Şair Üzerine Yanlı(ş) Değerlendirmeler: Abdulbaki Gölpınarlı ve Bir Fuzûlî Kritiği

Klâsik Türk edebiyatı sahası araştırmacıları, eleştirel bakış açısı geliştirme noktasında birtakım zorluklarla karşı karşıya bulunmaktadır. Bu zorlukların başında, alanın önde gelen isimleri tarafından ortaya konulmuş değerlendirmelerin adeta sorgusuz kabul edilmesi gerektiği anlayışının kırılamaması hususu gelmektedir. Özellikle biyografik yaklaşımlara bağlı açıklamalar yapılırken metnin ne söylediği göz ardı hatta bazı yerlerde inkâr edilmek durumunda kalınmaktadır. Birçok örnekte, araştırmacının açıklamalarını kişisel beğeni ve yorumlar olarak kabul etmenin, diğer bir ifadeyle onun yorumlarını kendi alımlamasına bağlı geliştirdiği okur-merkezli değerlendirmeler şeklinde ele almanın kısmen mümkün olmakla birlikte bazı yorum ve çıkarımların metinde açıkça işaret edilen hususları reddetme noktasında zorlama ve tutarsız bir mahiyet arz ettiği görülecektir. Bu çalışmada klâsik Türk edebiyatı sahasında önemli çalışmalara imza atmış değerli bir araştırmacı olan Abdulbaki Gölpınarlı’nın hazırlamış olduğu “Fuzûlî Dîvânı” adlı çalışmanın ön sözünde Fuzûlî ve şiiri hakkında yapmış olduğu bazı değerlendirmelere yukarıda bahsedilen bağlamda eleştirel bir bakış açısıyla itirazlarda bulunulacaktır.

Unfaır Evaluatıons Upon Poet: Abdulbakı Golpınarlı and A Crıtıc On Fuzulı

Classical Turkish literature researchers have been faced with some difficulties in point of developping critical perspectives. One of these difficulties has been the issue of unchangeable mentality about necessity of accepting the evaluations made by pioneer researchers in the field without any questioning. What the text says has been ignored and even denied especially when explanations being made from biographic point of views. In many examples, accepting the explanations of researcher as personal likes and comments in other words, considering his comments as reader-centered evaluations developped according to his self reception is partially possible but it is to be observed that some comments and inferences seem to be constrained and inconsistent in terms of refusing the points indicated clearly in the text. In this work, some evaluations made on Fuzuli and his poems in the foreword of the work named “Fuzuli Divanı” prepared and published by Abdulbaki Golpinarli who has been one of the important researcher with many significant works within the field of classical Turkish literature are to be objected by a critical perspective with regard to the subjects mentioned above

___

  • Arasteh, A. R. (2007). Aşkta ve yaratıcılıkta yeniden doğuş. (B. Demirkol-İ. Özdemir, Çev.). Ankara: Kitâbiyât Yayınları.
  • Devellioğlu, F. (2002). Osmanlıca-Türkçe ansiklopedik lügat. Ankara: Aydın Kitabevi Yayınları.
  • Dîvân-ı Hâfız (1952). (S.A.M. Rafii, Haz.). Tahran: İntişarat-ı Kadyani.
  • Fuzûlî Dîvânı (2016). (A. Gölpınarlı, Haz.). İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Fuzulî Türkçe Divan (2012) (İ. Parlatır, Haz.). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Izutsu, T. (2005). İbn Arabî’nin Fusûs’undaki anahtar-kavramlar. (A.Y. Özemre, Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Okçu, N. (1993). Şeyh Galib I-II (Hayatı, edebî kişiliği, eserleri, şiirlerinin umûmî tahlîli ve divânının tenkidli metni). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Parlatır, İ. (2006). Osmanlı Türkçesi sözlüğü. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Tarlan, A. N. (2001). Fuzûlî divanı şerhi. Ankara: Akçağ Yayınları.