Müzik Eğitiminde Kokas Pedagojisi

Kodály yaklaşımının deneyim merkezli bir uzantısı olarak ifade edilen Kokas pedagojisinin temeli, çocukları müziğin mutlak algısına doğru yönlendirmede kullanılabilecek en iyi yöntemin etkinlik, hareket, dinleme ve yaratıcı çalışma yolu ile gerçekleştirilebileceği düşüncesine dayanmaktadır. Kokas pedagojisine göre, eğitimlerde dinlenilen müziğe ilişkin fiziksel olarak anında yanıt verilerek, müzikteki her türlü değişiklik hareket yolu ile yansıtılır. Bu uygulamada amaç, bireyin yalnızca müziği dinlemesi değil, yorumlaması ve kendi iç dünyasını ifade ederek geliştirmesidir. Eğitim sürecinde müziğin bir bütün olarak algılanmasını hedefleyen bu yaklaşım, yalnızca çocukları değil gençleri, engellileri ve yetişkinleri de kapsamaktadır. Bu araştırmada, müzik pedagogu ve müzik psikoloğu olan Klára Kokas’ın geliştirdiği Kokas Pedagojisi’ni tanıtmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Klára Kokas, Kokas Pedagojisi ve bu pedagojiyi uygulayan kurumlar incelenmiştir. Nitel bir çalışma olan bu araştırmada, verilere ulaşmak için doküman inceleme yolu ile literatür taranmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir.

Kokas Pedagogy in Music Education

he basis of the Kokas pedagogy, expressed as an experience-centered extension of the Kodályapproach, is based on the idea that the best method that can be used to direct children towardsthe absolute perception of music can be achieved through activity, movement, listening andcreative work. According to the Kokas pedagogy, all kinds of changes in music are reflected bymotion with intense music listening and instantly responding physically to the music. In thispractice, the aim is not only for the individual to listen to music but also to exposition and developtheir own world by expressing it. Aiming to perceive music as a whole in the educational process,this approach includes not only children but also youth, disabled people and adults. In thisresearch, it is aimed to introduce the Kokas Pedagogy developed by Klára Kokas, a music pedagogue and music psychologist. For this purpose, Klára Kokas, the Kokas Pedagogy and theinstitutions that apply this pedagogy are examined. In this research, which is a qualitative study,the literature was scanned through document analysis to reach the data and the data obtainedwere analyzed.

___

  • Chu-ying, ve Hui, A. N. (2010). Creativity in early childhood education: Teachers’ perceptions in three. Thinking Skills and Creativity , 49–60.
  • Creswell, J. W. ve Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4 b.). California, USA: Sage.
  • Deszpot Gabriella (2009): Zenei átváltozás. Kokas Klára komplex művészeti programja, mint pedagógia és terápia In. Parlando. Zenepedagógiai folyóirat. 51. évfolyam, 2009. 6. szám 5-11. January24,2020 from http://www.parlando.hu/2009-6-02-03-Kokas-Klara-1.htm.
  • Gábor, A. (2015). Elhunyt Kokas Klára. Retrieved December 23, 2019, from http://nol.hu/kultura/elhunyt_kokas_klara-539421.
  • Kokas, K. (1970). Kodaly's Concept of Music Education. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 22, 49–56. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/40317114
  • Körtvési , K. ve Deszpot, G. (2018). Applying the Kokas pedagogy in the teacher training programme of the Liszt Academy. In Music Pedagogy in the 21th Century in the Footsteps of Kodály. (pp. 34–35). Budapest: Liszt Academy of Music.
  • Özen, F. ve Arslan Hendekçi, E. (2016). Türkiye’de Eğitim Denetimi Alanında 2005– 2015 Yılları Arasında Yayımlanan Makale ve Tezlerin Betimsel Analizi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(11), 620–650.
  • Ruokonen, I. (2004). The imaginative minds - the relationship between the artistic experiences of preschool children and the development of empathy and prosociality. The Second International Conference on Imagination and Education, July 14-17, 2004, Vancouver.
  • Smuta, A. ve Buzás, Z. (2017). Aspects of Kodály’s Music Pedagogy. Civic Review (13), 357–370.
  • Szekely, C. I. (2018). Characteristics of Klara Kokas’s Pedagogical Methods and Kokas-course at Liszt Academy in Budapest. Hungarian Educational Research Journal, 8(4), 116–119. doi: 10.14413/HERJ/8/4/11
  • Tıkaç, S. (2015). Nitel veri analiz programlarının veri analizinde kullanımı: Nvivo'ya bir bakış. F.N. Seggie & F. Bayyurt (Edt.) Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar. Ankara: Anı.
  • Tiszai, L. (2016). The Spirit of Zoltán Kodály in Special Education: Best Practices in Hungary. Musica Est Donum, 1–19. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/308096457_The_Spirit_of_Zoltan_K odaly_in_Special_Education_Best_Practices_in_Hungary
  • Tiszai, L. (2018). Therapeutic Application of The Kokas-Method in Music Therapy for People with Severe Disabilities. Journal of Russian & East European Psychology, 55(1), 85–105. doi: 10.1080/10610405.2018.1491241
  • Vass, E. ve Deszpot, G. (2017). Introducing experience-centred approaches in music teacher education—Opportunities for pedagogic metamorphosis. Thinking Skills and Creativity, 23, 1–16. doi: 10.1016/j.tsc.2016.11.003
  • Vass, E. (2019). Musical co-creativity and learning in the Kokas pedagogy: Polyphony of movement and imagination. Thinking Skills and Creativity,31, 179-197. doi.org/10.1016/j.tsc.2018.12.004
Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1301-9058
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Yayıncı: Gazi Eğitim Fakültesi