Oswald Mathias Ungers işlev ve morfoloji birlikteliğinde bir mimarlık sanatı

Oswald Mathias Ungers, zaman içersinde günümüz modernism, fonksiyonalizm veya postmodernizminin de ötesine geçerek, Frankfurt'daki Alman Mimarlık Müzesi, Karlsruhe'daki Baden Bölgesel Kütüphanesi, Washington D.C.'deki Alman Elçilik Yapısı, ve Köln'deki Küp Ev gibi yapılarda örneklediği üzere düşüncelerini belli bir seviyeye taşımayı başarmıştır. Ungers yaratıcı kişiliğini, bünyesinde zengin ve sade, güçlü ve özgür olmaya çalışan prensipleri barındıran "minyatür şehir", "biçimsel dönüşüm veya morfoloji", "ev/mekan içinde ev/mekan", "birleşme / Rus bebekleri" gibi temaları tanıştırarak göstermiştir. Onun inancına göre mimarlık inşa tekniği değil, inşa sanatıdır ve bu sanat bir fikirle başlar ve fikir tema haline dönüşür. Sonuç, fonksiyonunu yerine getiren, fakat onun tarafından belirlenmeyen fikre ait bir mimari formdur.

Oswald Mathias Ungers architecture as an art along with function and morphology

Going far beyond modernism, functionalism, or the postmodernism of our times, the work of Oswald Mathias Ungers has, over the years, grown into a unique body, including such prestigious buildings as the German Museum of Architecture in Frankfurt, the Baden Regional Library, in Karlsruhe, the German Embassy in Washington D.C., and the Cube House in Cologne. Ungers' own "inventive" contribution has been to introduce themes such as "the city in miniature", "transformation or formal morphology", "a house /room within a house/room", "incorporation / Russian dolls", which all observes the same principles, striving tobe both rich and pure, powerful and free. He believes that architecture is not the technique of building, but the art of building and it begins with the idea and makes the idea into a theme. The result-an autonomous architectural form which fulfils a function, but is not determined by it.

___

  • 1. Bouman, O.-van Toorn, R. (eds.) Le Style, c'est I'Homme: A Conversation with Oswald Mathias Ungers, The Invisible in Architecture, Academy Group Ltd., London, 1994.
  • 2. Kieren, M. Oswald Mathias Ungers, Artemis Verlags-AG, Zürih, 22-36, 1994.
  • 3. Ungers, O. M. Five Lessons from Schinkel and the Architecture Museum in Frankfurt, Architectural Design, 52 (1-2), 24, 1982.
  • 4. Jesberg, P. Zwischen Ratio und Phantasie: Über Oswald Mathias Ungers (Oran ve Fantazi Arasında), DBZ (Deutsche Bauzeitschrift), Vol. 6, s. 853, 1992.
  • 5. Kieren, a.g.e. ss. 13, 24-25, 54-57.
  • 6. Ibid., ss. 90-93
  • 7. Ungers, a.g.e. s. 25
  • 8. Kieren, a.g.e. ss. 30-31.
  • 9. Davey, P. Ungers: Architecture of Ungers, Oswald Mathias, Architectural Review, 169 (1012), ss. 356-363, 1981.
  • 10. Kieren, a.g.e. ss. 128-133.
  • 11. Ibid., ss. 162-165.
  • 12. Pearson, C.C. Embassy Suites: German Ambassadors-Residence Washington, D.C., Architectural Record 183 (5), 96-103.
  • 13. Ockman, J. (ed.) Architecture Culture 1943-1968: A Documentary Anthology, Columbia Books of Architecture, Rizzoli, New York, ss. 361-364, 1993.
  • 14. Kieren, a.g.e. ss. 66-67.
  • 15. Ibid., ss. 72-75
  • 16. Kieren, a.g.e. s. 30.
  • 17. Davey, a.g.e. s. 362.
  • 18. Kieren, a.g.e. ss. 114-119.
  • 19. Jencks, C. In the Steps of Vasari: Charles Jencks interviews Heinrich Klotz, Architectural Design, 55 (3-4), ss. 9-16, 1985.
  • 20. Kieren, a.g.e. ss. 186-189
  • 21. Ibid., ss. 200-203