BİTCOİN'İN MAHİYETİ VE BİTCOİN'İ KULLANMANIN İSLAM HUKUKU AÇISINDAN HÜKMÜ

Bitcoin, elektronik dijital şifreli bir para birimidir. Fiziksel varlığı olmaksızın sadece internet üzerinden kullanılabilmektedir. Aynı zamanda ilk merkezi olmayan dijital para birimidir. Bu, merkezi bir depo veya tek bir yönetici olmadan çalışan bir sistemdir. Yani, arkasında merkezi bir düzenleyici kurum bulunmaması hasebiyle geleneksel para birimlerinden farklılık arz eder. İşlemler, internet üzerinden arabulucu olmadan doğrudan kullanıcılar arasında yapılmaktadır. Bu sayısal para biriminin özelliklerini ve risklerini öğrenmek, dolayısıyla şer‘î hükmü hakkında bilgi sahibi olmak için onu daha derinlemesine araştırmaya ihtiyaç vardır. Bu para biriminin yakın zamanda ortaya çıkması ve geleneksel para birimlerinden farklı olması araştırmamızın problemini oluşturmaktadır. Bu yüzden, bu yeni yabancı dijital para birimi hakkında kesin bir yargıya varabilmek için inceleme ve araştırma yapılması kaçınılmazdır. Eldeki imkânlarla yapılan araştırmalar sonucunda bu dijital para birimlerinin birçok risk taşıdıkları görülmüştür. Öyle ki birçok ülke ya bunları yasaklamış veya bunlara karşı vatandaşlarını uyarmıştır. Bu risklerin en önemlisi belirsizlik/bilinmezlik ve bu para biriminin garantörü ve düzenleyicisinin bulunmamasıdır. Ayrıca fiyatlardaki aşırı oynaklık ağır kayıplara yol açabilmekte ve içinde yaşadığımız teknolojik gelişmeler ışığında bu paraların korsanlar tarafından saldırıya uğramaları ve hesapların ele geçirilmesi olasılığı da birçok tüccar ve iş adamı nezdinde güvenirliliğini yitirmesine neden olmaktadır. Bahsettiğimiz tehlikeler ve genel olarak mal ve hizmetlerin ölçüsü olması, bilinen ve tanınan bir otorite tarafından piyasaya sürülmesi ve insanlar arasında yaygın olması gibi yasal para birimlerinde bulunan koşulların eksikliği nedeniyle de bazı resmi fetva kurulları bu paraları kullanmanın haram olduğu yönünde fetva çıkarmışlardır. Bitcoin’e benzer onlarca para biriminin ortaya çıktığı bir ortamda Bitcoin para biriminin hukuk uzmanları, ekonomistler ve teknisyenler tarafından derinlemesine araştırılması kaçınılmazdır.

THE NATURE OF BITCOIN AND THE PROVISION OF IT IN TERMS OF ISLAMIC LAW

Bitcoin is an currency having electronic digital code. It has been used from only Internet without having a physical existence. In addition, it is the first decentralized digital currency. It is a system operating without a central warehouse or a single manager, So, it differs from conventional currencies because of not having central regulator establishment behind it. Transactions have been directly performed between the users without an intermediary by peer-to-peer networks. There is a need to search about it more deeply to learn this numerical currency’s characteristics and risks and to have information about its legal judgment. The existence of this currency in the near future and its difference from the other traditional currencies have constituted the problem of our study. For this reason, to search and investigate about it are inevitable for having absolute judgment on this new foreign digital currency. It has been seen that these digital curriencies have carried many risks after searching via the available means and opportunities. So that, many countries have prohibited these or have warned their citizens of it. The most important risk is uncertainty/obscurity and having lack of guarantor and regulator of this currency. In addition, the high volatility of the prices may lead to huge losses, the possibility of being attacked of these moneys by the pirates in the light of lived technological development and the probability of being occupied of these accounts have caused to loose its credibility and reliability in the eye of many traders and businessmen. Some of legal fetwa establishments have given a fetwa that it is haram or illegal to use these moneys because of lack of the conditions that legal currencies have contained such as being measured of goods and services in general, launching by a known authority and being common among people beside to the dangers that we have mentioned. Studying on the currency of "Bitcoin" by legal specialists, economists and technicians is unavoidable in the environment that dozens of digital currencies have appeared, similar to Bitcoin deeply.

___

  • Abdullah b. Süleyman. el-Varaku’n-Nakdî, 1984.
  • Adem İsa, Muhammed. Asâru’t-Tağayyurat Fi Kimeti’n-Nukûd Ve Keyfiyetu Mualecetiha Fi’l-İktisadi’l-İslamî, Mektebetü Talebeti’l-Kısmı’l-Âlî, 1985.
  • Cessas, Ebu Bekir Ahmed bi. Ali er-Razî. el-Fusûl Fi’l-Usûl, Kuveyt: vezâretu’l-Evkâf el-Küveytiyye, 1994.
  • Ebu Abdullah, Muhammed b. Ahmed el-Maliki. Minehu’l-Celil Şerhu Muhtasarı’lHalil. Beyrut: Daru’l-Fikr, 1979.
  • Ebu’l-Hüseyin, Ahmed b. Faris b. Zekeriya el-Kazvînî er-Razî. Mu‘cemu Mekâyisi’lLuğat. Tahkik: Abdusselam Muhammed Harun. Beyrut: Daru’l-Fikr, 1979.
  • El-Buhûtî, Mansûr b. Yunûs. Keşşâfu’l-Kinâ‘, An Metni’l-İkna‘. Beyrut: Daru’lKutübü’l-İlmiyye, 2000.
  • El-Hafîf, Ali, Ahkâmu’l-Muamelati’ş-Şeriyye. Kahire: Daru’l-Fikr el-Arabî, 2008.
  • Er-Remlî, Şemsuddîn Muhammed b. Ebi’l-Abbas. Nihayetu’l-Muhtac İla Şerhi’lMinhac. Beyrut: Daru’l-Fikr, 1984.
  • Eş-Şirbînî, Şemsuddîn Muhammed b. Ahmed el-Hatib. Muğni’l-Muhtac İla Marifeti Meani Elfazi’l-Minhac. Beyrut: Daru’l-Kutübü’l-İlmiyye, 1994.
  • Hasan, Ahmed. el-Evraku’n-Nakdiyye Fi’l-İktisadi’l-İslamî. Dimaşk: Daru’l-Fikr, 1999.
  • İbn Manzûr, Muhammed. Lisanu’l-Arab. Beyrut: Daru Sadır, 1414 h.
  • İbn Teymiyye, Takiyyuddîn Ahmed b. Abdulhalim. Mecmu‘u’l-Fetâvâ. Tahkik: Abdurrahman b. Muhammed. El-Memleketü’l-Arabiyyetu’s-Suudiyye: Mecmeu’lMelik Fahd, 1995.
  • Mecelletu Mecmei’l-Fıkhı’l-İslamî et-Tabı‘ Li Munazzamati’l-Mu’temeri’l-İslâmî Bi Ciddete, el-Adedu’s-Salis.
  • İbrahim Mustafa- Ahmed ez-Ziyat- Hamid Abdulkadir. Mecmau’l-Luğati’l-Arabiyye Bil-Kahire el-Mu‘cemu’l-Vasît, Daru’d-Davet.
  • Nevevi, Muhyiddîn Yahya b. Şeref. Ravdatu’t-Talibin ve Umdetu’l-Muftîn, Tahkik: Züheyr Eş-Şaviş. Beyrut: El-Mektebu’l-İslami, 1991.
  • Osman, Muhammed. el-Muamelatu’l-Maliyye el-Muasira Fi’l-Fıkhı’l-İslamî, Daru’nNefais, 2007.
  • Serahsî, Şemsu’l-Eimme Muhammed b. Ahmed. el-Mebsût. Beyrut: Daru’l-Marife, 1993.
  • Vezâretu’l-Evkâf ve’ş-Şuûnu’l-İslamiyye, el-Mesûatu’l-Fıkhiyye el-Küveytiyye, Kuveyt.
  • Zuhaylî, Vehbe. el-Muamelatu’l-Maliyye el-Muasira. Dimaşk: Daru’l-Fikr, 2002.
  • Beyanu Münteda’l-İktisadi’l-İslamî: https://goo.gl/edhKSd.
  • Karar Meclisil-İftâ el-Filistini: :https://goo.gl/qSo4Vy.
  • Mevkı‘ “Tradingpeek” el-Mutahassıs bi’l-Umlati’r-Rakamiyye: https://goo.gl/NCB3qf.
  • Mevkı‘ Arabi 21: https://arabi21.com.
  • Mevkı‘ CNN el-Arabiyye: https://goo.gl/NpFBjT.
  • Mevkı‘ Daru’l-İftâ el-Filistiniyye: https://goo.gl/Bt5joK.
  • Mevkı‘ Daru’l-İftâ el-Mısriyye: https://goo.gl/N9psVV
  • Mevkı‘ el-Arabî el-Cedid el-İhbari: https://goo.gl/ACsnfn.
  • Mevkı‘ el-Heyeti’l-Amme li’ş-Şuûni’l-İslamiyye ve’l-Evkâf Fi Dubai: http://cutt.us/fsVeY.
  • Mevkı‘ Kanati’l-Cezîreti’l-İhbâriyye: https://goo.gl/8iJujN.
  • Mevkı‘ Vekâleti’l-Anadol: https://goo.gl/KVqoyr.
  • Mevki‘ Bitcoin er-Rasmî: https://goo.gl/mshaQC .
  • Mevki‘ el-Mevsûati’l-Hurra “Wikipedia”: https://goo.gl/2TYmBD .
  • Mevki‘ Tedâvuli’l-Bitcoin ve Ticâreti’l-Umlâti’r-Rakamiyye: https://goo.gl/pyQhTX
  • Munteda Tedavuli’l-Umlât er-Rakamiyye Alâ Mevkı‘ Arab Fox: https://goo.gl/WvuYa6.