Anthony Trollope’un Öykülerinde Kur Yapma ve Evlilik: “Miss Ophelia Gledd,” “The Courtship of Susan Bell” ile “Mrs General Talboys” Öykülerinin Özgürleştirilmiş Kahramanları

İngiliz romancı Anthony Trollope eserlerinde pek çok sorunu ele alır. Trollope’un ilgi alanı geniş olmaklabirlikte, bu çalışma daha fazla inceleme gerektiren ve seçilmiş öykülerdeki betimlendiği haliyle, kur yapma veevlilik konularına odaklanır. Bu çalışmadaki üç öykünün ortak noktası kadın kahramanların özgürleştirilmişbir halde sunulmasıdır. Şöyle ki, bu kadın kahramanlar toplumsal alandaki davranışları son derece kesin birşekilde belirleyen sosyal görgü kuralları karşısında belirgin düzeyde özgür kalır, çünkü hepsi yaşamını İngilteredışında sürdürmektedir. Trollope’un seçilmiş eserlerdeki kadın kahramanlarının özgürleştirilmesi, kadınlarüzerindeki Viktorya toplumu kısıtlamalarının hafifletilebileceği fikrini akla getirir. Amerikalı genç kızlar olanOphelia Gledd ve Susan Bell kur yaparken özgür olma ayrıcalığını deneyimler. Benzer şekilde, evli bir kadınolan Bayan Talboys evliliğe dair yükümlülüklerinden uzakta yaşama keyfinin tadını İtalya’ya yaptığı tek kişilikgezi ile çıkarır. Bu makale Viktorya dönemi kur yapma ve evlilik anlayışına kısaca değindikten sonra bu üçkadın kahramanın boyun eğmeyen tasvirlerini analiz eder. Dolayısıyla, bu çalışma Anthony Trollope’un “MissOphelia Gledd,” “The Courtship of Susan Bell” ve “Mrs General Talboys” öykülerini özgürleştirilmiş kadınkahramanlar açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca bu çalışma, Viktorya dönemi görgü kurallarınındeğişikliğe uğrayabildiğini ve yeniden tanımlanabildiğini ortaya koymaktadır. Bunun koşulu da kadınbaşkahramanların kendilerini gizli güçlerini ortaya çıkarmalarına imkân veren uygun bir ortamda bulmalarıdır.

Courtship and Marriage in Anthony Trollope’s Shorter Fiction: The LiberatedHeroines of “Miss Ophelia Gledd,” “The Courtship of Susan Bell” and “MrsGeneral Talboys”

The Victorian novelist Anthony Trollope handles many social issues in his works. While Trollope’s scope of subjects covers an extensive area, this study focuses on the matters of courtship and marriage as they are represented in the three selected short stories that require further critical acclaim. The common point between these three short stories in this study is the portrayal of their protagonists in a liberated manner. Namely, these heroines experience a sense of freedom from social rules of etiquette that very precisely determine manners in public sphere, because they have a lifestyle out of England. The liberation of Trollope’s heroines in the selected works suggests that Victorian restrictions for women can be alleviated. Ophelia Gledd and Susan Bell experience the privilege of liberty in courtship as American young girls. Similarly, Mrs General Talboys, a married woman, is on a single trip to Italy cherishing her isolation from matrimonial duties. After this article briefly touches upon Victorian understanding of courtship and marriage, it analyses the challenging representations of these three heroines. Therefore, this study aims at a critical study of Anthony Trollope’s “Miss Ophelia Gledd,” “The Courtship of Susan Bell” and “Mrs General Talboys” as the embodiment of liberated heroines. It further argues that Victorian rules of etiquette are prone to alterations and redefinitions when the heroines find themselves in a relatively appropriate environment that enables them to realise their potential.

___

  • Ablow, R. (2007). The marriage of minds: reading sympathy in the Victorian marriage plot. Stanford: Stanford UP.
  • Anderson, A. (2007, Fall). Trollope’s modernity. ELH, 74, 3, 509-534.
  • Banks, O. (1993). Feminism and family planning in Victorian England. New York: Schocken Books.
  • Button, M. D. (1985). American women in the works of Frances Milton Trollope and Anthony Trollope. Unpublished PhD. Dissertation. University of Delaware. Retrieved 1 February 2020 from: www.proquest.com.
  • Claybaugh, A. (2011). Trollope and America. In C. Dever and L. Niles (Ed), The Cambridge companion to Anthony Trollope, 210-223: Cambridge: Cambridge UP.
  • Ellis, S. (1839). The women of England, their social duties and domestic habits. London and Paris: Fisher, Son.
  • Flanders, J. (2006). Inside the Victorian home: a portrait of domestic life in Victorian England. New York and London: W. W. Norton.
  • Flegel, M. (2015). Pets and domesticity in Victorian literature and culture: animality, queer relations and the Victorian family. New York and London: Routledge.
  • Goodlad, L. M. E. (2015). The Victorian geopolitical aesthetic: realism, sovereignty, and transnational experience. Croydon: Oxford UP.
  • Ruskin, J. (1894). Sesame and lilies. (1865). London: George Allen.
  • Shanley, M. L. (1989). Feminism, marriage and the law in Victorian England. Princeton and New Jersey: Princeton UP.
  • Stone, D. D. (1976, June). Trollope as a short story writer. Nineteenth-Century Fiction, 31, 1, 26-47.
  • Tosh, J. (2007). A man’s place: masculinity and the middle-class home in Victorian England. New Haven and London: Yale UP.
  • Trollope, A. (2012). The complete works of Anthony Trollope. Delphi Classics. Retrieved from EBook library.
  • Weinberg, L. (1993, Summer). Is it all right to read Trollope? The American Scholar, 62, 3, 447-451.