ ÜVEY ANNELİK DENEYİMLERİNE YÖNELİK KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ

Aslı KÖSEOĞLU

SOSYAL MEDYA KULLANICILARININ NARSİSTLİK VE EMPATİKLİK DÜZEYLERİ: SİVAS İLİ ÖRNEĞİ

Serdar ARSLAN, Onur TAYDAŞ