Armoni kitaplarındaki bas şifrelerinin karşılaştırmalı analizi

Türkiye’de mesleki müzik eğitimi verilen kurumlarda armoni eğitimi, farklı kaynaklardan yararlanılarak gerçekleştirilmektedir. Kaynaklardaki farklılıkların, doğrudan ya da dolaylı olarak, armoni eğitiminde kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerini etkilediği varsayılan bu çalışmada, kaynaklardaki bas şifrelerinin kuramcının yaklaşımını ortaya koyuşu ve armoni derslerinin işlenişindeki etkisi göz önünde bulundurularak, bu şifreler arasındaki farklılıkların belirlenmesinin armoni eğitimine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışmada, Türkiye’de yayımlanmış olan armoni kitaplarından öğretimde yaygın olarak kullanıldığı düşünülen Zarife Bakihanova, Nurhan Cangal, Théodore Dubois, Nikolay Rimski-Korsakov ve Memduh Özdemir’in yazmış olduğu kitaplar ele alınmıştır. Örneklem olarak seçilen kitaplarda kullanılan bas şifreleri; majör ve minör dizilerin sesleri üzerine kurulan üç sesli akorları; yaygın olarak kullanılan yedili ve dokuzlu akorlar ile altere akorları; geçici, işleyici ve abantı olarak kullanılan akorları içeren tablolar üzerinde gösterilerek karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Söz konusu kitapların, bas şifreleri açısından önemli farklılıklar içerdiği belirlenmiştir.

Comparative analysis of figured bass in harmony books

In Turkey, harmony education is being carried out by practicing upon different sources in the institutions which provides professional music education. This paper in which it is assumed that the differences in the sources affect directly or indirectly the methods and techniques which are used in harmony education it is thought that presentation of the differences in figured bass will contribute the harmony education by taking into consideration the effects of figured bass in the sources on the doctrinarian’s presenting his approach and also on the teaching procedures of harmony classes. In this study; the books written by Zarife Bakihanova, Nurhan Cangal, Théodore Dubois, Nikolai Rimsky-Korsakov and Memduh Özdemir which are considered as widely-used in education among the books published in Turkey has been discussed. The figured bass used in the books which are chosen as samples has been analyzed comparatively by the help of the charts including triad chords on major and minor scales’ degrees; seventh, ninth, and altered chords used in common and chords used as auxiliary, passing and Appogiatura. It has been determined that the books mentioned above have significant differences in terms of figured bass.

___

  • Bakihanova, Z. (2003). Armoni. Ankara: Yorum Matbaası.
  • Cangal, N. (2005). Armoni. (3. basım) Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Duboıs, T. (1933). Nazari ve Ameli Armoni Kitabı. (Çev. M. Hulûsi ve Cemal Reşit) İstabul: Bürhanettin Matbaası.
  • Özdemir, M. (2001). Armoni. İzmir: Kanyılmaz Matbaacılık.
  • Rimsky-Korsakof, N. (1996). Kuramsal ve Uygulamalı Armoni. (2. Baskı) (Çev. Ahmet Muhtar Ataman) İzmir: Levent Müzik Evi.
  • Théma Larousse (1993). Cilt:5 Milliyet Yayınları.